Geplaatst op: 19-09-2023
Auteur: Marc Gerlings

Dure brandstof reden tot duurzaam zakelijk reizen?

Dure brandstof reden tot duurzaam zakelijk reizen?

De Coalitie Anders Reizen onderzocht hoe grote Nederlandse werkgevers het reizen van hun medewerkers vergoeden én beïnvloeden. Een omslag naar duurzaam reizen lijkt te lukken.

Directeur Coalitie Anders Reizen, Houppermans: "We zitten middenin de transitie van fossiel naar emissieloze mobiliteit. Bedrijven bereiden zich voor op een toekomst zonder brandstof en stimuleren vitaliteit door fiets, OV en elektrisch rijden. Den Haag kan leren van de ervaringen van deze bedrijven.” 

 

Verandert het zakelijk reizen? De helft (50%) van de respondenten (HR-directeuren) hanteert voor haar medewerkers extra hoge vergoedingen voor actieve en duurzame manieren van reizen. Dit is de zogenaamde gedifferentieerde kilometervergoeding. Daarmee krijgen medewerkers die de fiets, OV of elektrisch vervoer pakken, een hogere kilometervergoeding dan mensen met een auto die rijdt op benzine, diesel of gas. Zo krijgt vitaliteit meer aandacht en wordt meer bewegen beloond. Bedrijven die dit doen worden door Den Haag nog niet gestimuleerd, meent de Coalitie Anders Reizen. Bedrijven betalen nu nog maximale belasting over élke cent die ze meer aan medewerkers betalen. 

 

Hugo Houppermans, directeur Anders Reizen: "De vraag die in Den Haag ook centraal moet staan is hoe je de opbrengsten van de accijnzen kan gebruiken om het klimaat en een gezonde leefstijl te stimuleren. In het bijzonder voor mensen met een kleine portemonnee, want de prijs voor fossiele energie zal blijven stijgen. Wat gaat de Kamer en straks het nieuwe Kabinet doen om juist voor lage inkomens fiets, OV en elektrisch vervoer bereikbaar en betaalbaar te maken?”

 

Niet uit eigen beweging extra vergoeden 

Het overgrote deel van de werkgevers (85%) gaat niet uit eigen beweging extra vergoeden in het scenario dat de accijns zouden stijgen per 1 januari 2024. Maar, mocht de overheid de onbelaste reiskostenvergoeding bijvoorbeeld gaan verhogen, dan volgt ruim de helft van de bedrijven dat voorbeeld. 42 procent twijfelt in dat geval nog. Het gesprek in Den Haag gaat op dit moment nog vooral over het bevriezen van de accijnzen voor de korte termijn. 

 

Prikkel om over te stappen

Energieleverancier Vattenfall hoort bij de meerderheid van grote werkgevers die de fiscale regels volgt, maar niet méér vergoeden dan dat. En dat is niet alleen vanwege financiële motieven. HR Country Representative Kari Buchel: "Wij zouden graag zien dat medewerkers de overstap maken van (semi)fossiele naar elektrische voertuigen. Maar dat gaat niet zo snel als we zouden willen. Een accijnsverhoging kan medewerkers prikkelen om sneller de overstap te maken. We hebben nog geen besluit genomen over een wijziging in de kilometervergoeding als de accijns wordt verhoogd.”

 

Helen Richardson, CHRO van waste-to-product bedrijf Renewi: "Als je duurzaamheidsdoelstellingen wilt behalen en die perfect wil doorvoeren, dan heeft dat een prijs. Om van en naar de locaties te gaan, zijn medewerkers nu vooral aangewezen op de auto. Wij zijn bezig met een pakket aan maatregelen om andere vormen van vervoer te stimuleren, maar we moeten ons realiseren dat dit in stapjes zal moeten gaan.”

