Schiphol krijgt toch natuurvergunning ondanks kritiek op stikstofpositie
Groeicijfers toerisme kunnen beleid voor krimp in de weg zitten. Voor luchthaven Schiphol is het belangrijk dat het de natuurvergunning krijgt.
Daarmee kan de luchthaven gewoon doorgaan maar het is een gevoelig punt.
De minister voor Natuur en Stikstof heeft Luchthaven Schiphol vandaag een natuurvergunning verleend. Schiphol krijgt een vergunning
voor 440.000 vluchten tot maximaal 500.000 vluchten. Schiphol
vroeg de vergunning aan op 1 oktober 2020 en de aanvraag is sindsdien enkele
malen aangevuld. Dat is op zichzelf al opmerkelijk want eerder werd
overeengekomen dat Schiphol moest krimpen. Die krimp is versoepeld van de
eerste norm van 440.000 vluchten naar 452.500 vluchten. Nu lijkt er nog wat
meer ruimte te zijn voor de luchthaven.
Eerder kocht luchthaven Schiphol boeren in de omgeving uit en nam van deze
bedrijven de stikstofrechten over. Die deals liggen gevoelig in politiek Den
Haag. Een natuurvergunning wordt doorgaans ook afgegeven als wordt aangetoond
dat een bedrijf bijdraagt aan de natuur. De luchthaven reageert als volgt op het
verkrijgen van de vergunning.
‘Dit is een belangrijk moment, omdat we met het verkrijgen van de vergunning
weer voldoen aan de geldende wet- en regelgeving. Het laat ook zien dat
Schiphol voldoet aan alle eisen die de wet natuurbescherming stelt. Dat geeft
ons en onze omgeving zekerheid. De vergunning biedt bovendien de mogelijkheid
voor de overheid om nieuw beleid voor Schiphol in te voeren. Bijvoorbeeld een
luchthavenverkeersbesluit met daarin een nieuwe aanpak met daarin harde milieu-
en geluidsgrenzen voor de luchtvaart.’
Daarbij wil Schiphol doorgaan op de ingeslagen weg van minder vliegen. Deze
week werd duidelijk uit diverse groeicijfers in het toerisme dat de reiziger
daar niet veel mee bezig is op individueel niveau. Schiphol heeft een visie op de
inzet om minder te vliegen.
‘Zo’n nieuw stelstel willen we zo snel mogelijk, maar
uiterlijk in 2025-2026. We roepen de overheid daarom op met een wettelijk
verankerd systeem te komen waarin niet langer het middel (het aantal
vliegbewegingen) maar juist het doel (structureel minder hinder en uitstoot, in
lijn met het klimaatakkoord van Parijs) leidend is. Zo brengen we onze
activiteiten beter in balans met de behoeftes van de omgeving en onze
medewerkers en dragen we bij aan wereldwijde klimaatdoelen.’
Trefwoorden: Schiphol, vergunning, natuur, klimaat, vliegen, beleid
|
|
22/05/25
Luchtvaartmaatschappij easyJet verwacht een winstgroei voor het volledige boekjaar 2025. Dit is mede te danken aan een lichte verbetering van de resultaten in de winter en een toenemende vraag naar vluchten en vakanties in de komende zomer. easyJet Holidays gaat naar verwachting sterk groeien.
|
21/05/25
Tineke Boele start op 1 juli 2025 als Salesmanager Retail bij reisbedrijf Corendon. In deze rol is zij verantwoordelijk voor de verkoop van reisproducten via retailpartners.
|
20/05/25
Hard praten, zeuren over het eten en alleen maar bezig zijn met geld. Maar liefst 69 procent van alle Nederlanders ergert zich tijdens de vakantie aan het gedrag van landgenoten.
|
19/05/25
Verrassend onderzoek van spaarplatform Raisin dat ziet dat Europese vliegreizen veel duurder zijn dan treinreizen. Een gezin betaalt gemiddeld 62% meer voor het vliegtuig dan met de trein. In 2025 zijn treinreizen in de zomer gemiddeld even duur als in 2024, maar vliegen is 6% duurder geworden. Het maakt wel uit of je met Eurostar of Deutsche Bahn reist.
|
19/05/25
De prijzen voor huurauto’s op populaire Europese vakantiebestemmingen zijn in drie jaar tijd met meer dan 50 procent gedaald. Dat blijkt uit de jaarlijkse inventarisatie van Enterprise Car Sharing & Rental.
|
16/05/25
Met de officiële opening van het Taiwan Tourism Information Center (TTIC) in Amsterdam op 15 mei 2025 zet de Taiwan Tourism Administration (TTA) een grote stap om haar positie op de Nederlandse toeristische markt te versterken.
|
15/05/25
Komende week wordt het vakantiegeld weer overgemaakt naar miljoenen Nederlanders. Waar de één al koffers aan het pakken is, kijkt de ander of er nog geld overblijft voor een uitje ná het betalen van de vaste lasten.
|
13/05/25
Na het vroegboekseizoen 2025, waarin veel Nederlanders hun zomervakantie al vroeg in het jaar vastleggen, is nu het last minute seizoen aangebroken. Uit onderzoek van bureau iVOX, in opdracht van Sunweb onder 1000 Nederlanders, blijkt dat geopolitieke spanningen, natuurrampen en extreem weer een merkbare invloed hebben op de last minute vakantieplannen van Nederlanders.
|
|
27/08/25
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
|
22/09/25
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
|
|