Geplaatst op: 24-11-2023
Auteur: Redactie
NRIT

Toerisme Vlaanderen en VisitScotland hernieuwen samenwerking

Toerisme Vlaanderen en VisitScotland hernieuwen samenwerking

Toerisme Vlaanderen en VisitScotland, de toerismeorganisaties van Vlaanderen en Schotland, hebben een vernieuwde samenwerkingsovereenkomst ondertekend. Beide organisaties engageren zich om hun respectievelijke toeristische bestemmingen op een verantwoorde manier verder te ontwikkelen.

De toeristische visie ‘Reizen naar Morgen’ van Toerisme Vlaanderen en de strategie ‘Responsible Travel’ van VisitScotland die dezelfde waarden delen, vormen het kompas.

Samenwerking sinds 2017

Peter De Wilde, CEO van Toerisme Vlaanderen, en Malcolm Roughead, Chief Executive van VisitScotland zetten hun handtekening onder de vernieuwde samenwerkingin de National Gallery of Scotland in Edinburgh, waar een permanente tentoonstelling van Vlaamse kunst te zien is in onlangs geopende nieuwe galerijen. Beide toerismeorganisaties werken al sinds 2017 goed samen en delen de ambitie om bestemmingen van wereldklasse uit te bouwen en te streven naar plekken die aangenaam zijn om in te leven, te werken en te bezoeken.

Peter de Wilde: "'Reizen naar morgen’ of werken aan ’Responsible tourism’ zoals onze Schotse collega’s dit noemen, doe je niet alleen. We bouwen aan een inclusief toerisme, aan een toekomst zonder koolstofuitstoot, aan een top evenementenbeleid en aan het meten van de impact van toerisme samen met onze Vlaamse partners, maar ook met internationale topspelers zoals VisitScotland. Ik ben dankbaar voor de resultaten van deze vruchtbare samenwerking en kijk uit naar het vervolg van dit verhaal.”

Concrete resultaten

De samenwerking tussen de twee toerismeorganisaties heeft in het verleden al mooie resultaten opgeleverd op het gebied van inclusief en sociaal toerisme en de organisatie van topevenementen. Schotland profiteerde van de expertise van Vlaanderen over sociaal toerisme bij de lancering en uitvoering van de ScotSpirit Breaks, naar het voorbeeld van de Vlaamse werking rond ‘Iedereen verdient vakantie’. VisitScotland van zijn kant stelde zijn wereldwijd erkende evenementenexpertise ter beschikking bij de oprichting van EventFlanders.

Trefwoorden: toerisme, beleid, evenementen, sociaal toerisme, dmo's, nationale bureaus voor toerisme, samenwerking, België, Groot-Brittannië

CELTH



||| Nieuws |||

03/06/25
Herre Dijkema vertrekt als directeur toerisme veluwe arnhem nijmegen
Herre Dijkema stapt per 1 augustus 2025 over naar de rol van directeur van de Koninklijke NRVD.
03/06/25
Oostenrijk en Liechtenstein in EuroVelo 15
Ter gelegenheid van Wereldfietsdag kondigt de Europese Fietsersfederatie (ECF) de uitbreiding van EuroVelo 15 – Rijnfietsroute aan tot aan de rechteroever van de Rijn, tussen Trübbach en Lustenau.
03/06/25
Klimrijk Brabant verwelkomt 15.000ste bezoeker tijdens jubileumjaar
Het vijftienjarig jubileum van het park was een mooie aanleiding om de 15.000ste bezoeker extra in het zonnetje te zetten.
03/06/25
Recreatie Vakbeurs kiest Villa Pardoes als goede doel voor 2025-editie
Recreatie Vakbeurs heeft Villa Pardoes benoemd tot officieel goede doel voor de beurseditie die zal plaatsvinden op 11, 12 en 13 november 2025.
03/06/25
Collectief van toonaangevende horecapartners lanceert cruciaal onderzoek naar digitale toekomstbestendigheid sector
Vandaag start het eerste nationale Horeca 2.0 onderzoek. Het onderzoek komt op een kritiek moment voor een sector die kampt met een ongekende combinatie van personeelstekorten, stijgende kosten en veranderende consumenteneisen
03/06/25
Van Hooff voorzitter Talent Alliantie
Jeroen van Hooff, CEO Koninklijke Jaarbeurs, is benoemd tot nieuwe voorzitter van de Utrecht Talent Alliantie (UTA). Van Hooff volgt bestuursvoorzitter Hogeschool Utrecht Wilma Scholte op Reimer op.
02/06/25
HZ Kenniscentrum zoekt onderzoeker toerisme
HZ Kenniscentrum Kusttoerisme is dé kennispartner van de Zeeuwse vrijetijdssector zoekt een onderzoeker toerisme.
02/06/25
Bewuster reisgedrag: 39% kiest voor dichtbij, lange verre reizen nemen toe
Volgens onderzoek van Riksja Travel kiezen steeds meer mensen voor bestemmingen binnen 6000 km en wie verder reist, blijft langer weg.

||| Agenda |||

05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
10/06/25
10/06/25 t/m 10-06-25: Online sessie: Handreiking ‘Gedragsstrategie honden aanlijnen’?
Een nieuwe handreiking biedt terreinbeheerders en andere partijen nieuwe inzichten en strategieën o...
19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...