Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 08-10-2023
Publicatie: R&T 2023-5

Stilte voor de storm …

Stilte voor de storm …

In de 45 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren, aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, heeft deze markt van allerlei ontwikkelingen doorgemaakt.

Klaas van Erp

Als ik dit artikel schrijf is het de eerste dag van de herfstvakantie. Althans in de regio midden en zuid in Nederland. De regio noord is volgende week aan de beurt. Vele watersport- en recreatieondernemers zijn deze weken traditiegetrouw op vakantie of zijn druk met de exploitatie van hun bedrijf. Hoe we dat merken? Aan de autoreply’s op mailtjes, voice mails, etc.

Elk jaar vraag ik me af of de dip in de markt begonnen is en elk jaar na de herfstvakantie bemerk ik dat dat niet zo is. De telefoon staat dan weer roodgloeiend en de mails stromen binnen. ‘Ik heb een taxatie nodig’, ‘ik overweeg om te verkopen’, ‘mijn kinderen willen de tent overnemen’, etc. etc. Blijkbaar is deze tijd van het jaar het moment van herbezinning en daar is onze kennis bij nodig. Super!

Dossier en vinkjes

Vaak bemerken we dat bij met name taxaties men tegen deadlines aanloopt, vanuit de bank opgelegd. De bank moet namelijk op moment X alle vinkjes in het dossier op groen hebben staan. En daar hoort een taxatierapport bij. Helaas worden er aan taxaties enorme eisen gesteld, dat het de nodige tijd vergt om een taxatierapport op te leveren. Dat red je niet in een week of twee, hoe graag wij dat óók zouden willen. Gelukkig weten we dit altijd wel samen met de opdrachtgever en de bank af te stemmen.

Qua verkopen is het altijd minder makkelijk om de doorlooptijd te voorspellen. In het afgelopen jaar hebben we gemerkt dat verkopen steeds sneller gaan. Er zaten zelfs transacties bij die binnen 3 maanden afgerond waren en objecten die we zelfs nog nooit echt op de markt hebben gebracht. Erg bijzonder!

Hoe het dit jaar na de herfstvakantie wordt? Ach we gaan het zien. Wij zijn er klaar voor!

Ook eens praten over de markt?

Mail of bel ons: info@maasrbm.nl/ Klaas van Erp
06-53424147
Maas recreatie bedrijfsmakelaardij
www.maasrbm.nl

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, campings, bungalowparken, watersport, jachthavens

CELTH




||| Nieuws |||

13/08/25
Exclusief voor leden
Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in hert zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...