Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 07-11-2023
Auteur: Marc Gerlings

Eindhoven Airport komt met 5 punten voor snellere verduurzaming

Eindhoven Airport komt met 5 punten voor snellere verduurzaming
5 punten voor duurzame luchthaven Eindhoven.

Eindhoven Airport wil sneller duurzaam worden in de dagelijkste operatie. Veel media hebben het punt opgepakt dat de privé jets worden geweerd. Dat scheelt inderdaad meteen veel bewegingen met weinig passagiers. De inwoners van Eindhoven merken vooral veel van de verbeterde startprocedure. Dat betekent minder herrie.

De Brabantse luchthaven heeft een belangrijke rol voor de regio. Met meer dan 80 bestemmingen in voornamelijk Europa geven we invulling aan een belangrijk deel van de mobiliteitsbehoefte in onze regio. Om dit op een verantwoorde wijze te blijven doen, willen en moeten we de (negatieve) impact van vliegverkeer op de lokale leefomgeving en op de planeet aanzienlijk verminderen. We verstevigen daarom onze koers richting 2030 naar een stillere luchthaven met minder CO2-uitstoot: 

30% minder geluidbelasting in 2030 ten opzichte van 2019. We hadden ons al gecommitteerd aan dit doel maar we nemen een aantal acties om dit te versnellen.  

30% minder CO2-uitstoot door het vliegverkeer in 2030 ten opzichte van 2019. Met dit ambitieuze doel zijn we een koploper in de wereld om de schadelijke impact van vliegen op het klimaat terug te dringen.

Om deze doelen voor 2030 te bereiken, nemen we de volgende (extra) maatregelen: 

Vanaf 1 januari 2026 geen (fossiele) privévluchten meer.  

In 2026 en 2027 beperking van het aantal vluchten tot maximaal 40.500 per jaar en vanaf 2028 sturing op normen voor geluid in plaats van op aantallen vluchten. 

Zo snel mogelijk invoering van de startprocedure met de minste geluidsoverlast voor de directe omgeving.  

Uiterlijk vanaf 2030 alleen nog de nieuwste generatie vliegtuigen toestaan op Eindhoven Airport. 

Invoeren hogere bijmengverplichting op Eindhoven Airport voor duurzame vliegtuigbrandstof en een financiële bijdrage van Eindhoven Airport voor luchtvaartmaatschappijen die deze brandstof tanken.  


Roel Hellemons, CEO Eindhoven Airport: "We hadden ons al verbonden aan een flinke geluidsreductie in 2030. Maar alleen geluid terugdringen is niet genoeg. We voelen ons ook verantwoordelijk om de CO2-uitstoot van ons vliegverkeer aanzienlijk te reduceren. Verduurzaming van de luchtvaart binnen Europa is ambitieus en haalbaar. We laten met het nemen van deze extra maatregelen zien dat we echt versnellen.”  


1: Vanaf 1 januari 2026 geen (fossiele) privévluchten meer  

Privévluchten hebben een relatief grote geluid- en CO2-footprint per passagier en voorzien maar in zeer beperkte mate in de mobiliteitsbehoefte van onze regio. Daarom hebben we besloten vanaf 2026 dit type vluchten niet meer toe te staan op Eindhoven Airport. Indien zich mogelijkheden voordoen voor kleine, duurzame luchtvaart (zoals elektrisch vliegen) die van toegevoegde waarde is voor de regio, willen we dat wel faciliteren.  


2. In 2026 en 2027 beperking aantal vluchten tot maximaal 40.500 vluchten per jaar. Vanaf 2028 sturing op normen voor geluid in plaats van op aantallen vluchten  

Het nieuwe sturingsmodel van Pieter van Geel gaat uit van sturing op een vooraf vastgestelde norm voor geluidbelasting door vliegverkeer. Sturing op aantallen vliegbewegingen, zoals dit nu ook nog plaatsvindt, vervalt in dit sturingsmodel. Eindhoven Airport houdt voor de jaren 2026 en 2027 naast sturing op een norm voor geluidbelasting ook nog vast aan sturing op het aantal vliegbewegingen. Door de vrijgekomen capaciteit van de privévluchten niet te benutten voor groot commercieel verkeer, brengen we het aantal vliegbewegingen voor 2026 en 2027 terug van de huidige 41.500 naar 40.500. Een deel van de capaciteit (500 vluchten per jaar) houden we beschikbaar voor maatschappelijk verkeer (bijv. medische vluchten en testvluchten voor kleine duurzame luchtvaart). 


3. Zo snel mogelijk invoering startprocedure met de minste geluidsoverlast voor de directe omgeving  

Er loopt momenteel een proces in samenspraak met het Luchthaven Eindhoven Overleg om een keuze te maken voor een startprocedure (de manier waarop vliegtuigen starten en klimmen naar vlieghoogte). Die keuze wordt dan vastgelegd in het Luchthavenbesluit Eindhoven. Eindhoven Airport is voorstander van de startprocedure die de minste geluidsoverlast voor de directe omgeving geeft. Wij willen dit zo snel mogelijk invoeren. Wat ons betreft hoeft er niet op het nieuwe Luchthavenbesluit gewacht te worden.    


4. Uiterlijk vanaf 2030 alleen nog de nieuwste generatie vliegtuigen op Eindhoven Airport 

Uiterlijk vanaf 2030 staan we alleen nog de nieuwste generatie toestellen (zoals de Airbus A320 NEO en de Boeing 737 MAX) toe op Eindhoven Airport. Dit betekent uiterlijk vanaf 2030: 100% vlootvernieuwing. Daarmee wordt het doel van 30% geluidreductie in 2030 ten opzichte van 2019 gehaald én wordt tegelijkertijd een afname van CO2-uitstoot bereikt. Het geeft de luchthaven mogelijk ook ontwikkelruimte om de regio nog beter te verbinden. 


5. Invoeren hogere bijmengverplichting op Eindhoven Airport voor duurzame vliegtuigbrandstof en een financiële bijdrage van Eindhoven Airport voor luchtvaartmaatschappijen die deze brandstof tanken  

Het is niet alleen belangrijk om de geluidshinder terug te dringen, CO2-uitstoot verminderen is minstens zo belangrijk. Ons doel van 30% minder CO2-uitstoot in 2030 bereiken we door vlootvernieuwing, door operationele maatregelen (waaronder herziening luchtruim in Europa) en door bijmenging van vliegtuigbrandstof (kerosine) met Sustainable Aviation Fuel (SAF).  

Hoe meer bijmenging met SAF, des te minder CO2-uitstoot plaatsvindt door het vliegverkeer. SAF is echter ca. vier keer zo duur als kerosine. We bereiden een hogere dan de nu (wettelijk) voorziene bijmengverplichting voor op Eindhoven Airport. Bovendien willen we luchtvaartmaatschappijen stimuleren om méér dan 20% van hun op Eindhoven Airport gekochte kerosine bij te mengen. Daarom stellen we jaarlijks een bedrag beschikbaar voor luchtvaartmaatschappijen als tegemoetkoming voor de kosten indien zij extra bijmengen. Voor 2024 is dit bedrag een half miljoen euro.     

 

Trefwoorden: Eindhoven Airport, duurzaam, visie, management

CELTH



||| Nieuws |||

23/05/25
Exclusief voor leden
Toerisme- en reissector roept Europarlementariërs op tot evenwichtige herziening van de Richtlijn Pakketreizen
Europese toerisme- en reissector verwelkomt de inspanningen van het Europees Parlement om de Richtlijn Pakketreizen (PTD) te herzien maar maakt zich wel zorgen over uitwerking daarvan.
22/05/25
easyJet blikt terug en gaat positief de zomer in
Luchtvaartmaatschappij easyJet verwacht een winstgroei voor het volledige boekjaar 2025. Dit is mede te danken aan een lichte verbetering van de resultaten in de winter en een toenemende vraag naar vluchten en vakanties in de komende zomer. easyJet Holidays gaat naar verwachting sterk groeien.
22/05/25
Exclusief voor leden
Brussels Airport Fund open voor duurzame initiatieven rondom de luchthaven
Voor het derde jaar op rij steunt het Brussels Airport Fund, beheerd door de Koning Boudewijnstichting, duurzame projecten in de omgeving van de luchthaven.
21/05/25
Ryanair rapporteert winstdaling ondanks recordaantal passagiers
Luchtvaartmaatschappij Ryanair heeft over het afgelopen boekjaar (2024-2025) een winst na belasting van €1,61 miljard gerapporteerd. Dit is een daling ten opzichte van de €1,92 miljard winst in het voorgaande jaar. Ondanks de winstdaling vervoerde de Ierse prijsvechter een recordaantal van 200 miljoen passagiers, een stijging van 9% ten opzichte van het jaar ervoor.
21/05/25
Werkveldkandidaten gezocht voor Professional Doctorate in Leisure, Tourism & Hospitality
CELTH zoekt voor de professional doctorate kandidaten uit het werkveld. De PD biedt organisaties de kans om voorop te lopen in innovatie binnen de LTH-sector. Het traject, dat vier tot zes jaar duurt, combineert praktijkgericht onderzoek met concrete interventies.
19/05/25
Exclusief voor leden
Verrassend: treinen goedkoper dan vliegen
Verrassend onderzoek van spaarplatform Raisin dat ziet dat Europese vliegreizen veel duurder zijn dan treinreizen. Een gezin betaalt gemiddeld 62% meer voor het vliegtuig dan met de trein. In 2025 zijn treinreizen in de zomer gemiddeld even duur als in 2024, maar vliegen is 6% duurder geworden. Het maakt wel uit of je met Eurostar of Deutsche Bahn reist.
16/05/25
Exclusief voor leden
Taiwan opent toeristisch informatiecentrum in Amsterdam
Met de officiële opening van het Taiwan Tourism Information Center (TTIC) in Amsterdam op 15 mei 2025 zet de Taiwan Tourism Administration (TTA) een grote stap om haar positie op de Nederlandse toeristische markt te versterken.
15/05/25
Exclusief voor leden
30% van de Nederlanders kan niet met vakantie zonder vakantiegeld
Komende week wordt het vakantiegeld weer overgemaakt naar miljoenen Nederlanders. Waar de één al koffers aan het pakken is, kijkt de ander of er nog geld overblijft voor een uitje ná het betalen van de vaste lasten.

||| Agenda |||

26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
27/05/25
27/05/25 t/m 27-05-25: HZ Changemaker Event
Op dinsdag 27 mei vindt het HZ Changemaker Event plaats. Dan wordt voor de tweede keer de HZ Changem...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...