Overheid geeft toe aan druk VS en schort krimp Schiphol op
Maatregelen om KLM te weren in het buitenland lijken van de baan. Door druk uit met name Amerika en Canada schort de Nederlandse overheid krimpplannen
voor Schiphol op. Omwonenden zijn ‘verbijsterd’ en Schiphol reageert ‘teleurgesteld’.
Wat is de achtergrond van het conflict? Door de krimpplannen werden
luchtvaartmaatschappijen uit de VS geraakt door een beperking in de tijdsslots.
De lobby richt zich met name op de argumenten ‘onrechtvaardig’ en ‘concurrentieverstorend’.
Amerikaanse luchtvaartbedrijven vroegen om tegenmaatregelen door KLM minder tijdslot
toe te kennen.
De krimpplannen werden mede ingezet om bewoners van de Schiphol regio tegemoet te
komen in het terugdringen van geluidshinder. De brieven uit de VS hebben effect
en minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat geeft toe aan de druk. De
reactie van de bewoners is ‘verbijsterd’ en Schiphol zelf reageert met ‘teleurgesteld’.
Tot de uitspraak van de Raad van State worden de krimpplannen stilgelegd.
Schiphol Group: ‘Met deze ontwikkeling trekken omwonenden aan het kortste eind
en dat stelt Schiphol teleur. Vermindering van het aantal vluchten is voor ons
geen doel op zich, maar eindelijk was er duidelijkheid en zekerheid voor
omwonenden. Het terugvallen op ‘anticiperend handhaven’ leidt volgens Schiphol
tot meer onzekerheid, ook voor de luchtvaartsector zelf. Het is echt de hoogste
tijd dat omwonenden merkbaar minder hinder krijgen. De noodzaak van een
nachtsluiting van Schiphol wordt nog groter. Ook voor de andere maatregelen uit
ons 8 puntenplan (zie eerder NRIT
artikel over het 8 punten plan), zoals het verbod op privévluchten en het
weren van de meest lawaaiige vliegtuigen.’
Tegelijkertijd heeft Harbers nog een klein voordeel voor de bewoners uit de gesprekken
met luchtvaarbedrijf KLM gesleept. KLM heeft de minister beloofd om vanaf het
zomerseizoen 2024 geen nachtvluchten uit te voeren tussen twaalf uur ’s nachts en
zes uur in de ochtend.
Trefwoorden: Schiphol, politiek, lobby, VS, Canada
|
|
27/11/23
Dit jaar wint het project ‘Koninklijke Kempen’ van de Onroerend Erfgoeddienst Stuifzand de Erfgoedprijs van 10.000 euro. Het project maakt het publiek warm voor het Koninklijke domein in de Kempen.
|
24/11/23
Toerisme Vlaanderen en VisitScotland, de toerismeorganisaties van Vlaanderen en Schotland, hebben een vernieuwde samenwerkingsovereenkomst ondertekend. Beide organisaties engageren zich om hun respectievelijke toeristische bestemmingen op een verantwoorde manier verder te ontwikkelen.
|
21/11/23
Het Fair Pay programma voor eerlijke beloning van cultuurmakers wordt verhoogd naar 36,4 miljoen euro. Op 1 augustus ontstond een stormloop van honderden projecten op de subsidiepot. Makers krijgen vaak geen goede prijs voor hun werk of optreden.
|
20/11/23
Voor toeristen maakt de tol in de Westerscheldetunnel niet zoveel uit. Voor Nederlanders en de regio was het een duur ritje door de tunnel. Goed nieuws, waarschijnlijk ook voor de toeristische sector, vanaf 2025 is de Westerscheldetunnel gratis.
|
20/11/23
Mona Keijzer (BBB) bracht op vrijdag 17 november, tijdens de Dag van de Ondernemer, een bezoek aan de Amsterdamse horeca. Op deze dag zijn ondernemers in het zonnetje gezet en wordt het belang van ondernemers voor Nederland nog eens extra benadrukt. Er zijn zorgen over het ondernemersklimaat.
|
17/11/23
Zesentachtig procent van de mensen in Nederland vindt dat de overheid de natuur beter moet beschermen. Maar hoe denken politici daar eigenlijk zelf over? Dat komt aan bod in de Puur Natuur Verkiezingsspecial.
|
17/11/23
Om de klimaatdoelstellingen van de EU te halen, moeten de emissiereductie-inspanningen met extra maatregelen in gang gezet worden om koolstof uit de atmosfeer te halen. Dat meldt het Europees Parlement.
|
14/11/23
Door druk uit met name Amerika en Canada schort de Nederlandse overheid krimpplannen voor Schiphol op. Omwonenden zijn ‘verbijsterd’ en Schiphol reageert ‘teleurgesteld’.
|
|
18/04/24
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
|
|