Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 08-02-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd: Uitdagende tijden voor vrijetijdssector

Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd: Uitdagende tijden voor vrijetijdssector

Het toerisme heeft zich onverwacht snel hersteld van de pandemie. De sector noteert in volume en omzet weer records. Dat tekent een veerkrachtige sector maar nog veel meer een consument die vrijetijdsbelevingen vooropstelt in het leven. Toch staan we als maatschappij, vrijetijdssector en consumenten voor grote veranderingen. Dat blijkt uit het nieuwste Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd van NRIT dat vandaag verschijnt.

Gedreven door ontwikkelingen die zich de afgelopen jaren steeds duidelijker ontvouwen maar het komende decennium tot een kookpunt komen. Die aanpassingen dwingen de vrijetijdsbeleving en -sector tot grote transities. In Nederland worden op vele fronten de records van 2019 verbeterd en koersen we af op de prognoses uit Perspectief 2030. Cijfers die tijdens de pandemie heel ver weg leken, blijken realistisch. Reizen staat keer op keer hoog op het prioriteitenlijstje van de Nederlanders. Ondanks lastige tijden met een forse inflatie, teruglopende koopkracht en geopolitieke instabiliteit willen we in onze vrije tijd ontspannen en nieuwe horizonten ontdekken. In onze woonomgeving met veel recreatie en ver daarbuiten als toerist.

Grote veranderingen op til

Een korte impressie uit het Trendrapport over omgevingsfactoren die toerisme beïnvloeden. Demografisch staan we voor grote veranderingen door een dubbele vergrijzing, een negatieve natuurlijke aanwas, veel meer eenpersoonshuishoudens en een diverser Nederland. Economisch moeten we rekening houden met een teruglopende groei, een structureel hogere inflatie en een dalende koopkracht. Ook worden Nederlanders iets minder gelukkig en zijn we wat ontevredener met de hoeveelheid vrije tijd. Wie dacht dat we de grootste technologische veranderingen wel achter de rug hebben, komt bedrogen uit. Artificial Intelligence gaat de manier waarop we leven, werken en vrije tijd beleven ingrijpend veranderen.

Boven al deze ontwikkelingen hangt het klimaat als zwaard van Damocles boven de wereld. Ons gedrag legt een steeds grotere belasting op de planeet aarde en toerisme levert daar een groeiende negatieve bijdrage aan. Vooral omdat de duurzame winst die we als sector boeken meer dan teniet wordt gedaan door de groei van het toerisme. Hopen op een meer duurzaam consumentengedrag lijkt ijdele hoop. De gastvrijheidssector zal zelf met oplossingen moeten komen die meer verantwoord reisgedrag bij consumenten stimuleert door een gewijzigd aanbod.

Licence-to-operate op het spel

In een marktgedreven en internationaal georiënteerde sector is die duurzame transitie geen eenvoudige opgave. Ons verschuilen achter de overigens gerechtvaardigde vraag van de consument naar zinvolle en leuke vrijetijdsactiviteiten is geen optie meer. Bij ongewijzigd gedrag neemt toerisme een steeds groter aandeel in de klimaatschade en verliezen we op termijn onze licence-to-operate en daarmee de regie. Om gedurende die transitie een level-playing-field te garanderen hebben we voor een florerende vrijetijdseconomie Europese en Nederlandse overheden hard nodig. Zij zullen de kaders moeten scheppen want in een sector die internationaal opereert en vooral bestaat uit kleine en middelgrote ondernemingen mag je niet verwachten dat zij hun huidige businessmodel inwisselen voor een ongewisse toekomst waar anderen er met de klanten en de omzet vandoor zullen gaan.

Duurzaamheid gaat niet alleen over klimaat maar vooral over de toekomstbestendigheid van de business. We zullen stap voor stap moeten toewerken aan doelen die recht doen aan een leefbare planeet waar we nog steeds kunnen reizen, nieuwe culturen ontdekken en elkaar live mogen ontmoeten. Want een betere wereld gaat niet alleen over klimaatverandering maar ook om meer begrip voor elkaar, hopelijk minder conflicten en daarmee in alle opzichten een leefbare planeet.

Volop kansen voor de sector

In deze tijd van grote transities zijn er ook volop kansen voor bedrijven in de vrijetijd. De flinke golf senioren met een goed gevulde portemonnee kunnen het seizoen flink verlengen. Lange en hete (na)zomers maken Nederland aantrekkelijker voor binnen- en buitenlandse vakantiegangers. Ook de klimaatschade door vliegen maakt dichtbijbestemmingen een aantrekkelijker alternatief. Met dichtbevolkte herkomstlanden als Duitsland, België en Engeland op steenworp afstand bieden een grote kans voor toeristisch Nederland. In ons eigen land gaat het landelijk gebied de komende jaren flink op de schop. Dat biedt kansen om deze om te vormen tot vrijetijdslandschappen. Dat is hard nodig om de druk op kwetsbare natuur te verlichten en ruimte te geven aan de toenemende behoefte aan vrijetijdsbeleving in de nabijheid.

Maar een toekomstbestendige vrijetijdssector kan niet zonder draagvlak onder de lokale bevolking. In Perspectief 2030 heeft de sector daar zelf het voortouw in genomen. Hoe bewoners kunnen worden betrokken bij toerisme en er meer profijt van kunnen hebben wordt nu onderzocht. Hopelijk komen we dan tot een vorm van toerisme die niet alleen als een sprinkhaan de bestemming consumeert maar die  een duurzame bezoekerseconomie genereert waar elke Nederlander van profiteert in klinkende euro’s en in geluk.

Trendrapport met 3 delen

In het boek vatten we in drie delen de stand van zaken eind 2023 samen. In het eerste deel beschrijven we actuele ontwikkelingen in de omgevingsfactoren waarbinnen toerisme en recreatie functioneert. Hierboven heb je van die factoren een bondige schets gelezen. Dat doen we vanuit demografie, economie, sociaal-cultureel, technologie en duurzaamheid. In dit deel ook veel aandacht voor de belangrijkste toeristische statistieken.

In deel twee komen trends en ontwikkelingen in de vijf grootste domeinen in de vrije tijd aan bod: horeca, verblijfsrecreatie, dagattracties & evenementen, reisbranche & luchtvaart en sport & actieve recreatie.

In het laatste deel, Capita Selecta vind je maar liefst 13 artikelen rond actuele thema’s in de sector die auteurs van CELTH en andere onderzoeksclusters hebben geschreven.

Nieuwsgierig geworden? Bestel dan nu jouw exemplaar op nritmedia.nl/store (ISBN: 978-94-91625-17-6) en krijg direct toegang tot het Online Trendrapport.

Trefwoorden: trends, toerisme, recreatie, onderzoek. dagrecreatie, attractieparken, cultuur, sport, beleid, duurzaam toerisme, horeca, reisbranche, luchtvaart, verblijfsrecreatie, natuur

CELTH



||| Nieuws |||

23/05/25
Wat leverde de campagne ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’ op?
Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?
23/05/25
Wandelnet lanceert Nabijheidsanalysetool
Wandelnet heeft samen met Movares voor heel Nederland per wijk in beeld gebracht wat de looptijd (in minuten) is tot groen, blauw en wandelroutes. De zogenaamde Nabijheidsanalysetool.
23/05/25
Exclusief voor leden
Toerisme- en reissector roept Europarlementariërs op tot evenwichtige herziening van de Richtlijn Pakketreizen
Europese toerisme- en reissector verwelkomt de inspanningen van het Europees Parlement om de Richtlijn Pakketreizen (PTD) te herzien maar maakt zich wel zorgen over uitwerking daarvan.
23/05/25
Gemeenteraad Zaanstad stemt in met entree voor toeristen Zaanse Schans, toegang blijft gratis voor Zaankanters
De gemeenteraad van Zaanstad heeft ingestemd met het voorstel van het college van B&W om vanaf toeristenseizoen 2026 een verplichte entree in te voeren voor toeristen die de Zaanse Schans bezoeken. De maatregel is bedoeld om broodnodige investeringen in het erfgoed, de veiligheid en de leefbaarheid van het gebied mogelijk te maken.
23/05/25
Exclusief voor leden
Toeristische sector heeft grote impact op Nederlandse economie, werkgelegenheid en leefomgeving
De reis- en toerismesector van Nederland bevindt zich op een opmerkelijk groeipad en zal dit jaar naar verwachting volledig herstellen van de pandemie. Dat voorspelt de World Travel & Tourism Council (WTTC). Positief is dat veel inkomsten vanuit binnenlands toerisme komen en de sector veel banen creëert. Negatief is de hoge uitstoot en het gebruik van veel fossiele brandstoffen. Ook draagt de sector veel bij aan de overheidsfinanciën.
23/05/25
Brabant lanceert grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux
Brabant heeft het grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux gelanceerd. Tijdens een feestelijke bijeenkomst in de kloostertuin Hof van Lof in Megen werd het kloosterfietsboekje gepresenteerd, met 25 nieuwe fietsroutes langs vijftig kloosters. De routes beslaan ruim 700 kilometer en vormen een uitbreiding op het bestaande Brabants Kloosterpad voor wandelaars.
22/05/25
easyJet blikt terug en gaat positief de zomer in
Luchtvaartmaatschappij easyJet verwacht een winstgroei voor het volledige boekjaar 2025. Dit is mede te danken aan een lichte verbetering van de resultaten in de winter en een toenemende vraag naar vluchten en vakanties in de komende zomer. easyJet Holidays gaat naar verwachting sterk groeien.
22/05/25
Geerte Udo nieuwe voorzitter Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme
Geerte Udo is per 1 augustus benoemd tot onafhankelijk voorzitter van de Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme (LRRT). Udo brengt ruime ervaring mee uit het publiek-private domein, onder meer als voormalig directeur-bestuurder van amsterdam&partners.

||| Agenda |||

26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
27/05/25
27/05/25 t/m 27-05-25: HZ Changemaker Event
Op dinsdag 27 mei vindt het HZ Changemaker Event plaats. Dan wordt voor de tweede keer de HZ Changem...
05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...