Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 04-10-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

UNWTO start campagne om reisgedrag te veranderen

UNWTO start campagne om reisgedrag te veranderen

UNWTO heeft een nieuw wereldwijd initiatief 'Tourism Opens Minds' gelanceerd om landen, leiders in de toeristische sector en consumenten aan te moedigen om meer open-minded te zijn bij het kiezen van een reisbestemming.

UNWTO benadrukt al enige tijd de krachtige rol die toerisme kan spelen in het overbruggen van culturen en het bevorderen van een meer verbonden en harmonieuze wereld. Het nieuwe initiatief 'Tourism Opens Minds' nodigt reizigers uit om hun horizon te verbreden en de onbekende uithoeken van onze wereld te verkennen. Het initiatief is er ook op gericht om overheidsfunctionarissen en toeristische bedrijven en organisaties te helpen om de gevolgen van overtoerisme te beperken, wederzijds begrip te bevorderen, het milieu te beschermen en een rechtvaardige groei van de sector te garanderen.

Toerisme herstelt snel

UNWTO ziet in haar data dat de sector zich herstelt van de gevolgen van de pandemie maar slechts een minderheid van de toeristen van plan is om nieuwe of andere bestemmingen op te zoeken als ze weer gaan reizen. Volgens de UNWTO World Tourism Barometer is het wereldwijde toerisme op weg naar een herstel van 80% en 95% van de internationale bezoekersaantallen tegen het einde van 2023.

Reizigers zoeken vertrouwde bestemmingen

Uit een recent onderzoek van YouGov bleek echter dat 66% van de toeristen het belangrijk vindt om naar een plaats te reizen die vertrouwdheid biedt. Iets minder dan de helft van de respondenten voelt zich ongemakkelijk bij het reizen naar plaatsen waar ze weinig over weten. Dit ondanks het feit dat 83% van degenen die wel naar nieuwe bestemmingen reizen, vinden dat ze terugkomen met een veranderd of verbreed perspectief.

Een verenigende kracht voor het goede

UNWTO secretaris-generaal Zurab Pololikashvili: "Om echte wereldwijde welvaart te garanderen, moeten we samenwerken om ervoor te zorgen dat elk land het potentieel van een bloeiende toeristische sector kan benutten. Het initiatief 'Tourism Opens Minds' nodigt reizigers uit om hun horizon te verbreden en de onbekende uithoeken van onze wereld te verkennen. Door dit te doen, onthult het niet alleen de schoonheid van diverse bestemmingen, maar voedt het ook de waardering voor de culturen en mensen die deze plaatsen hun thuis noemen."

Het initiatief heeft ook een eigen symbool. Geïnspireerd door de kleuren van de vlaggen van alle landen ter wereld, is het symbool een visuele weergave van samenwerken om de kracht van toerisme te erkennen in het bevorderen van culturele banden en duurzame groei voor iedereen.

Campagnebeeld

Link: https://youtube.com/shorts/QWEsb2ASPWs?si=Nenmg0CktyuLLKyV
Trefwoorden: beleid, toerisme, overtoerisme, ondertoerisme

CELTH



||| Nieuws |||

23/05/25
Wat leverde de campagne ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’ op?
Brabant Partners heeft drie jaar lang intensief campagne gevoerd in Nederland en de grensstreken van België en Duitsland, inspelend op de korte reisafstand: ‘Noord-Brabant. Dichterbij jou’. Wat heeft dat opgeleverd?
23/05/25
Wandelnet lanceert Nabijheidsanalysetool
Wandelnet heeft samen met Movares voor heel Nederland per wijk in beeld gebracht wat de looptijd (in minuten) is tot groen, blauw en wandelroutes. De zogenaamde Nabijheidsanalysetool.
23/05/25
Exclusief voor leden
Toerisme- en reissector roept Europarlementariërs op tot evenwichtige herziening van de Richtlijn Pakketreizen
Europese toerisme- en reissector verwelkomt de inspanningen van het Europees Parlement om de Richtlijn Pakketreizen (PTD) te herzien maar maakt zich wel zorgen over uitwerking daarvan.
23/05/25
Gemeenteraad Zaanstad stemt in met entree voor toeristen Zaanse Schans, toegang blijft gratis voor Zaankanters
De gemeenteraad van Zaanstad heeft ingestemd met het voorstel van het college van B&W om vanaf toeristenseizoen 2026 een verplichte entree in te voeren voor toeristen die de Zaanse Schans bezoeken. De maatregel is bedoeld om broodnodige investeringen in het erfgoed, de veiligheid en de leefbaarheid van het gebied mogelijk te maken.
23/05/25
Exclusief voor leden
Toeristische sector heeft grote impact op Nederlandse economie, werkgelegenheid en leefomgeving
De reis- en toerismesector van Nederland bevindt zich op een opmerkelijk groeipad en zal dit jaar naar verwachting volledig herstellen van de pandemie. Dat voorspelt de World Travel & Tourism Council (WTTC). Positief is dat veel inkomsten vanuit binnenlands toerisme komen en de sector veel banen creëert. Negatief is de hoge uitstoot en het gebruik van veel fossiele brandstoffen. Ook draagt de sector veel bij aan de overheidsfinanciën.
23/05/25
Brabant lanceert grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux
Brabant heeft het grootste kloosterroutenetwerk van de Benelux gelanceerd. Tijdens een feestelijke bijeenkomst in de kloostertuin Hof van Lof in Megen werd het kloosterfietsboekje gepresenteerd, met 25 nieuwe fietsroutes langs vijftig kloosters. De routes beslaan ruim 700 kilometer en vormen een uitbreiding op het bestaande Brabants Kloosterpad voor wandelaars.
22/05/25
easyJet blikt terug en gaat positief de zomer in
Luchtvaartmaatschappij easyJet verwacht een winstgroei voor het volledige boekjaar 2025. Dit is mede te danken aan een lichte verbetering van de resultaten in de winter en een toenemende vraag naar vluchten en vakanties in de komende zomer. easyJet Holidays gaat naar verwachting sterk groeien.
22/05/25
Geerte Udo nieuwe voorzitter Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme
Geerte Udo is per 1 augustus benoemd tot onafhankelijk voorzitter van de Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme (LRRT). Udo brengt ruime ervaring mee uit het publiek-private domein, onder meer als voormalig directeur-bestuurder van amsterdam&partners.

||| Agenda |||

26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
27/05/25
27/05/25 t/m 27-05-25: HZ Changemaker Event
Op dinsdag 27 mei vindt het HZ Changemaker Event plaats. Dan wordt voor de tweede keer de HZ Changem...
05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...