Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 24-01-2024
Auteur: Marc Gerlings

Topstukken Marten & Oopjen verhuizen naar Louvre

Topstukken Marten & Oopjen verhuizen naar Louvre
Marten & Oopjen gaan naar het Louvre.

Zoals afgesproken met de Fransen verhuizen Rembrandts Marten &?Oopjen (1634) vijf jaar?naar?het Louvre in Parijs. De twee levensgrote portretten werden in 2016?gezamenlijk?aangekocht door Nederland en Frankrijk en waren een enorme publiekstrekker, ook voor internationale toeristen.

Voordat ze afreizen naar Parijs zullen de werken de komende weken?voor extra onderzoek in het?restauratie-atelier?van het Rijksmuseum?zijn.?Vanaf 21 februari zijn ze te zien in het Louvre, waarna ze vanaf?2029?weer te bewonderen zijn voor?het publiek?in?het Rijksmuseum.? 

 

Taco Dibbits, hoofddirecteur Rijksmuseum:?”Dat Nederland en Frankrijk Marten & Oopjen samen hebben verworven, is uniek en een voorbeeld van de hechte historische en culturele band tussen beide landen. In de afgelopen vijf jaar zijn?Marten &?Oopjen?in het Rijksmuseum?uitgegroeid tot absolute publiekslievelingen.?Ook in het Louvre zullen zij een belangrijke rol krijgen in?de presentatie over de Nederlandse schilderkunst.” 

 

Rembrandt schilderde de topstukken op 28-jarige leeftijd in opdracht van de twee jonggehuwden Marten Soolmans en Oopjen Coppit in 1634 in Amsterdam. Het zijn de eerste en enige pendantportretten die hij ooit in dit monumentale formaat zou maken. De minutieuze weergave van de rijke kostuums, de beweeglijkheid van de figuren en de genuanceerde lichtval laten de jonge Rembrandt zien op z’n best. De schilderijen moeten destijds grote indruk hebben gemaakt en ongetwijfeld als opmaat hebben gediend tot Rembrandts Nachtwacht in 1642. De meer dan twee meter hoge portretten verbleven vervolgens bijna 400 jaar in privébezit. Begin 2016 werden de twee schilderijen gezamenlijk gekocht door Nederland en Frankrijk, een unicum.

Trefwoorden: museum, Rembrandt, Rijksmuseum, Louvre

CELTH



||| Nieuws |||

03/07/25
Zomervakantie start met bijna 8% meer nieuwe caravans en campers
Aan de vooravond van de zomervakantie is de kampeerbranche in Nederland flink gegroeid. In de eerste helft van 2025 zijn er 6.256 nieuwe caravans en campers afgeleverd, een stijging van 7,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2024.
03/07/25
Exclusief voor leden
Minder spanning op arbeidsmarkt gastvrijheidssector
De Landelijke Data Alliantie heeft de nieuwste kwartaalupdate van de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector online gezet. Zien we daar de eerste tekenen van een trendbreuk naar een minder overspannen arbeidsmarkt in de gastvrijheidssector?
03/07/25
Steeds meer reizigers kiezen voor budgetmaatschappijen
Het aantal passagiers dat via Nederlandse luchthavens met een budgetmaatschappij vliegt, is in twintig jaar tijd verdrievoudigd. In 2024 maakten 27,8 miljoen reizigers gebruik van een prijsvechter, tegenover 9,3 miljoen in 2004.
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Minder Nederlanders deze zomer op vakantie
Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk in ontwikkeling
De bestaande fietsroute vanuit Westland naar het centrum van Delft wordt ontwikkeld tot metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk.