Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 30-10-2023
Auteur: Marc Gerlings

Hoe houden we reizen betaalbaar en duurzaam?

Hoe houden we reizen betaalbaar en duurzaam?
Mobiliteit en reizen werd fors duurder. Alliantie wil dat verbeterplannen wél doorgaan.

Mobiliteit verdient een stevige plek in het nieuwe regeerakkoord. Dat stelt de Mobiliteitsalliantie in haar Deltaplan 2035, dat vandaag aan minister Harbers en staatssecretaris Heijnen van IenW wordt uitgereikt. Voorzitter Marga de Jager: "Met dit plan dragen we oplossingen aan voor het volgende kabinet om de bereikbaarheid van woningen, werk, zorg, onderwijs en recreatie te behouden en verbeteren.”

De Jager: "Samen staan we voor de opdracht om reizen voor iedereen betaalbaar te houden en elke afgelegde kilometer een schone kilometer te maken.”

 De 25 partijen uit de sector waarschuwen dat Nederland stilvalt als het nieuwe kabinet er niet voor kiest Nederland bereikbaar te houden. En zonder stevig beleid voor de verduurzaming van mobiliteit, blijft deze achter bij de doelstellingen. Forse investeringen vanuit het Rijk zijn nodig. 

 

Centrale thema's

Verduurzaming moet mogelijk worden door schone vervoermiddelen aantrekkelijker te maken. Elektrisch rijden moet betaalbaarder worden en het moet aantrekkelijker worden om schone vervoermiddelen te combineren. 
Daarnaast zijn investeringen in de laadcapaciteit voor consumenten en ondernemers nodig, want bij ongewijzigd beleid schiet de capaciteit in 2030 tekort.
De verschraling van het OV in heel Nederland moet stoppen, investeren is juist nodig. 
Betaalbaarheid. De consumentenprijsindex voor vervoer is sinds 2020 fors harder gestegen dan de algemene consumentenprijsindex. Reizen betekent meedoen. De Mobiliteitsalliantie wil voorkomen dat mensen buiten de boot vallen doordat ze hun reis niet kunnen betalen.
Bereikbaarheid. Dit vraagt om extra investeringen in beheer en onderhoud van infrastructuur op het hoofd- en onderliggende netwerk. Geplande investeringen (zoals de Noord/Zuidlijn naar Schiphol en de doorgeschoven wegprojecten zodra er weer stikstofruimte is) moeten doorgaan. 
Ook het maken van nieuwe uitbreidingsplannen mag niet stoppen. Slimmer benutten van bestaande netwerken en vervoermiddelen met hubs en het spreiden van reizigersstromen, maar ook de nabijheid van voorzieningen, verdienen meer aandacht en zijn buitengewoon actueel in tijden van schaarste.

 

Schaarste vraagt steeds meer om slimme oplossingen

De Jager: "Bij ruimtelijke plannen moeten we beter kijken hoe we voorzieningen dicht bij elkaar plannen en zo onnodig lange reizen voorkomen. Ook slimmer gebruik van mobiliteit wordt belangrijker, onder meer door reizen te spreiden en via goede hubs op elkaar aan te sluiten.” Maar er is niet één oplossing, aldus De Jager. "Omdat de bevolking en economie groeien, blijft uitbreiding ook noodzakelijk.” 

 

Het Deltaplan 2035 bevat tal van initiatieven en voorbeelden voor beleidsmakers en werkgevers. Zo draagt de sector behalve te vragen, ook zelf stevig bij. Als voorbeelden noemt de alliantie:

  • OV-bedrijven benutten hun reststroom en helpen zo netcongestie tegengaan-
  •  Aangesloten partijen zoals de ANWB en Schiphol delen goede voorbeelden van slim en duurzaam beleid voor woon-werkverkeer, zoals een hogere reiskostenvergoeding voor fietsers en lopers 
  • Diverse partijen uit de alliantie dragen bij aan het ontwikkelen van multimodale hubs
  • De alliantie kan meedenken in de slimme programmering van onderhoud, zodat het dagelijks omrijden van duizenden zware vrachtwagens over lokale wegen voorkomen wordt


Mobiliteitsdebat

Voorafgaand aan de overhandiging van het Deltaplan aan de bewindspersonen, organiseert de Mobiliteitsalliantie een debat met Kamerleden. Het debat begint om 15:30 uur en is te volgen via de livestream van Nieuwspoort.

