Geplaatst op: 14-12-2023
Auteur: Marc Gerlings

Buurtcamping zorgt voor 27% nieuwe vriendschappen

Buurtcamping zorgt voor 27% nieuwe vriendschappen
Meer waardering voor de mensen in de buurt, door de Buurtcamping. Foto: Buurtcamping / Maarten de Kok.

Voor stichting De Buurt, waaronder De Buurtcamping valt, staat december altijd in het teken van kamperen. Waarom? De cijfers van De Buurtcamping enquête kwamen binnen, en met goede resultaten. Meer dan 600.000 ontmoetingen op De Buurtcamping 2023 zorgden onder meer verbinding, nieuwe vriendschappen (27%) en bovenal heerste het gevoel dat men zichzelf kan zijn op de camping.


2023 was het jaar dat de 11e editie van De Buurtcamping plaatsvond met 61 driedaagse campings en 10 campings zonder slaapzak, verspreid door heel het land. Hiermee werden meer dan 17.260 buurtbewoners bereikt en meer dan 600.000 ontmoetingen gefaciliteerd. Het gemiddelde cijfer dat gegeven werd onder alle geënquêteerden was dan ook hoog: een 8.4.

 

Op De Buurtcamping komen mensen in contact met elkaar en dan vooral mensen die ze normaal niet zouden ontmoeten. 75% van de bezoekers gaf aan mensen te hebben gesproken ‘buiten de eigen bubbel’.

 

Zo benadrukte een kampeerder op De Buurtcamping van Groningen Lewenborg: "Het gevoel van saamhorigheid is onbetaalbaar, je gaat als gezin op vakantie maar eenmaal op de Buurtcamping voelt het alsof je met z'n allen op vakantie bent! Daardoor knoop je ook veel makkelijker een praatje aan en ontdek je de verhalen achter mensen die je voorheen alleen van gezicht kende.”  

 

Maarten Hupkes, directeur van Stichting De Buurt, beaamt dit. ‘Het is zo simpel als het klinkt, maar de effecten zijn enorm. Want wanneer je met een wc-rol onder je arm loopt of met slaperige ogen je tent uitrolt, ben je niet langer rijk of minder rijk, werkloos of overwerkt, huurder of huiseigenaar, nieuwkomer of pensionado. Je bent vooral jezelf op de Buurtcamping en dan zie je dat er veel meer overeenkomsten en raakvlakken zijn dan je dacht.’

 

En dat zien we terug in de cijfers van de enquête. Zo sloot 27% van de bezoekers nieuwe vriendschappen, voelt 72% zich zorgelozer dan normaal en kan 91% zichzelf zijn op De Buurtcamping. Gemiddeld werden er 24 mensen gedag gezegd en leerden mensen gemiddeld 7 keer iemand echt kennen buiten de bubbel. Andere opvallende percentages: 11% komt alleen naar De Buurtcamping en 20% van de bezoekers gaat niet op vakantie naast De Buurtcamping.

 

Op dit moment is De Buurtcamping en Stichting De Buurt druk bezig met de planning voor het campingseizoen van 2024. De vragen in het onderzoek zijn opgesteld door onafhankelijk onderzoeksbureau Cigarbox.


Trefwoorden: camping, kamperen, buurt, verbinding

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

06/11/24
Subsidieregeling over het verhaal van Flevoland opengesteld
De provincie Flevoland heeft de subsidieregeling opengesteld voor ondernemers en organisaties die het verhaal van Flevoland willen vertellen en bezoekers willen laten beleven. Het verhaal van Flevoland gaat over nieuw land op de zeebodem.
06/11/24
Ondernemers vrijetijdssector minder positief
Nederlandse ondernemers zijn minder positief dan een jaar eerder. Toch verwachten ze in 2025 te investeren en de personeelssterkte. Het ondernemers vertrouwen is in Nederland onverminderd licht negatief. Hoe zit het in de vrijetijdssector?
05/11/24
Exclusief voor leden
Deuren open NH Collection Gent na forse renovatie
Na een ingrijpende renovatie opent NH Collection Gent opnieuw haar deuren. Dit hotel ligt tegenover het Stadhuis, in het oude stadshart van Gent.
04/11/24
Exclusief voor leden
Transformatie kantoorpand gestart tot nieuw hoofdkantoor Roompot en Landal
Per 1 november start de transformatie van het kantoor aan de Wibautstraat 133 in Amsterdam naar het gezamenlijke hoofdkantoor van Roompot en Landal.
04/11/24
Meer claims tegen EuroParcs in de maak
Er zijn meer claims in de maak tegen Europarcs. Van de Riet Advocaten en Finch Dispute Resolution roepen consumenten op - die een huisje op huurgrond hebben gekocht bij EuroParcs - zich te melden.
28/10/24
FarmCamps zet sterker in op online en digitale marketing
FarmCamps, aanbieder van boerderijvakanties in binnen- en buitenland, heeft een samenwerking gesloten met digitaal marketingbureau Draft Digital.
25/10/24
Motie voor impacttoets btw-verhoging logies haalt het niet
De motie van Tweede Kamerleden Joost Sneller (D66) en Pieter Grinwis (ChristenUnie) voor een impacttoets op de voorgestelde btw verhoging voor logies heeft het niet gehaald. Brancheorganisatie HISWA-RECRON richt zich nu op de Eerste Kamer die heel kritisch is op deze maatregel.
25/10/24
Record voor Natuurkampeerkaart
In 2024 hebben meer dan 80.000 kampeerders de Natuurkampeerkaart aangeschaft: een absoluut record! Nooit eerder waren zoveel mensen op zoek naar rust, ruimte en natuur.