Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 16-02-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

UNWTO wordt UN Tourism

UNWTO wordt UN Tourism

De Wereld Toerisme Organisatie (UNWTO) heeft haar naam veranderd in UN Tourism. Met dit nieuwe merk bevestigt de organisatie haar status als gespecialiseerde organisatie van de Verenigde Naties.

Naast de naamsverandering werd een nieuw merkverhaal ontwikkeld dat naadloos aansluit bij de centrale missie en prioriteiten van UN Tourism. Dit verhaal draait om drie belangrijke boodschappen: de VN als wereldwijde altruïstische organisatie, het concept van het verbinden van mensen over de hele wereld en het concept van proactiviteit en beweging. Het verbeteren van het welzijn van individuen, het beschermen van de natuurlijke omgeving, het stimuleren van economische vooruitgang en het bevorderen van internationale harmonie zijn hoofddoelen die de fundamentele essentie vormen van UN Tourism.

Met 160 lidstaten en honderden partners uit de particuliere sector heeft UN Tourism zijn hoofdkantoor in Madrid, Spanje, en regionale kantoren in Nara (Japan) voor Azië & Pacific, Riyad (Saoedi-Arabië) voor het Midden-Oosten, evenals toekomstige regionale kantoren voor Noord- en Zuid-Amerika (Rio de Janeiro, Brazilië) en Afrika (Marokko). De prioriteiten zijn gericht op het bevorderen van toerisme voor duurzame ontwikkeling in lijn met de 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling en de 17 Global Goals van de VN. UN Tourism bevordert kwaliteitsonderwijs, ondersteunt fatsoenlijke banen in de sector, identificeert talent en stimuleert innovatie en versnelt klimaatactie en duurzaamheid in het toerisme.

Zurab Pololikashvili, secretaris-generaal van UN Tourism, zei: "Naarmate de samenleving zich ontwikkelt, moet de toeristische sector, net als veel andere sectoren, transformeren om te dienen als katalysator voor welvaart op universele schaal. Het verbeteren van het welzijn van individuen, het beschermen van de natuurlijke omgeving, het stimuleren van economische vooruitgang en het bevorderen van internationale harmonie zijn belangrijke doelen die de fundamentele essentie vormen van UN Toerisme. De organisatie neemt de rol op zich van aanjager van een duurzame kracht die nu centraal staat in veel economieën."

Topics:Toerisme
Trefwoorden: toerisme, internationale samenwerking

CELTH



||| Nieuws |||

03/06/25
Recreatie Vakbeurs kiest Villa Pardoes als goede doel voor 2025-editie
Recreatie Vakbeurs heeft Villa Pardoes benoemd tot officieel goede doel voor de beurseditie die zal plaatsvinden op 11, 12 en 13 november 2025.
02/06/25
Bewuster reisgedrag: 39% kiest voor dichtbij, lange verre reizen nemen toe
Volgens onderzoek van Riksja Travel kiezen steeds meer mensen voor bestemmingen binnen 6000 km en wie verder reist, blijft langer weg.
28/05/25
1 miljoen stekkerauto's
Aan het eind van het eerste kwartaal van 2025 telde Nederland voor het eerst iets meer dan 1 miljoen stekkerauto’s. Daarmee is nu ruim een op de tien personenauto’s een stekkerauto.
28/05/25
Exclusief voor leden
Méribel kiest bureau Hopscotch
Méribel, het hart van het Franse Les 3 Vallées, heeft Hopscotch Tourism Netherlands aa...
26/05/25
Finalisten ‘Beste Bed & Breakfast van Nederland’ zijn bekend
De genomineerden voor de titel ‘Beste B&B van Nederland 2025’ zijn door Stichting Bed & Breakfast Nederland bekendgemaakt. De genomineerden bevinden zich in de hoogste kwaliteitsklasse van het officiële B&B-classificatiesysteem.
26/05/25
Primeur op 9 oktober: Eerste editie Dutch Travel Media Awards
Op donderdag 9 oktober 2025 worden nieuwe onderscheidingen voor de mooiste en meest inspirerende reisverhalen uitgereikt.
26/05/25
Exclusief voor leden
In vijf jaar tijd doneert Natuurhuisje 1 miljoen euro aan natuurdoelen
Boekingsplatform Natuurhuisje heeft in totaal sinds juli 2020 € 1.000.000 gedoneerd aan lokale natuurprojecten. Het meest recente project helpt de eigenaren van vakantiehuizen op het boekingsplatform met streekeigen tuinen in Drenthe.
22/05/25
easyJet blikt terug en gaat positief de zomer in
Luchtvaartmaatschappij easyJet verwacht een winstgroei voor het volledige boekjaar 2025. Dit is mede te danken aan een lichte verbetering van de resultaten in de winter en een toenemende vraag naar vluchten en vakanties in de komende zomer. easyJet Holidays gaat naar verwachting sterk groeien.