Geplaatst op: 17-10-2023
Auteur: Marc Gerlings

Culinaire Wadden Weken schaalt op

Culinaire Wadden Weken schaalt op

Dmo Visit Wadden organiseert namens het ‘project Waddengastronomie versterkt Werelderfgoed’ de tweede editie van de Culinaire Wadden Weken. In 2023 nemen 54 restaurants uit het gehele Waddengebied deel aan dit culinaire evenement. De Culinaire Wadden Weken vinden plaats van 21 oktober tot en met 26 november 2023.

De Culinaire Wadden Weken dragen bij aan het ambitieuze doel om de duurzaamste bestemming van Europa te worden. De bijdrage van de restaurants zit in het gebruik van lokale (en vaak biologische) producten. Het Waddengebied heeft een rijke culinaire traditie en deze weken dragen bij aan het herwaarderen van Waddenproducten, zowel in restaurants als bij mensen thuis.

"We vergeten soms welke mooie producten gewoon in ons eigen gebied groeien." De smaken zijn bijzonder door de zilte ondergrond, die je in de rest van Nederland nauwelijks vindt. Door te koken met lokale producten verlagen de deelnemende restaurants hun ecologische footprint. Ze hebben kortere transportafstanden, kijken naar de herkomst van de ingrediënten en dragen bij aan de lokale economie. Al met al: het is de hoogste tijd dat Waddenproducten weer in het middelpunt van de aandacht komen te staan," aldus Enno Lieder, kok én projectmedewerker van het project Waddengastronomie versterkt Werelderfgoed.

Ruim 50 deelnemende restaurants

Vorig jaar namen 30 restaurants deel aan de Culinaire Wadden Weken, dit jaar is Visit Wadden blij dat het aantal is opgeschaald naar meer dan 50, waaronder twee sterrenrestaurants. Dit illustreert de groeiende waardering van chefs voor lokale Waddenproducten en hun toewijding aan het behoud van de unieke smaken van het gebied, meldt de dmo.


Foodroutes

Een volledige lijst van deelnemende restaurants is beschikbaar op de website van Visit Wadden: www.culinairewaddenweken.nl. Ook is via die weg een groot aantal menu’s voor thuis te vinden en zijn er diverse culinaire foodroutes (26 fiets- en wandelroutes) beschikbaar die op eigen gelegenheid te volgen zijn door het Waddengebied.

Trefwoorden: dmo, Wadden, horeca, route

CELTH




||| Nieuws |||

01/09/25
Opening Open Monumentendag in Schiedam
Dit jaar is Schiedam de gastgemeente van de VriendenLoterij Open Monumentendag. Op vrijdag 12 september geeft Open Monumentendag-ambassadeur Janny van der Heijden samen met burgemeester Harald Bergmann van Schiedam het startsein voor het grootste gratis culturele evenement van Nederland.
01/09/25
Horeca van vakantieparken en campings groeide met 6% (Q2-2025)
De horeca beleefde een groeisprintje in het tweede kwartaal van 2025 met 5,5 procent ten opzichte van het tweede kwartaal van 2024, meldt het CBS. De omzet van logiesverstrekking lag ook hoger, met 4,5 procent hoger. De omzet van eet- en drinkgelegenheden was 5,9 procent hoger.
29/08/25
15.000 hotels in Europa in massaclaim tegen Booking.com
Bijna 1.100 Nederlandse hotels sloten zich aan bij een Europese massaclaim tegen Booking.com, dat he...
29/08/25
Genieten van Maasvallei vanaf mobiel uitkijkpunt
In de Limburgse plaats Itteren staat sinds deze week op de dijk een verplaatsbaar uitkijkpunt. Dat r...
28/08/25
Vakantiepark Marina Beach gesloten
Vakantiepark Marina Beach aan de Zeeuws-Vlaamse kust is onverwacht gesloten. De reden is dat er geen exploitatievergunning door de gemeente Terneuzen wordt verleend.
26/08/25
Exclusief voor leden
Is de vakantiewoning nog een aantrekkelijke investering?
De aantrekkelijkheid van een tweede woning als investering staat onder druk. Waar vakantiewoningen jarenlang golden als een stabiele en winstgevende belegging, is nu een duidelijke kentering zichtbaar.
26/08/25
Exclusief voor leden
Grote verschillen in NPS-score van touroperators
Touroperators scoren gemiddeld een Net Promoter Score (NPS) van +62. Buro Scanbrit scoort het hoogst op klanttevredenheid (+97) en Effeweg.nl (+37) het laagst. Jongeren zijn het meest kritisch in de NPS voor touroperators. Nederlanders van 50 jaar en ouder zijn het meest tevreden.
25/08/25
Brabant zet in op authentieke beleving met landelijke campagne
Brabant Partners lanceert vandaag een landelijke campagne die het veelzijdige karakter van ‘Goed Leven in Brabant’ centraal stelt. De campagne nodigt mensen uit om hun eigen invulling van goed leven te delen, wat resulteert in een kleurrijk en oprecht beeld van de provincie.

||| Agenda |||

03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...
31/10/25
31/10/25 t/m 31-10-25: Inspiratie-event: Wandelen als sleutel tot een vitalere
Nederland staat voor grote maatschappelijke uitdagingen op het gebied van gezondheid, leefstijl en l...