Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 22-11-2023
Auteur: Marc Gerlings

Maastricht spreiding bezoekers door winterprogramma

Maastricht spreiding bezoekers door winterprogramma
Druk Vrijthof ontlasten door aanbieden lichtjesroutes en ruim cultureel aanbod.

Aan het einde van november verandert het authentieke decor van Maastricht in een winterparadijs met veel sfeerverlichting. Bezoekers kunnen vanaf 30 november t/m 31 december genieten van de magische sfeer met stadsroutes door de wijken van Maastricht en winterse activiteiten. Interessant voor het vakgebied toerisme, de mix in activiteiten zorgt voor spreiding van bezoekers in de Limburgse hoofdstad.

 

3 magische stadsroutes

Een van de hoogtepunten van de aanpak door dmo Maastricht Marketing is Magisch Maastricht waarbij de sfeerverlichting de hele stad een gouden gloed geeft. Bezoekers kunnen hier volop van genieten met drie Magische Stadsroutes die hen meenemen langs de guirlandes, kerstbomen vol lampjes, lichtslingers en andere verlichting in de stadsdelen Jeker- en Stokstraatkwartier, het Sphinxkwartier, Wyck en Céramique. Onderweg maken bezoekers kennis met de karakteristieke elementen van deze Maastrichtse wijken.


Winterpret op het Vrijthof

Het bekendste plein van de stad is traditiegetrouw dé plek voor winterse activiteiten en nostalgische attracties tijdens Magisch Maastricht Vrijthof. Bezoekers kunnen hier terecht bij de overdekte schaatsbaan van 1.000 vierkante meter met een replica van de Sint-Servaasbrug, een curlingbaan, het 45 meter hoge reuzenrad met gesloten glazen gondels, een carrousel en het Lunapark. Het Lunapark is nieuw dit jaar. Daarnaast zijn er chalets met winterse lekkernijen, een kerstmarkt, een authentieke Almhütte en een wintercafé te vinden op het Vrijthof.


Cadeaus

De winterprogrammering heeft een duidelijk doel, de lokale economie versterken. "Een winters bezoek aan Maastricht is de perfecte tijd om op zoek te gaan naar kerstcadeaus,” meldt Maastricht Marketing.

Het stadsdeel Wyck bekend om de boetieks met onder meer producten van lokale makers en in het Stokstraatkwartier kunnen bezoekers terecht voor luxe winkels om bijvoorbeeld een feestelijke outfit te shoppen.

 

Cultureel programma

Ook op cultureel gebied bruist de stad tijdens Magisch Maastricht. Zo vinden er wisselende activiteiten plaats in de Sint Servaas Basiliek die in deze periode dagelijks gratis toegankelijk is. Daarnaast staat MECC Maastricht op 9, 10, 15, 16 en 17 in het teken van de Winterconcerten van André Rieu. Maar er zijn nog meer grote tentoonstellingen en evenementen. Onder meer staat Holiday on Ice geprogrammeerd. Er zijn een tweetal musicals op diverse data. Het Fotomuseum aan hete Vrijthof toont foto’s van Humberto Tan. Het Maastricht Museum toont Maastricht 1673.

Vrijthof druk – bezoekers spreiden

Die lichtjesroutes en het rijke culturele aanbod worden met opzet breed toegankelijk gemaakt. Maastricht Marketing tracht de druk iets van het centrale Vrijthof af te halen. Traditioneel ligt daar het zwaartepunt, ook gezien vanuit de beleving van de bezoeker. Maar dat grote centrale plein met zijn reuzenrad en kerstmarkt is wel erg druk. Cultuur is dan ook een van de speerpunten waarop Maastricht Marketing de aandacht op vestigt. Vanuit die filosofie worden ook de wijken duidelijker gepromoot in de uitingen van Maastricht Marketing.

Trefwoorden: dmo

CELTH



||| Nieuws |||

02/06/25
Bewuster reisgedrag: 39% kiest voor dichtbij, lange verre reizen nemen toe
Volgens onderzoek van Riksja Travel kiezen steeds meer mensen voor bestemmingen binnen 6000 km en wie verder reist, blijft langer weg.
02/06/25
FlixTrain bestelt 65 nieuwe hogesnelheidstreinen voor Europese uitbreiding
FlixTrain bestelt 65 nieuwe hogesnelheidstreinen. Met deze investering speelt FlixTrain in op de groeiende vraag naar snelle en betaalbare treinverbindingen.
02/06/25
APG investeert €250 miljoen in duurzame vliegtuigbrandstof SkyNRG
Pensioenuitvoerder APG investeert namens ABP tot €250 miljoen in SkyNRG, een Nederlandse pionier in duurzame vliegtuigbrandstof (Sustainable Aviation Fuel, SAF). De investering ondersteunt de uitbreiding van SkyNRG’s activiteiten en draagt bij aan de wereldwijde verduurzaming van de luchtvaart.
28/05/25
1 miljoen stekkerauto's
Aan het eind van het eerste kwartaal van 2025 telde Nederland voor het eerst iets meer dan 1 miljoen stekkerauto’s. Daarmee is nu ruim een op de tien personenauto’s een stekkerauto.
26/05/25
Exclusief voor leden
Jelmer Schoolderman brandmanager bij Corendon
Jelmer Schoolderman treedt per 2 juni 2025 in dienst bij Corendon als Brandmanager. In deze rol vers...
23/05/25
Exclusief voor leden
Toerisme- en reissector roept Europarlementariërs op tot evenwichtige herziening van de Richtlijn Pakketreizen
Europese toerisme- en reissector verwelkomt de inspanningen van het Europees Parlement om de Richtlijn Pakketreizen (PTD) te herzien maar maakt zich wel zorgen over uitwerking daarvan.
22/05/25
easyJet blikt terug en gaat positief de zomer in
Luchtvaartmaatschappij easyJet verwacht een winstgroei voor het volledige boekjaar 2025. Dit is mede te danken aan een lichte verbetering van de resultaten in de winter en een toenemende vraag naar vluchten en vakanties in de komende zomer. easyJet Holidays gaat naar verwachting sterk groeien.
22/05/25
Exclusief voor leden
Brussels Airport Fund open voor duurzame initiatieven rondom de luchthaven
Voor het derde jaar op rij steunt het Brussels Airport Fund, beheerd door de Koning Boudewijnstichting, duurzame projecten in de omgeving van de luchthaven.