Geplaatst op: 21-02-2024
Auteur: Marc Gerlings

Jongeren rekenen nog regelmatig af met cash

Jongeren rekenen nog regelmatig af met cash
Je hebt het vast wel gemerkt in de horeca van campings en vakantieparken. Jongeren betalen regelmatig met cash geld. DNB onderzocht dit fenomeen.

‘Het was voor ons een verrassing’, zegt Jelmer Reijerink, econoom bij DNB. ‘Je zou zeggen dat jongeren die alleen nog maar op hun telefoon zitten, ook alleen maar met hun telefoon betalen.’ Maar dat valt mee, blijkt uit het onderzoek waarin Reijerink keek naar het gebruik van contant geld door verschillende gebruikersgroepen in Nederland te onderscheiden.

Dat van de jongeren ligt ruimschoots boven het gemiddelde van 20,5% en komt in de buurt van de percentages van de consumenten die ook erg loyaal zijn aan cash: een groep mensen van gemiddeld 67 jaar oud waarvan een relatief groot deel niet meer werkzaam is, goed voor een aandeel van 29% in het onderzoek van Reijerink. Bijna een derde (28,3%) van al hun bestedingen rekenden zij af met contant geld.  

De affiniteit van ouderen met cash is dan weer geen verrassing. ‘Zij zijn opgegroeid met contant geld en gebruiken het daarom vaak uit gewoonte, of omdat dit voor hen veiliger voelt’, zegt de onderzoeker. Jonge mensen daarentegen, zijn opgegroeid met schermen en pasjes en daarom was de verwachting dat zij nauwelijks nog binding hebben met munten en biljetten. 

Dat dit toch een ander verhaal blijkt, hebben ze waarschijnlijk deels aan hun ouders te danken, zegt hij. ‘Sommigen geven hun kinderen zakgeld contant.’ Daar komt bij dat deze jongeren meestal nog thuis wonen en weinig grote uitgaven hoeven te doen waarbij het afrekenen met contant geld als onpraktisch ervaren kan worden, zoals de weekboodschappen of de aanschaf van een koelkast. ‘Een blikje frisdrank reken je iets makkelijker contant af.’ 

Reijerink zegt dat het belangrijk is om te weten wie er contant geld gebruiken in Nederland. Het gebruik van cash geld neemt in ons land af. Werd in 2013 nog gemiddeld 57% van de totale waarde aan kassa aankopen met brief- of muntgeld afgerekend, in 2022 was dat percentage gedaald naar 15%. Veiligheid, gebruiksgemak en snelheid zijn voor consumenten belangrijke redenen om geen contant geld meer te gebruiken.  

Toch zijn grote groepen Nederlanders gehecht aan munten en biljetten. Deze analyse geeft inzicht in wie deze groepen zijn. Afgezien van een traditionele groep ouderen en de jonge thuiswonende consument, is er nog een bevolkingsgroep bovengemiddeld trouw aan cashgeld: stedelingen, vaak zonder kinderen, met een beperkt budget. Uit zijn onderzoek blijkt dat van iedere €100 die zij uitgeven, ze €30 met contant geld betalen. 

‘Dat kan verschillende redenen hebben’, zegt de onderzoeker. ‘Een ervan is dat ze het op die manier makkelijker vinden om te budgetteren.’ ‘Contant geld is zichtbaar, je kan het vastpakken en dat maakt het makkelijker om het bijvoorbeeld in porties op te delen. Iemand die per week maximaal €100 uit te geven heeft, kan het prettig vinden om zo het overzicht te bewaren.’ 

Er zijn twee groepen die vooral bijdragen aan het krimpende gebruik van cash. Dat zijn de families met een middeninkomen en de hoogopgeleide stedelingen met een hoger inkomen. Samen vormen zij ruim de helft van alle door DNB onderzochte consumenten. Zij rekenen respectievelijk nog 14% en 10% van hun totale aankoopbedrag contant af, ruim onder het landelijk gemiddelde.
Topics:Horeca
Trefwoorden: geld, cash, betalen

CELTH
 
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   


||| Nieuws |||

04/10/24
Rabobank: Ketens dominanter in horeca en recreatie
Ketens worden tot 2040 steeds dominanter in de sectoren horeca en recreatie. Ondernemers doen er goed aan zich te richten op een flexibel en betaalbaar concept. En bedrijven moeten zelf de regie nemen op verduurzamen, anders dicteren ketenpartners die voor je. Dat zijn enkele opmerkelijke conclusies van Rabobank in haar nieuwe Sectorvisie Horeca & Recreatie.
04/10/24
Nederlanders willen eerlijke vliegbelasting, ook zorgen om betaalbaarheid vliegen
Ruim een derde (34%) van de Nederlanders vreest dat vliegen te duur voor hen wordt als de kosten van vliegen verder stijgen. Veel Nederlanders zien in een eerlijkere opzet van de vliegbelasting een oplossing. Dat betekent dat er een meerderheid is voor afstandsafhankelijke vliegbelasting, hogere belasting voor businessclass en een heffing voor transferpassagiers.
04/10/24
Waterstate Wellness Hotel geopend
Onder grote belangstelling opende Waterstate Wellness Hotel woensdagmiddag 25 september officieel zijn deuren. De exclusieve opening begon met een warm welkomstwoord van zowel de directie als de wethouder Joost De Goffau van Goes.
04/10/24
Exclusief voor leden
Toverland vernieuwt parade Halloween
Dit jaar beginnen de Halloween Nights extra goed met een vernieuwde parade.
04/10/24
Week van de Veiligheid met nieuwe campagne
Ondernemers en hun personeel worden helaas in toenemende mate geconfronteerd met agressie en geweld....
03/10/24
Exclusief voor leden
Strategische samenwerking MECC en EMG
Event Management Group (EMG) en MECC Maastricht gaan samenwerking. Daarmee willen de twee hun marktpositie versterken en de klantervaring verder te optimaliseren.
03/10/24
ZigZag campagne in Breda voor cultuur
Om aandacht te vestigen op het rijke cultuuraanbod in de stad is Breda Marketing in opdracht van Gemeente Breda gestart met de campagne ‘ZigZag door cultureel Breda’. De campagne etaleert de mix in aanbod, van groot tot ‘klein dat groots is’.
03/10/24
Exclusief voor leden
Hertzinger Green Connect,eVentje en De Lemeler Esch winnen duurzame kampeerawards
Op het Duurzaamheidscongres Kampeerbranche zijn de duurzame kampeerawards uitgereikt. Hertzinger Green Connect,eVentje en De Lemeler Esch gingen er met de Awards vandoor.

||| Agenda |||

10/10/24
10/10/24 t/m 10-10-24: Education & Research Day
Op donderdag 10 oktober 2024 organiseert de Hotelschool The Hague een Education & Research Day. ...
12/10/24 t/m 13-10-24
12/10/24 t/m 13-10-24: Campervan Days
Tien vooraanstaande Nederlandse campermerken en NKC organiseren een gloednieuw event; Campervan Days...
15/10/24
15/10/24 t/m 15-10-24: Discover Your Future Networking Event
De Academy for Leisure & Events van de Breda University of Applied Sciences organiseert op dinsd...
23/10/24
23/10/24 t/m 23-10-24: Seminar Creating Equitable Destinations
CELTH organiseert in samenwerking met The Travel Foundation de online presentatie van het onderzoeks...
12/11/24 t/m 14-11-24
12/11/24 t/m 14-11-24: Recreatie Vakbeurs 2024
Op 12, 13 & 14 november 2024 vindt de jaarlijkse Recreatie Vakbeurs plaats in Evenementenhal Har...