Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 10-01-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Hoe gaan Nederlanders in 2024 op vakantie?

Hoe gaan Nederlanders in 2024 op vakantie?
Afbeelding van Stefan Schweihofer via Pixabay

Vandaag begint de Vakantiebeurs en dat is traditioneel het startsein voor de vakantieboekingen. Van alle Nederlanders wil dit jaar 85% op vakantie, dat is meer dan vorig jaar. Ruim een kwart heeft al een vakantie geboekt. De meeste vakantieplanners willen in Europa op vakantie. Het binnenland is minder populair dan vorig jaar. Gemiddeld willen Nederlanders 2,4 per jaar op vakantie. Dat blijkt uit de Vakantie Sentiment Monitor van het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC). Op de beurs kwam NBTC nog met een verwachting voor het Nederlands toerisme. 

Op de beurs kwam Marlotte Jansen van NBTC eerst met een terugblik op 2023. "Voor 2023 verwachten wij in Nederlandse logiesaccommodaties 25% meer buitenlandse gasten en een kleine afname (-0,5%) van het aantal binnenlandse gasten." Beiden liggen wel alweer boven het niveau van 2019 en het Nederlands toerisme is daarmee volledig hersteld van de pandemie. "Ook wereldwijd herstelt de sector, het meeste in Europa waar UNWTO verwacht dat het toerisme voor 94% dit jaar al zal herstellen." Voor 2024 verwacht NBTC een groei van 10% voor wat betreft uitgaand toerisme en een kleine min (-1% tot -2%) van het binnenlands toerisme.

Het vakantiesentiment van Nederlanders voor 2024

Van alle Nederlanders heeft 29% al een vakantie geboekt en moet 56% dat nog worden. Zo’n 15% van de Nederlanders wil in 2024 niet op vakantie. In totaal wil 85% van de Nederlanders dit jaar op vakantie, dat is 6 procentpunt meer dan in 2023. Van de groep met een vakantie-intentie is 55% zich nog aan het oriënteren. De grootste groep wil binnen 1 tot 3 maanden boeken. Nederlanders boeken in meerderheid direct bij de aanbieder (54%) maar ook een reisorganisatie of boekingswebsite is met 33% erg populair.

Figuur 1: Vakantieplannen van Nederlanders

VakantieSentiment

Binnenlandse vakanties

Slechts 20% zegt de volgende vakantie in Nederland door te brengen. Vorig jaar lag dit percentage nog op 27%. Jos Vranken, NBTC: "De binnenlandse markt is ook na de pandemie stevig doorgegroeid, inmiddels zitten vakanties in eigen land 13% boven het niveau van 2019. Maar zoals we ook in andere volwassen reismarkten zien, zwakt deze groei dit jaar af naar het groeipad dat we zagen voor de coronapandemie, waarbij de binnenlandse markt een pas op de plaats lijkt te maken, terwijl het aantal buitenlandse vakanties iets groeit.” Gelderland en Limburg (beiden 14%) worden het meest overwogen voor de eerstvolgende vakantie in eigen land. Ook Zeeland (9%) en Friesland (8%) worden relatief vaak overwogen. Ten opzichte van een jaar geleden zijn de plannen voor een vakantie/weekendje weg in Noord-Holland afgenomen.

Figuur 2: Vakantieplannen van Nederlanders naar binnenlandse bestemming

VakantieSentiment

Vakantie inspiratie met behulp van AI

Voor het eerst werd in de Vakantie Sentiment Monitor gevraagd naar kunstmatige intelligentie en de rol die AI speelt bij de inspiratie voor een vakantie. Ongeveer een kwart van de Nederlandse ondervraagden is bekend met AI-tools zoals ChatGPT en heeft het wel eens gebruikt. Veel meer Nederlanders (45%) zijn er bekend mee maar hebben het nog nooit gebruikt. Van de mensen die AI wel eens gebruikt, zet gemiddeld 27% een AI-tool wel eens in voor vakantie-inspiratie. Populairder zijn Instagram (31%) en Facebook (30%).

Buitenlandse vakanties

Meest populair zijn vakanties in Europa. Daar wil 62% naar toe, vorig jaar lag dat nog op 55%. Nederlanders gaan dit jaar vooral op vakantie naar Spanje, Frankrijk, Duitsland, Italië en Griekenland. Een intercontinentale vakantie is voor 18% de keuze.

Figuur 3: Vakantieplannen van Nederlanders naar buitenlandse  bestemming

VakantieSentiment

Keuzeaspecten

Bij de keuze voor een vakantiebestemming letten Nederlanders vooral op een verblijf op een rustige plek (67%), flexibele annuleringsvoorwaarden (63%) en de prijzen (52%). Ook duurzaamheid, drukte op vliegvelden en de ontwikkeling van de conflicten in de wereld spelen een rol. Corona speelt maar voor 11% van de Nederlanders nog een rol. Als Nederlanders vanwege de stijgende prijzen hun vakantiegedrag moeten aanpassen dan doen ze dat vooral door minder vaak op vakantie te gaan, een goedkopere accommodatie te zoeken en te besparen op de bestemming zelf.

