Overheid geeft toe aan druk VS en schort krimp Schiphol op
Door druk uit met name Amerika en Canada schort de Nederlandse overheid krimpplannen
voor Schiphol op. Omwonenden zijn ‘verbijsterd’ en Schiphol reageert ‘teleurgesteld’.
Wat is de achtergrond van het conflict? Door de krimpplannen werden
luchtvaartmaatschappijen uit de VS geraakt door een beperking in de tijdsslots.
De lobby richt zich met name op de argumenten ‘onrechtvaardig’ en ‘concurrentieverstorend’.
Amerikaanse luchtvaartbedrijven vroegen om tegenmaatregelen door KLM minder tijdslot
toe te kennen.
De krimpplannen werden mede ingezet om bewoners van de Schiphol regio tegemoet te
komen in het terugdringen van geluidshinder. De brieven uit de VS hebben effect
en minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat geeft toe aan de druk. De
reactie van de bewoners is ‘verbijsterd’ en Schiphol zelf reageert met ‘teleurgesteld’.
Tot de uitspraak van de Raad van State worden de krimpplannen stilgelegd.
Schiphol Group: ‘Met deze ontwikkeling trekken omwonenden aan het kortste eind
en dat stelt Schiphol teleur. Vermindering van het aantal vluchten is voor ons
geen doel op zich, maar eindelijk was er duidelijkheid en zekerheid voor
omwonenden. Het terugvallen op ‘anticiperend handhaven’ leidt volgens Schiphol
tot meer onzekerheid, ook voor de luchtvaartsector zelf. Het is echt de hoogste
tijd dat omwonenden merkbaar minder hinder krijgen. De noodzaak van een
nachtsluiting van Schiphol wordt nog groter. Ook voor de andere maatregelen uit
ons 8 puntenplan (zie eerder NRIT
artikel over het 8 punten plan), zoals het verbod op privévluchten en het
weren van de meest lawaaiige vliegtuigen.’
Tegelijkertijd heeft Harbers nog een klein voordeel voor de bewoners uit de gesprekken
met luchtvaarbedrijf KLM gesleept. KLM heeft de minister beloofd om vanaf het
zomerseizoen 2024 geen nachtvluchten uit te voeren tussen twaalf uur ’s nachts en
zes uur in de ochtend.