Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 25-10-2023
Auteur: Marc Gerlings

Jaarbeurs pakt uit met concept Dutch Travel Week

Jaarbeurs pakt uit met concept Dutch Travel Week

Het aantal bezoekers van de Vakantiebeurs liep terug in de recente jaren. Om het weer tot een succesvolle week te maken, pakt Jaarbeurs Utrecht uit met een nieuw concept, de Dutch Travel Week.

Van 10 tot en met 14 januari 2024 vindt de allereerste editie van de Dutch Travel Week plaats in het hart van Nederland, Utrecht. De Dutch Travel Week is een nieuw, meerdaags evenement waarin de (internationale) reiswereld centraal staat. Jeroen van Hooff, CEO Koninklijke Jaarbeurs: "De Dutch Travel Week bestaat uit een week vol activiteiten voor reisprofessionals en reisliefhebbers waaronder de 53ste editie van de Vakantiebeurs, de nieuwjaarsbijeenkomst van de ANVR, de Travel Trade Day en het Travel Talent Event voor studenten van toerisme-opleidingen. Tijdens de Dutch Travel Week verbinden we de gehele reissector zowel qua leisure als zakelijk toerisme.”

Al meer dan 50 jaar beginnen Nederlanders met een oriëntatiedag voor hun vakantie op de Vakantiebeurs in Utrecht. Honderdduizend bezoekers, duizenden vakprofessionals, honderden journalisten en tientallen internationale ambassadeurs komen jaarlijks naar de grootste consumentenbeurs van Jaarbeurs. Jeroen van Hooff, CEO Koninklijke Jaarbeurs: "De Vakantiebeurs wordt traditioneel gezien als de aftrap van een nieuw reisjaar. Rondom de beurs worden jaarlijks verschillende congressen en activiteiten georganiseerd voor reisprofessionals. Om te voorkomen dat branchegenoten elkaar in een paar dagen tijd op veel diverse events opnieuw tegenkomen, slaan we de handen ineen met Utrecht Marketing, de ANVR en Reiswerk. Zo brengen we alle doelgroepen samen in Utrecht. De stad wordt hiermee voor één week per jaar het centrum van en voor de reiswereld.”

Week vol evenementen voor consumenten en reisprofessionals

Jaarbeurs werkt samen met Utrecht Marketing om tijdens de Dutch Travel Week extra in te zetten op het enthousiasmeren van bezoekers om de stad in te gaan. Cor Jansen, directeur Utrecht Marketing: "De Dutch Travel Week is een mooie kans voor Utrecht, want samen met Jaarbeurs en ondernemers in de stad enthousiasmeren wij bezoekers en internationale reisprofessionals de stad in te gaan, een nachtje te blijven en zo Utrecht nog beter te leren kennen.”

Ook ANVR is actief betrokken bij de Dutch Travel Week. De ALV en nieuwjaarsreceptie van de ANVR verhuist naar Jaarbeurs. Daarmee wordt de receptie op 8 januari 2024 de officiële aftrap van de Dutch Travel Week. Frank Oostdam, directeur ANVR: "De Dutch Travel Week zorgt voor veel reisinspiratie en de mogelijkheid voor reizigers om persoonlijk advies te vragen aan onze erkende reisbedrijven. Een uitgelezen kans voor de reiziger om zich te oriënteren en de gewenste reis of vakantie op tijd vast te leggen.”

Kansen voor young professionals?

De Dutch Travel Week biedt ook kansen voor young professionals uit de reisbranche. Zo organiseert Reiswerk het Travel Talent Event. "We laten nieuw talent kennismaken met de reisbranche en zo hopen we studenten te enthousiasmeren voor een baan in deze dynamische en innovatieve branche. De young professionals geven vanuit hun eigen ervaringen een inkijkje in het werken in de reisbranche, de uitdagingen waar de sector voor staat en de verschillende baanmogelijkheden in de reiswereld.”

De Dutch Travel Week is in Nederland het grootst evenement voor de reiswereld. De Vakantiebeurs is vanaf 2024 onderdeel van de Dutch Travel Week. De Vakantiebeurs wordt gehouden van donderdag 11 tot en met zondag 14 januari. De beurs is dagelijks open van 10.00 tot 17.00 uur. Op de vrijdagavond is de beurs open tot 20.00 uur met een relatie-event. Op woensdag 10 januari vindt de Travel Trade Day plaats. 


Trefwoorden: Jaarbeurs, Vakantiebeurs. Travel, evenement

CELTH



||| Nieuws |||

22/05/25
easyJet blikt terug en gaat positief de zomer in
Luchtvaartmaatschappij easyJet verwacht een winstgroei voor het volledige boekjaar 2025. Dit is mede te danken aan een lichte verbetering van de resultaten in de winter en een toenemende vraag naar vluchten en vakanties in de komende zomer. easyJet Holidays gaat naar verwachting sterk groeien.
21/05/25
Boele wordt salesmanager Retail bij Corendon
Tineke Boele start op 1 juli 2025 als Salesmanager Retail bij reisbedrijf Corendon. In deze rol is zij verantwoordelijk voor de verkoop van reisproducten via retailpartners.
20/05/25
Exclusief voor leden
Waarom we landgenoten tijdens vakantie vermijden
Hard praten, zeuren over het eten en alleen maar bezig zijn met geld. Maar liefst 69 procent van alle Nederlanders ergert zich tijdens de vakantie aan het gedrag van landgenoten.
19/05/25
Exclusief voor leden
Verrassend: treinen goedkoper dan vliegen
Verrassend onderzoek van spaarplatform Raisin dat ziet dat Europese vliegreizen veel duurder zijn dan treinreizen. Een gezin betaalt gemiddeld 62% meer voor het vliegtuig dan met de trein. In 2025 zijn treinreizen in de zomer gemiddeld even duur als in 2024, maar vliegen is 6% duurder geworden. Het maakt wel uit of je met Eurostar of Deutsche Bahn reist.
19/05/25
Huurauto op vakantie: prijzen sinds 2022 meer dan gehalveerd
De prijzen voor huurauto’s op populaire Europese vakantiebestemmingen zijn in drie jaar tijd met meer dan 50 procent gedaald. Dat blijkt uit de jaarlijkse inventarisatie van Enterprise Car Sharing & Rental.
16/05/25
Exclusief voor leden
Taiwan opent toeristisch informatiecentrum in Amsterdam
Met de officiële opening van het Taiwan Tourism Information Center (TTIC) in Amsterdam op 15 mei 2025 zet de Taiwan Tourism Administration (TTA) een grote stap om haar positie op de Nederlandse toeristische markt te versterken.
15/05/25
Exclusief voor leden
30% van de Nederlanders kan niet met vakantie zonder vakantiegeld
Komende week wordt het vakantiegeld weer overgemaakt naar miljoenen Nederlanders. Waar de één al koffers aan het pakken is, kijkt de ander of er nog geld overblijft voor een uitje ná het betalen van de vaste lasten.
13/05/25
Exclusief voor leden
Geopolitieke spanningen beïnvloeden boekingen reiswereld
Na het vroegboekseizoen 2025, waarin veel Nederlanders hun zomervakantie al vroeg in het jaar vastleggen, is nu het last minute seizoen aangebroken. Uit onderzoek van bureau iVOX, in opdracht van Sunweb onder 1000 Nederlanders, blijkt dat geopolitieke spanningen, natuurrampen en extreem weer een merkbare invloed hebben op de last minute vakantieplannen van Nederlanders.