Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 30-11-2023
Auteur: Marc Gerlings

Haalbaarheidsonderzoek dataportaal toerisme in Limburg

Haalbaarheidsonderzoek dataportaal toerisme in Limburg
Inzichten uit data kunnen Limburg helpen met spreiden van toerisme.

In opdracht van de gemeenten, Provincie Limburg en branchevertegenwoordigers in toerisme en recreatie, werken de Samenwerkende VVV’s in Limburg aan het inrichten van een dataportaal voor de vrijetijdsector in Limburg.

Doel in de eerste fase is het inventariseren van de haalbaarheid van een dataportaal en het opstellen van een advies voor de technische, organisatorische en juridische inrichting van het dataportaal voor Limburg. Na deze eerste fase wordt een ‘go-no go’ gegeven door de gemeenten en de Provincie Limburg en zal bij een ‘go’ worden gewerkt aan de daadwerkelijk bouw en het verder operationaliseren van het dataportaal voor Limburg. Operationeel zal een analyse van het totale vrijetijdsaanbod en de draagdracht voor toerisme en recreatie in de regio’s in Limburg worden opgepakt.

 

Inzicht voor spreiding toerisme

Hiermee wordt ook gewerkt aan een betere spreiding van het toerisme in Limburg zodat alle regio’s en inwoners kunnen profiteren van de aantrekkingskracht van Limburg als toeristische bestemming. Drukken gebieden zoals bijvoorbeeld het Heuvelland kunnen worden ontlast, menen de samenwerkende VVV’s. Om dit bestemmingsmanagement vorm te geven op basis van feitelijkheden, is informatie nodig: relevant, actueel en makkelijk toegankelijk, begrijpelijk en bruikbaar.

 

De behoefte aan data wordt breed gedragen omdat het de basis vormt om uitvoering te geven aan de regionale visies van Noord, Midden en Zuid Limburg. Gelet op het gezamenlijke belang en de omvang van de investerings- en exploitatiekosten ligt het voor de hand dat alle gemeenten en Provincie Limburg de handen in een slaan om het Dataportaal voor Limburg te realiseren.

 

Versnipperd

Er is veel data beschikbaar, maar veelal versnipperd en niet altijd goed vindbaar, actueel, bruikbaar en of makkelijk te interpreteren voor niet dagelijkse gebruikers. Ook stelt actuele data de destinatiemarketingorganisaties en brancheorganisaties in staat om de Limburgse overheden en ondernemers beter te adviseren. Verder helpt een Dataportaal ondernemers bedrijfs- en investeringsplannen te onderbouwen met actuele en relevante data. Dit draagt dan weer bij aan de kwaliteit van plannen, vergunningaanvragen en uitvoering. De samenwerking wordt opgezet met bestaande initiatieven in Nederland bij toeristische promotie-organisaties en de Landelijke Data Alliantie.

 

Het onderhoud en beheer van vergelijkbare dataportalen is doorgaans uitbesteed aan de destinatie managementorganisaties (DMO’s) van de betreffende regio. In het geval van Limburg lijkt SVL (Samenwerkende VVV’s Limburg), het samenwerkingsverband van de vier Limburgse DMO’s de meest logische en geschikte partij om de Dataportaal, in opdracht van de financiers, te beheren en te onderhouden. Dit samen met kennisinstellingen zoals Smart Service Campus in Heerlen en opleidingsinstellingen in Limburg.

 

Het onderzoek in de ‘pre-operationele fase’ wordt gefinancierd door de gezamenlijke gemeenten in Limburg en uit impulsbudget van het NBTC.

Trefwoorden: data, portaal, kennis, spreiding, dmo, Limburg

CELTH



||| Nieuws |||

04/06/25
Barbara Oomen bij afscheid: praktijkgericht onderzoek belangrijk voor de regio
Barbara Oomen nam op dinsdag 3 juni afscheid als voorzitter van het College van Bestuur van HZ University of Applied Sciences. Ze deed dat met studenten, collega’s en relaties uit het werkveld in het atrium van de HZ in Vlissingen.
04/06/25
Internationaal World Leisure Congress strijkt neer in Breda
Van 25 tot en met 28 augustus is Breda het toneel van het achttiende World Leisure Congress. Dit prestigieuze, tweejaarlijkse evenement brengt zo’n vijfhonderd academici en professionals uit de vrijetijdssector samen om te praten over het thema ‘Leisure for a Better Society’.
03/06/25
Collectief van toonaangevende horecapartners lanceert cruciaal onderzoek naar digitale toekomstbestendigheid sector
Vandaag start het eerste nationale Horeca 2.0 onderzoek. Het onderzoek komt op een kritiek moment voor een sector die kampt met een ongekende combinatie van personeelstekorten, stijgende kosten en veranderende consumenteneisen
02/06/25
HZ Kenniscentrum zoekt onderzoeker toerisme
HZ Kenniscentrum Kusttoerisme is dé kennispartner van de Zeeuwse vrijetijdssector zoekt een onderzoeker toerisme.
02/06/25
Bewuster reisgedrag: 39% kiest voor dichtbij, lange verre reizen nemen toe
Volgens onderzoek van Riksja Travel kiezen steeds meer mensen voor bestemmingen binnen 6000 km en wie verder reist, blijft langer weg.
02/06/25
Exclusief voor leden
Vlaanderen blijft geliefd bij buitenlandse reizigers, maar mist verrassende troeven
Uit het 'Reputatieonderzoek Vlaanderen 2024' blijkt dat Vlaanderen nog steeds een sterke reputatie geniet als toeristische bestemming, vooral op het vlak van cultuur, erfgoed en gastronomie. Maar er zijn ook aandachtspunten.
26/05/25
Finalisten ‘Beste Bed & Breakfast van Nederland’ zijn bekend
De genomineerden voor de titel ‘Beste B&B van Nederland 2025’ zijn door Stichting Bed & Breakfast Nederland bekendgemaakt. De genomineerden bevinden zich in de hoogste kwaliteitsklasse van het officiële B&B-classificatiesysteem.
26/05/25
Primeur op 9 oktober: Eerste editie Dutch Travel Media Awards
Op donderdag 9 oktober 2025 worden nieuwe onderscheidingen voor de mooiste en meest inspirerende reisverhalen uitgereikt.

||| Agenda |||

27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...