Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 11-01-2024
Auteur: Redactie
NRIT

Veel meer Nederlanders doen aan huizenruil

Veel meer Nederlanders doen aan huizenruil
Afbeelding van Pixabay

In 2023 ruilden 25.616 Nederlanders van huis met huizenruilplatform HomeExchange voor een vakantie. Huizenruil op het platform groeide tussen 2021 en 2022 met 43% in aantallen ruilingen. Zij waren samen goed voor 158.521 overnachtingen, een stijging van 32 procent ten opzichte van 2022.

HomeExchange heeft meer dan 150.000 leden verspreid over 145 landen. "Door je huis een paar weken te ruilen, kom je het dichtst bij de cultuur van een land, streek of stad”, zegt Carlijn Postma.

"Huizenruilen is een authentieke, verantwoorde en goedkopere manier van met vakantie gaan”, licht Carlijn Postma, woordvoerder voor HomeExchange in de Benelux en zelf frequent huizenruiler toe. "Bij huizenruilen deelt iemand het huis waarin deze persoon zelf woont zonder dat er geld voor wordt betaald.”

Veel Nederlandse huizenruilers

Frankrijk, Spanje, Duitsland, België en Nederland zijn de populairste bestemmingen van Nederlanders op het platform die in 2022 25.616 keer van huis ruilden. Dat betekent dat relatief veel Nederlanders in eigen land huizenruilen.

Accent in Noord-Holland

De provincie Noord-Holland is met 95.310 overnachtingen goed voor 58% van de huizenruil nachten in Nederland in 2023. Zuid-Holland (23.757 ruilnachten), Utrecht (13.786 ruilnachten) en Gelderland (10.259) vullen de top vier populairste provincies in Nederland aan. De populairste steden in Nederland waren dit jaar Amsterdam, Utrecht, Haarlem, Rotterdam, Den Haag, Maastricht, Delft en Arnhem. In Nederland komen bezoekers die hun huis met dat van een Nederlander ruilen voornamelijk uit Frankrijk, Spanje, Italië en de Verenigde Staten.

Open huis

Om nog meer mensen kennis te laten maken met deze manier van vakantie vieren, stellen meer dan 240 Nederlandse en Vlaamse huizenruilers op zondag 14 januari 2024 hun huis open voor geïnteresseerden. In 2024 verwacht HomeExchange de stijgende trend door te zetten.

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, horeca, vakantie, vakantiehuizen, huizenruil

CELTH



||| Nieuws |||

10/07/25
Exclusief voor leden
Vrije consumptie stagneert, grote verschillen in vrijetijdssector
Nederlandse consumenten maken een pas op de plaats. Uit transactiedata van ING blijkt dat consumenten iets minder goederen en iets meer diensten kochten. Uit de vrijetijdssector komen wisselende resultaten naar voren.
09/07/25
CELTH Industry Day brengt wetenschap en praktijk samen tijdens World Leisure Congress
Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.
08/07/25
Rustwat opnieuw verkozen tot leukste waterrasterras
Voor het tweede jaar op rij is Rustwat aan de Linge uitgeroepen tot ‘Het leukste terras aan het water’ in het Rivierengebied. Het terras wist opnieuw de meeste stemmen te verzamelen tijdens de jaarlijkse verkiezing van Stichting Bureau Toerisme.
08/07/25
Exclusief voor leden
Minor Hotels sleutelt aan B2B platformen
Minor Hotels (560 hotels wereldwijd) zet een stap binnen de B2B-strategie met de lancering van Minor...
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Exclusief voor leden
Ruby Group opent eerste hotel in Griekenland
De Ruby Group breidt haar internationale aanwezigheid uit met de aankondiging van een nieuw hotel in Athene, Griekenland. Het wordt het eerste Griekse hotel van de keten.