Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 05-02-2024
Auteur: Marc Gerlings

Transitie naar vliegen met één piloot valt niet goed

Transitie naar vliegen met één piloot valt niet goed
Technologie om met één piloot te vliegen is nog niet goed genoeg, meent VNV.

De Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) lanceert vandaag op luchthaven Schiphol een campagne tegen het plan van vliegtuigbouwers om de cockpit te bemannen met slechts één in plaats van twee piloten, de zogeheten Reduced Crew Operations (RCO).

De piloten zien het niet zitten dat in hun ogen vliegtuigbouwers onbewezen technologie inzetten om de bemanning in de cockpit te reduceren. Piloten wereldwijd verzetten zich tegen deze maatregel die wellicht een gering kosteneffect heeft, maar een grote bezuiniging is op veiligheid.


Camiel Verhagen, voorzitter VNV: "Als piloot is het onze plicht mensen veilig naar hun bestemming te brengen. Wij staan achter nieuwe technologie die ten goede komt aan die veiligheid. Twee piloten die samenwerken met die technologie, brengen de veiligheid naar een hoger niveau. Op geen enkele manier is bewezen dat het vervangen van één piloot door deze technologie het veiligheidsniveau verhoogt.”


Internationale studies en de praktijk tonen aan dat de mens de? essentiële factor is voor een hoge veiligheidsstandaard in de luchtvaart. In een technologisch systeem ontbreekt het bijvoorbeeld aan creativiteit, veerkracht, leiderschap, teamwerk en overlevingsinstinct. Met deze campagne vraagt de VNV aandacht voor het belang van twee piloten in de cockpit. Iedereen die vindt dat er geen risico genomen mag worden met veiligheid en twee piloten het veiligst vindt, roept de VNV op de petitie ikwilveiligvliegen.nl te tekenen.


Veerkracht in de praktijk

Negen op de tien vluchten verlopen niet volgens plan, en dan komt het op twee piloten aan om in te spelen op veranderende omstandigheden. Ook als er een incident plaatsvindt, bijvoorbeeld wanneer een van de piloten zich plots niet goed voelt of er treedt een motorstoring op, dan zijn twee piloten in de cockpit noodzakelijk. De vraag die de VNV, samen met internationale koepelorganisaties IFALPA, ECA en de Amerikaanse pilotenbond ALPA, dan ook stelt, is welk probleem nu precies opgelost wordt. Verhagen: "Het weghalen van een piloot uit de cockpit verhelpt geen veiligheidsprobleem, maar creëert er juist een.”


Daarom roept de VNV vliegtuigbouwers en de Europese luchtvaartautoriteit op om niet te gokken met de veiligheid en het vervangen van een piloot door onbewezen technologie te stoppen. VNV stelt voor om:


1 - Allereerst onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek te doen naar ook de medische en psychologische implicaties van dit plan, waarbij koepelorganisaties van luchtvaartmedici, -psychologen en piloten structureel worden betrokken bij toekomstige ontwikkelingen.

2 - Onafhankelijk onderzoek uit te laten voeren naar alle daadwerkelijke kosten en baten van het weghalen van één piloot uit de cockpit.

Trefwoorden: vliegen, vliegtuig, piloot

CELTH



||| Nieuws |||

20/05/25
Exclusief voor leden
Waarom we landgenoten tijdens vakantie vermijden
Hard praten, zeuren over het eten en alleen maar bezig zijn met geld. Maar liefst 69 procent van alle Nederlanders ergert zich tijdens de vakantie aan het gedrag van landgenoten.
15/05/25
Kun je voorspellen of het druk wordt in de natuur?
Welke factoren beïnvloeden het bezoek aan natuurgebieden? Is het de dag van de week, periode van het jaar, vakanties of feestdagen, zon, regen of wind of vrije dagen? Market Intelligence Analist van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, Pim Nouwens, dook in de data van de Visitor Data Monitor en kwam met interessante conclusies.
13/05/25
Klimaatrisico’s voor toeristische bestemmingen ontrafeld
CELTH onderzoekt samen met de Travel Foundation en Risklayer de klimaatrisico’s die bestemmingen lopen. Inmiddels doen wereldwijd zes bestemmingen mee aan de pilot die nog open staat voor meer deelnemers.
08/05/25
Prijsvergelijking en de populairste campings van Europa in 2025
Hoeveel betalen kampeerders voor een overnachting in Europa in 2025? Camping.info, een van Europa's beste campinggidsen, heeft de populairste campings voor meer dan 30 Europese landen geïdentificeerd.
22/04/25
Exclusief voor leden
Future Dikes krijgt steun van boekingsplatform
Natuurhuisje doneert 50.000 euro aan het project Future Dikes van Radboud Universiteit. Dijken vol natuur zijn niet alleen leuk voor recreanten maar het biedt dieren en insecten lange verbindingen met andere natuur.
17/04/25
Exclusief voor leden
Waar ga je naartoe op je eerste date?
Eerste dates brengen altijd onzekerheid met zich mee: het is niet makkelijk om overeenkomsten te vin...
10/04/25
Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt gepresenteerd
Vandaag is tijdens een LDA-Kennissessie de ‘Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt’ gepresenteerd. Deze wegwijzer biedt een overzicht van zowel voor de hand liggende als innovatieve methoden om bewonersprofijt te meten.
08/04/25
Kampeerseizoen van start met een recordaantal van 627.000 campers en caravans
De jaarlijkse Open Camping Dag was de start van het kampeerseizoen en gaat volgens BOVAG en KCI gepaard met bijna 15.000 meer caravans en campers in Nederland.

||| Agenda |||

26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
27/05/25
27/05/25 t/m 27-05-25: HZ Changemaker Event
Op dinsdag 27 mei vindt het HZ Changemaker Event plaats. Dan wordt voor de tweede keer de HZ Changem...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...