Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 26-01-2024
Auteur: Marc Gerlings

Uitstoot vliegtuigen kankerverwekkend

Vakbond wil schaderegeling toepassen werken met gevaarlijke stoffen - Schiphol werkt aan verbeteringen

Uitstoot vliegtuigen kankerverwekkend
Uitstoot vliegtuigmotoren is kankerverwekkend.

Nu de Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA) definitief heeft vastgesteld dat vliegtuiguitstoot kankerverwekkend is, moet Schiphol dit erkennen en zo snel mogelijk maatregelen nemen voor de werknemers. Dat stelt vakbond FNV.


Vakbond FNV waarschuwt al langer voor de gevaren van vliegtuiguitstoot en heeft ook al vaker aangedrongen op maatregelen. Twee jaar geleden heeft de vakbond een handhavingsverzoek neergelegd bij de Arbeidsinspectie. Die oordeelt dat vliegtuiguitstoot kankerverwekkend is en geeft aan dat er gehandhaafd gaat worden.


‘We zijn blij dat de Arbeidsinspectie heeft doorgezet en haar wettelijk rol hier pakt’, zegt Kitty Jong, vicevoorzitter FNV. ‘Dit is een onmisbare stap naar veilig en gezond werk voor iedere werknemer op Schiphol.’


Schaderegeling

De FNV pleit er voor dat werknemers die ziek zijn geworden door de uitstoot van vliegtuigen een beroep kunnen doen op de bestaande regeling voor het werken met gevaarlijke stoffen. Ze hebben dan recht op een eenmalige financiële tegemoetkoming van de overheid. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) moet onderzoeken hoe schadelijk en kankerverwekkend de uitstoot van kerosine en diesel exact is.


De zaak kwam aan het rollen door moedige leden van de vakbond. Na uitbereid onderzoek kwam de FNV in 2019 met een meldpunt. Begin 2020 klopten FNV-leden met de problematiek aan bij hun werkgever. Maar daar kwamen ze voor een gesloten deur te staan. Jaap de Bie, campagneleider FNV: ‘Ondertussen zijn we weer 2 jaar verder. De oplossing kan niet wachten tot 2030: dit kan en moet sneller.’


Veel collega’s verloren aan kanker

‘We zijn blij met de erkenning van de arbeidsinspectie’, zegt Gerben de Jong. Hij werkt als operationeel leidinggevende op Schiphol en is ook actief lid van de vakbond. ‘Maar een echte oplossing laat nog altijd op zich wachten. Door de jaren heen hebben wij veel collega’s verloren aan kanker en hartproblemen. Achteraf is het natuurlijk moeilijk te bewijzen dat dit door de uitstoot komt, maar nu is in ieder geval duidelijk dat het heel ongezond is. Ik neem aan dat Schiphol nu snel ingrijpt.

Schiphol werkt aan verbeteringen

Schiphol werkt aan het terugdringen van uitstoot en de blootstelling van medewerkers daaraan. Samenwerking is noodzakelijk om op de luchthaven verbeteringen door te kunnen voeren. De luchthaven doet dit in overleg met de luchtvaartsector, Rijksoverheid en kennisinstellingen. Schiphol werkt zo samen met andere werkgevers aan een totaalpakket van maatregelen. Dit is een complexe opgave, omdat een aantal van de (technologische) oplossingen die hiervoor nodig zijn nog niet altijd voorhanden zijn.   


Schiphol werkt aan:   

1 Maatregelen op het platform om de bron van uitstoot weg te halen. Voorbeelden hiervan zijn de dit jaar doorgevoerde strengere regels om met minder motoren te taxiën en om de hulpmotor van een vliegtuig minder te gebruiken.     


2 Maatregelen om de afstand te vergroten tussen de bron van uitstoot en de medewerkers, zoals het aanpassen van vertrekprocedures (bij de eerste twee gates in werking getreden dit jaar). In 2024 dient de luchtvaartsector gezamenlijk een plan van aanpak in om de vertrekprocedures de komende jaren op Schiphol aan te passen.   


3 Experimenteel onderzoek naar het filteren en schoonmaken van lucht op en aangrenzend aan het platform om daarmee de luchtkwaliteit te verbeteren. Schiphol heeft afgelopen najaar bijvoorbeeld een eerste proef gedaan met een speciale luchtzuiveringsinstallatie in de brandweerkazerne. In februari start een vervolgproef met de installatie in de buitenlucht op het platform bij de D-pier. 

Trefwoorden: Schiphol, vliegtuiguitstoot, kanker, schade

CELTH



||| Nieuws |||

04/07/25
Nieuwe tool brengt toeristisch aanbod regio in kaart
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen (TVAN) heeft op 3 juli de Destination Data Monitor gelanceerd: een interactieve tool die inzicht geeft in het toeristisch aanbod per gemeente of regio.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
30/06/25
Metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk in ontwikkeling
De bestaande fietsroute vanuit Westland naar het centrum van Delft wordt ontwikkeld tot metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk.
27/06/25
Exclusief voor leden
Wordt Groningen de AI-stad van Nederland?
Kunstmatige intelligentie (AI) is de technologie die onze economie, veiligheid en manier van leven de komende jaren gaat bepalen. Maar op dit moment komen de belangrijkste innovaties uit de Verenigde Staten en China. Dat maakt Europa, en dus ook Nederland, te afhankelijk van anderen. In Groningen moet een AI-fabriek komen die in 2027 operationeel wordt.
27/06/25
Exclusief voor leden
Gratis handbagage in aantocht
De Europese Unie wil nieuwe regels invoeren die luchtvaartmaatschappijen verplichten om passagiers gratis een handbagagekoffer toe te staan, naast een persoonlijk item zoals een handtas of laptoptas. Luchtvaartmaatschappijen zijn niet blij.
20/06/25
Exclusief voor leden
Provincie Limburg schiet musea te hulp
De drie provinciale musea in Limburg krijgen hulp van de Provincie om hun stijgende kosten te kunnen betalen.
19/06/25
Vrijwilligers erfgoed en natuur krijgen waardering
Onder het motto ‘Handen uit de mouwen!’ werd zaterdag in vestingstad Hellevoetsluis de Provinciale Vrijwilligersdag 2025 feestelijk geopend door gedeputeerden Anne Koning en Meindert Stolk. De jaarlijkse bijeenkomst zette de duizenden vrijwilligers in het erfgoed en groen van Zuid-Holland in het zonnetje.
19/06/25
Exclusief voor leden
BRO wordt Movares
"De naam BRO gaat verdwijnen en dat doet wel pijn", meldt de directie van BRO. "We gaan met 10 afzonderlijke bedrijven samen het nieuwe Movares vormen."