Schiphol krijgt toch natuurvergunning ondanks kritiek op stikstofpositie
Voor luchthaven Schiphol is het belangrijk dat het de natuurvergunning krijgt.
Daarmee kan de luchthaven gewoon doorgaan maar het is een gevoelig punt.
De minister voor Natuur en Stikstof heeft Luchthaven Schiphol vandaag een natuurvergunning verleend. Schiphol krijgt een vergunning
voor 440.000 vluchten tot maximaal 500.000 vluchten. Schiphol
vroeg de vergunning aan op 1 oktober 2020 en de aanvraag is sindsdien enkele
malen aangevuld. Dat is op zichzelf al opmerkelijk want eerder werd
overeengekomen dat Schiphol moest krimpen. Die krimp is versoepeld van de
eerste norm van 440.000 vluchten naar 452.500 vluchten. Nu lijkt er nog wat
meer ruimte te zijn voor de luchthaven.
Eerder kocht luchthaven Schiphol boeren in de omgeving uit en nam van deze
bedrijven de stikstofrechten over. Die deals liggen gevoelig in politiek Den
Haag. Een natuurvergunning wordt doorgaans ook afgegeven als wordt aangetoond
dat een bedrijf bijdraagt aan de natuur. De luchthaven reageert als volgt op het
verkrijgen van de vergunning.
‘Dit is een belangrijk moment, omdat we met het verkrijgen van de vergunning
weer voldoen aan de geldende wet- en regelgeving. Het laat ook zien dat
Schiphol voldoet aan alle eisen die de wet natuurbescherming stelt. Dat geeft
ons en onze omgeving zekerheid. De vergunning biedt bovendien de mogelijkheid
voor de overheid om nieuw beleid voor Schiphol in te voeren. Bijvoorbeeld een
luchthavenverkeersbesluit met daarin een nieuwe aanpak met daarin harde milieu-
en geluidsgrenzen voor de luchtvaart.’
Daarbij wil Schiphol doorgaan op de ingeslagen weg van minder vliegen. Deze
week werd duidelijk uit diverse groeicijfers in het toerisme dat de reiziger
daar niet veel mee bezig is op individueel niveau. Schiphol heeft een visie op de
inzet om minder te vliegen.
‘Zo’n nieuw stelstel willen we zo snel mogelijk, maar
uiterlijk in 2025-2026. We roepen de overheid daarom op met een wettelijk
verankerd systeem te komen waarin niet langer het middel (het aantal
vliegbewegingen) maar juist het doel (structureel minder hinder en uitstoot, in
lijn met het klimaatakkoord van Parijs) leidend is. Zo brengen we onze
activiteiten beter in balans met de behoeftes van de omgeving en onze
medewerkers en dragen we bij aan wereldwijde klimaatdoelen.’