Geplaatst op: 26-10-2023
Auteur: Marc Gerlings

Vier vibes in trends reizen voor 2024

Vier vibes in trends reizen voor 2024
Tirana.

In het Reistrendsrapport 2024 van Skyscanner staat dat Nederlanders in 2024 op zoek blijven gaan naar de beste deals. De kosten van een vlucht (28%) en hotel (26%) zijn de voornaamste factoren bij het kiezen van een bestemming. Het rapport ziet ook vier vibes waar Nederlanders graag hun reisbeleving mee invullen.

Maar ondanks de zorgen over de stijgende kosten, blijft reizen voor veel Nederlanders toch belangrijk: een grote meerderheid (81%) van de Nederlanders zegt namelijk dat ze in 2024 evenveel of zelfs meer (33%) willen uitgeven aan reizen en vakanties in vergelijking met 2023.


Naast de kosten en traditionele factoren als het weer (67%) en het eten (58%) geeft meer dan de helft (57%) van de Nederlandse reizigers aan dat de atmosfeer of 'vibe' van een bestemming een belangrijke factor is bij hun keuze. Het verlangen naar gepersonaliseerde ervaringen en het emotionele aspect van reizen wordt duidelijk weerspiegeld in de 4 trending vibes zoals gepresenteerd in Skyscanner’s rapport Reistrends 2024:

1. Main character energy - de hoofdrol in je eigen vakantie

Nederlandse reizigers halen hun inspiratie steeds vaker uit series en films. Ruim de helft (56%) is geïnspireerd om een reisbestemming te kiezen op basis van wat ze op het scherm zien, blijkt uit onderzoek van Skyscanner. Bij het uitkomen van meerdere populaire televisieseries zagen ze de zoekopdrachten naar de omgeving waar het gefilmd werd, stijgen. Zo stegen na het derde seizoen van "Emily in Paris" de zoekopdrachten van Amsterdam naar Parijs met 31%. En na "Wie is de Mol" in Albanië steeg het zoekverkeer naar Tirana zelfs met een indrukwekkende 285%. Ook B&B Vol Liefde deed de zoekopdrachten richting de B&B’s van de deelnemers stijgen**. Zo nam het aantal zoekopdrachten richting Girona (de B&B van Debby), met 29% toe sinds de eerste aflevering werd uitgezonden. Lees verder >>>

Dit artikel is exclusief voor leden van het NRIT Media Vrijetijdsplatform.
Het complete artikel lezen? Log dan in of word lid.
E-mailadres:
Wachtwoord:

Wachtwoord vergeten? - Lid of abonnee en nog niet geregistreerd?

Geen lid van het NRIT Media Vrijetijdsplatform? Word hier lid

 Proeflidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform
Jaarlidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform
Bedrijfslidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform

Stopt automatisch
Compleet individueel
lidmaatschap
Compleet bedrijfs-lidmaatschap
Lidmaatschap NRIT Media Vrijetijdsplatform90 dagen365 dagen365 dagen
Onbeperkt digitaal toegang tot alle content Kennisbank
Nieuwsbrief NRIT Actueel
Recreatie & Toerisme
Vrijetijdstudies
Toegang zonder inloggen
€ 45,-
€ 165,75 per jaarVanaf € 331,50 per jaar
Probeer nu
Bestel nu
Bestel nu
Trefwoorden: reizen, trends, vibe, beleving, kosten

CELTH
 






||| Nieuws |||

17/05/24
Touroperator TUI zet campagne op met 10 influencers
Vandaag start TUI een campagne waarin de reisorganisatie op zoek gaat naar 10 TUInfluencers. Dat zijn niet de gebruikelijke influencers met veel volgers en een groot bereik op social media, maar TUI fans die graag op vakantie gaan en anderen daarvan laten meegenieten.
16/05/24
Exclusief voor leden
Nominaties beste bed en breakfast vallen in Drenthe, Gelderland en Zuid-Holland
De genomineerden zijn B&B De Engelhoeve in Roderwolde (Drenthe), Casa No.8 in Nunspeet (Gelderland) en Hoeve BuytenHout in Delfgauw (Zuid-Holland). De winnaar wordt onthuld op woensdag 5 juni.
16/05/24
Exclusief voor leden
easyJet noteert verlies maar verwacht sterke winstgroei in 2024.
Luchtvaartbedrijf easyJet meldt een gerapporteerd verlies van £347 miljoen voor belastingen. Dat klinkt veel maar het verlies daalt snel door de stijgende vraag naar vliegreizen. Dit zijn halfjaarcijfers van het gebroken boekjaar van easyJet.
16/05/24
Exclusief voor leden
Na succes Corendon op Curaçao ook vluchten naar Bonaire
Wat vinden mensen van werken in de reisbranche? Dat gaat Reiswerk grondig onderzoeken in de komende tijd. Het laatste imago onderzoek dateert van vóór de coronaperiode, hoog tijd om opnieuw te kijken naar hoe de reisbranche als werkgever wordt gezien.
15/05/24
Exclusief voor leden
47% heeft zomervakantie 2024 nog niet geboekt
#Loudbudgeting, de wereldwijde TikToktrend waarbij mensen openlijk praten over budgetteren en besparen, is ook populair onder vakantiegangers. Uit onderzoek van reisapp Skyscanner blijkt dat bijna de helft van de Nederlanders (48%) aan loudbudgeting doet om geld te sparen voor de zomervakantie.
14/05/24
Waarvoor gebruiken Nederlanders het vakantiegeld?
Met de uitbetaling van het vakantiegeld in het vooruitzicht heeft Pricewise onderzocht of Nederlanders dat geld wel gebruiken om een vakantie te bekostigen. Dat valt hard mee. Slechts 11% van de mensen in Nederland gebruiken het vakantiegeld niet voor vakantie, maar om hun vaste lasten te kunnen betalen.
13/05/24
Exclusief voor leden
Tui vliegt rechtstreeks naar Egypte winter 2024/2025
In de winter van 2024/2025 vliegt Tui zonder tussenstop naar Egypte. Dat scheelt de reiziger gemiddeld twee uur aan reistijd. Ook de TUI pakketreizen met een vlucht van Transavia worden uitgevoerd met een rechtstreekse vlucht.
03/05/24
Nederlandse camperaars gaan het liefst naar Zeeland, Noord-Brabant en Utrecht
Uit onderzoek naar campergedrag door Campercontact, een platform voor camperaars, blijkt dat Nederlandse camperaars het meest kiezen voor de schoonheid en diversiteit van eigen land.

||| Agenda |||

27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...