Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 27-09-2023
Auteur: Redactie
NRIT

Podium- en evenementensector op een kantelpunt

Podium- en evenementensector op een kantelpunt
Afbeelding van Pexels via Pixabay

De podium- en evenementensector staat op een kantelpunt op het gebied van duurzaamheid, personeel, innovaties, inclusie, techniek en maatschappelijke impact. Dat blijkt de overkoepelende indruk van de 2023-editie van het Congres Podia Festivals Evenementen (CPFE2023), dat maandag 18 september plaatsvond in Utrecht en door ruim 1.000 mensen werd bezocht. Meer dan andere branchecongressen, is het congres dé plek geworden waar branchegenoten op open en constructieve wijze gezamenlijk de uitdagingen aangaan die op hun pad liggen. 

CPFE 2023 vond plaats in TivoliVredenburg en de Social Impact Factory en is een initiatief van de Vereniging van Evenementenmakers (VVEM) en de Vereniging Nederlandse Poppodia en -Festivals (VNPF) in samenwerking met TivoliVredenburg en diverse andere branchepartijen. Met 1.145 bezoekers was het de best bezochte editie tot nu toe. Het overkoepelende thema van het plenaire programma en 66 deelsessies bleek de transitiefase waarin de branche zich bevindt.

Transities van binnenuit

De openingskeynote van Derk Loorbach, hoogleraar sociaal-economische transities aan de faculteit Sociale Wetenschappen aan Erasmus Universiteit Rotterdam, heeft de sector een spiegel voorgehouden. Hij betoogt hierin onder andere dat transities van binnenuit moeten komen en dat verandering niet iets is wat je bovenop bestaande organisaties kunt plakken. Ook stelt hij dat juist cultuur een middel kan zijn om ook op breder maatschappelijk vlak transities, bijvoorbeeld op het gebied van duurzaamheid en inclusiviteit, te kunnen realiseren. Het is dus aan juist deze sector om de komende jaren een nieuwe en leidende rol te pakken.

Bezoekers willen verandering

Het vinden van die rol blijkt dan ook de rode draad gedurende de deelsessies die volgen, of deze nu gaan over duurzaam evenementen organiseren, over (geestelijke) gezondheid in de branche of over de manier waarop organisaties worden ingericht en met personeel en bezoekers wordt omgegaan. De branche blijkt anno 2023 vaak een heel andere dan voor de coronapandemie, de meeste bezoekers zien de noodzaak van verandering en willen een (maatschappelijke) voortrekkersrol innemen. Panels monden hierdoor steevast uit in levendige discussies over hoe zaken aangepakt moeten worden. Op CPFE2023 toont de branche zich van haar meest strijdbare kant.

Tevreden VNPF en VVEM

Berend Schans (VNPF): "Dit was de vijfde editie van dit evenement in deze opzet. We merken dat het een logisch moment in de agenda van iedere live muziek professional begint te worden, maar ook voor ‘naastgelegen’ partijen en partners. Publiek ontvangen we samen, of je nu een organisator, een fonds of een gemeente bent. We werken samen aan een toekomstbestendige sector. Goed om te merken dat dit congres daar een informerende en inspirerende rol in heeft.”

Willem Westermann (VVEM): "We wisten voor onszelf al dat we een steeds belangrijkere rol in het leven van vrijwel iedere Nederlander hebben, maar zien dat opnieuw bevestigd in de breedte en diepte van de onderwerpen waar we mee te maken hebben. Het belang van het goed invullen van ontspanning, vermaak en inspiratie, waar we als entertainmentindustrie dagelijks mee bezig zijn, het was weer een genoegen elkaar daarover te treffen.”

Trefwoorden: cultuur, evenementen, transities, veranderingen

CELTH



||| Nieuws |||

09/07/25
CELTH Industry Day brengt wetenschap en praktijk samen tijdens World Leisure Congress
Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.
04/07/25
Nieuw regionaal Limburgs congresbureau zet in op internationale kenniscongressen
Limburg krijgt een provinciebreed opererend congresbureau dat zich richt op het aantrekken van internationale meerdaagse congressen, met een focus op wetenschap en innovatie. Het vernieuwde bureau is een doorontwikkeling van het Maastricht Convention Bureau (MCB).
30/06/25
Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar
De Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar en de organisatie pakt uit met een kleurrijk randprogramma en een gereduceerd tarief; kinderen t/m 16 jaar fietsen zelfs gratis mee.
30/06/25
Exclusief voor leden
Beeld & Geluid veel te klein voor game event
De kaartverkoop voor game-event Next Level Heroes op zondag 6 juli verloopt zo voorspoedig dat het evenement verhuist naar een grotere locatie.
27/06/25
DierenPark Amersfoort lanceert zomers familie-evenement
Deze zomervakantie verandert DierenPark Amersfoort in een bruisend festivalbos. Van 23 tot en met 26 juli vindt de eerste editie van het ZOOmer Festival plaats. Bezoekers kunnen genieten van livemuziek, entertainment en zomerse lekkernijen.
25/06/25
Exclusief voor leden
Jaarbeurs geeft opdracht branding en campagnes aan Van Straaten
Koninklijke Jaarbeurs heeft Van Straaten per 1 juli 2025 benoemd tot preferred supplier voor alle eventbranding en media-exposure op en rondom het Jaarbeursterrein.
20/06/25
Rode Kruis: gebruik je verstand bij warme festivals
Komend weekend lopen de temperaturen in Nederland met gemak op tot boven de 30 graden. Er staan diverse grote festivals op de agenda. Daarom doet het Rode Kruis een dringende oproep: bereid je goed voor, gebruik je gezonde verstand en luister goed naar je lichaam.
18/06/25
Exclusief voor leden
Het muzikale DNA van Ruby Hotels
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.