Link naar PDF Deltaplan 20235 van de Mobiliteitsalliantie

Trefwoorden: mobiliteit, politiek, regering, visie, beleid

CELTH



||| Nieuws |||

19/05/25
Exclusief voor leden
Verrassend: treinen goedkoper dan vliegen
Verrassend onderzoek van spaarplatform Raisin dat ziet dat Europese vliegreizen veel duurder zijn dan treinreizen. Een gezin betaalt gemiddeld 62% meer voor het vliegtuig dan met de trein. In 2025 zijn treinreizen in de zomer gemiddeld even duur als in 2024, maar vliegen is 6% duurder geworden. Het maakt wel uit of je met Eurostar of Deutsche Bahn reist.
16/05/25
Exclusief voor leden
Taiwan opent toeristisch informatiecentrum in Amsterdam
Met de officiële opening van het Taiwan Tourism Information Center (TTIC) in Amsterdam op 15 mei 2025 zet de Taiwan Tourism Administration (TTA) een grote stap om haar positie op de Nederlandse toeristische markt te versterken.
15/05/25
Exclusief voor leden
30% van de Nederlanders kan niet met vakantie zonder vakantiegeld
Komende week wordt het vakantiegeld weer overgemaakt naar miljoenen Nederlanders. Waar de één al koffers aan het pakken is, kijkt de ander of er nog geld overblijft voor een uitje ná het betalen van de vaste lasten.
13/05/25
De vernieuwde LF Basiskaart is er - onmisbare kaartenset voor fietsvakanties
Stichting Landelijk Fietsplatform lanceert een vernieuwde versie van de populaire fietsatlas met een actueel overzicht van alle LF-routes en knooppunten.
13/05/25
Exclusief voor leden
Geopolitieke spanningen beïnvloeden boekingen reiswereld
Na het vroegboekseizoen 2025, waarin veel Nederlanders hun zomervakantie al vroeg in het jaar vastleggen, is nu het last minute seizoen aangebroken. Uit onderzoek van bureau iVOX, in opdracht van Sunweb onder 1000 Nederlanders, blijkt dat geopolitieke spanningen, natuurrampen en extreem weer een merkbare invloed hebben op de last minute vakantieplannen van Nederlanders.
13/05/25
Exclusief voor leden
Hoe gaan Nederlanders deze zomer op vakantie?
Deze zomer gaat de helft van de Nederlanders op vakantie. Ze gaan meer met het vliegtuig, boeken meer pakketreizen en geven meer uit dan vorig jaar. Opvallend is dat veel Nederlanders hun vakantie in 2025 anders dan eerder willen inrichten.
12/05/25
Actie KLM grondpersoneel
Vandaag wordt een petitie overhandigd en een korte symbolische actie tegen ongelijke beloning gevoerd door het personeel.
09/05/25
Exclusief voor leden
Hoeveel besteden Nederlanders bij de diverse touroperators?
Nederlanders besteedden de afgelopen drie jaar €29,4 miljard aan reizen via touroperators. Gemiddeld spenderen ze €2.429 per boeking. Het meest bij Djoser, NRV en Salade.

||| Agenda |||

20/05/25 t/m 22-05-25
20/05/25 t/m 22-05-25: Week van de Self Service
Vanaf 25 juni 2025 verandert de wetgeving rond selfservice-oplossingen ingrijpend door de inwerkingt...
20/05/25
20/05/25 t/m 20-05-25: LDA Kennisdag: Innovatie in data
Op dinsdag 20 mei staat, op de LDA Kennisdag 2025, alles in het teken van innovatie in data&nbs...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
27/05/25
27/05/25 t/m 27-05-25: HZ Changemaker Event
Op dinsdag 27 mei vindt het HZ Changemaker Event plaats. Dan wordt voor de tweede keer de HZ Changem...