Duurzaamheid en extreme weersomstandigheden

Van de Nederlandse ondervraagden vindt 37% het belangrijk om rekening te houden met het milieu bij het boeken van een vakantie. Tot slot zegt 35% van de ondervraagden dat de toenemende kans op extreme weersomstandigheden de vakantiekeuze beïnvloeden.

Vakantieperiodes

De meeste lange vakanties worden gepland voor augustus (21%), juli (19%) en juni (14%).

Figuur 4: Vakantieplannen van Nederlanders naar maand

VakantieSentiment

Vliegvakanties onverminderd populair

Het vliegtuig is het meest gekozen vervoersmiddel voor de eerstvolgende vakantie in Europa. Van de Nederlanders met vakantieplannen kiest 48% voor het vliegtuig en 36% voor de auto om naar de Europese vakantiebestemming te reizen. Onder Nederlanders is het vliegtuig ten opzichte van de plannen van vorig jaar iets populairder geworden (2 procentpunt). De auto heeft vier procentpunt markaandeel verloren. Winst is er voor de trein, 8% van de Nederlanders wil dit jaar met de trein naar de vakantiebestemming reizen, drie procentpunt meer dan een jaar eerder.

Type accommodatie

Het hotel is met een aandeel van 43% de meest favoriete vakantieaccommodatie voor de eerstvolgende vakantie van de Nederlanders. Ook het appartement (14%), het bungalowpark (10%) en de camping (9%) halen nog flinke aandelen.

Figuur 5: Vakantieplannen van Nederlanders naar type accommodatie

VakantieSentiment

Vakantietypen

Onder Nederlanders zijn strandvakanties (18%), vakantie met vrienden/familie (13%), natuurvakanties (11%) en een stedentrip 10%) favoriet.

Budget

Een meerderheid van de Nederlanders (57%) gaat voor vakanties in 2024 eenzelfde budget reserveren als vorig jaar. 14% wil minder uitgeven en 29% juist meer.

Link: https://www.nbtc.nl/nl/site/actueel/pas-op-de-plaats-voor-vakanties-in-eigen-land.htm
Trefwoorden: vakanties, vakantieplannen, binnenlands toerisme, uitgaand toerisme

CELTH



||| Nieuws |||

16/05/25
Exclusief voor leden
Taiwan opent toeristisch informatiecentrum in Amsterdam
Met de officiële opening van het Taiwan Tourism Information Center (TTIC) in Amsterdam op 15 mei 2025 zet de Taiwan Tourism Administration (TTA) een grote stap om haar positie op de Nederlandse toeristische markt te versterken.
15/05/25
Exclusief voor leden
30% van de Nederlanders kan niet met vakantie zonder vakantiegeld
Komende week wordt het vakantiegeld weer overgemaakt naar miljoenen Nederlanders. Waar de één al koffers aan het pakken is, kijkt de ander of er nog geld overblijft voor een uitje ná het betalen van de vaste lasten.
13/05/25
Exclusief voor leden
Geopolitieke spanningen beïnvloeden boekingen reiswereld
Na het vroegboekseizoen 2025, waarin veel Nederlanders hun zomervakantie al vroeg in het jaar vastleggen, is nu het last minute seizoen aangebroken. Uit onderzoek van bureau iVOX, in opdracht van Sunweb onder 1000 Nederlanders, blijkt dat geopolitieke spanningen, natuurrampen en extreem weer een merkbare invloed hebben op de last minute vakantieplannen van Nederlanders.
13/05/25
Exclusief voor leden
Hoe gaan Nederlanders deze zomer op vakantie?
Deze zomer gaat de helft van de Nederlanders op vakantie. Ze gaan meer met het vliegtuig, boeken meer pakketreizen en geven meer uit dan vorig jaar. Opvallend is dat veel Nederlanders hun vakantie in 2025 anders dan eerder willen inrichten.
08/05/25
Prijsvergelijking en de populairste campings van Europa in 2025
Hoeveel betalen kampeerders voor een overnachting in Europa in 2025? Camping.info, een van Europa's beste campinggidsen, heeft de populairste campings voor meer dan 30 Europese landen geïdentificeerd.
08/05/25
Exclusief voor leden
Trend stedentrips: toerist wil minder uitgeven maar koopt duurdere vliegticket
Valencia staat in het voorjaar van 2025 bovenaan de lijst van populairste stedentripbestemmingen, vóór Barcelona en Lissabon. Vooral aan de onderkant van de top 10 wisselen de steden. De klant wil besparen in de uitgaven maar krijgt duurdere vliegtickets aangeboden.
07/05/25
Exclusief voor leden
Amsterdam verandert
Amsterdam bestaat 750 jaar. De stad met zijn vele grachten is een ware magneet voor toeristen. Hoe verandert deze toekomst na zijn verjaardag? Dat beeld kun je opstellen na de ToekomstTiendaagse.
02/05/25
Exclusief voor leden
Vakantieboekingen stabiel met grote verschillen tussen bestemmingen
De vakantieboekingen zoals ANVR die maandelijks meet met Nielsen IO (voorheen GfK) laten in maart een hele lichte terugval zien. Wel met forse uitschieters. De VS als vakantiebestemming flink in de min en een forse groei voor de VS en Zweden. Over het eerste kwartaal bezien lopen de boekingen nog 3% achter op dezelfde periode in 2024.