 

Stagnatie elektrisch rijden

Recent kwamen er voorbeelden in het nieuws die laten zien hoe hobbelig het pad naar actieve en duurzame mobiliteit is. Zo stagneert de omslag naar elektrisch rijden. Er blijkt weinig animo voor de subsidie die elektrisch rijden aantrekkelijk moet maken. Voor veel mensen is de aanschaf van een elektrische auto te duur. Ook is er onzekerheid er over de vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting. Zou die vrijstelling van de baan gaan, dan wordt elektrisch rijden duurder. En wie een fiets van de zaak wil, krijgt te maken met bijtelling. Veel werkgevers en werknemers zien op tegen de administratieve rompslomp. Het differentiëren van reiskostenvergoeding is een eerste stap in de transitie naar emissieloze mobiliteit. Het maakt mobiliteit toegankelijker en betaalbaarder.

 

Onderzoek

Het onderzoek werd uitgevoerd onder HR-directeuren van grote werkgevers met meer dan 1000 medewerkers, die zijn aangesloten bij de Coalitie Anders Reizen. 26 bedrijven vulden de digitale vragenlijst in. De Coalitie Anders Reizen is een beweging van werkgevers die toewerken naar 50% CO2 uitstoot op hun woon-werkverkeer en zakelijke mobiliteit, uiterlijk in 2030. De beweging is sinds 2016 actief. Het onderzoek vond plaats van woensdag 6 tot vrijdag 15 september 2023. 

Link: Anders Reizen


Trefwoorden: reizen, zakelijk reizen, duurzaam

CELTH



||| Nieuws |||

02/06/25
HZ Kenniscentrum zoekt onderzoeker toerisme
HZ Kenniscentrum Kusttoerisme is dé kennispartner van de Zeeuwse vrijetijdssector zoekt een onderzoeker toerisme.
02/06/25
Bewuster reisgedrag: 39% kiest voor dichtbij, lange verre reizen nemen toe
Volgens onderzoek van Riksja Travel kiezen steeds meer mensen voor bestemmingen binnen 6000 km en wie verder reist, blijft langer weg.
02/06/25
Horecaomzet groeit in eerste kwartaal 2025 met 3,4 procent
De Nederlandse horeca heeft in het eerste kwartaal van 2025 een omzetgroei van 3,4 procent gerealiseerd ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Tussen de deelsectoren zien we grote verschillen.
02/06/25
Exclusief voor leden
Vlaanderen blijft geliefd bij buitenlandse reizigers, maar mist verrassende troeven
Uit het 'Reputatieonderzoek Vlaanderen 2024' blijkt dat Vlaanderen nog steeds een sterke reputatie geniet als toeristische bestemming, vooral op het vlak van cultuur, erfgoed en gastronomie. Maar er zijn ook aandachtspunten.
02/06/25
APG investeert €250 miljoen in duurzame vliegtuigbrandstof SkyNRG
Pensioenuitvoerder APG investeert namens ABP tot €250 miljoen in SkyNRG, een Nederlandse pionier in duurzame vliegtuigbrandstof (Sustainable Aviation Fuel, SAF). De investering ondersteunt de uitbreiding van SkyNRG’s activiteiten en draagt bij aan de wereldwijde verduurzaming van de luchtvaart.
02/06/25
Horeca zoekt duurzame oplossingen voor personeelstekort
De personeelstekorten in de horeca vragen om meer dan oplossingen voor de korte termijn. Door bewuster te investeren in mbo-opgeleiden, technologie slim in te zetten en zij-instromers beter te begeleiden, kan de sector bouwen aan een stabieler en duurzamer personeelsbestand.
02/06/25
Exclusief voor leden
Vegan Food Tour zorgt voor verandering
In 2024 liepen 1.700 mensen mee met een Vegan Food Tour in drie steden: Utrecht, Amsterdam en Rotterdam. Ze bezochten in totaal 40 verschillende horecapartners van deze tourorgqanisatie, van comfort food tot fine dining. 66% van de deelnemers was geen veganist. Eten proeven leidt tot verandering.
02/06/25
Vlonderbrug ontsluit Everdinger Waarden
De Vlonderbrug, een nieuwe voetgangersbrug over de rivier de Lek in natuurgebied de Everdinger Waarden, is feestelijk geopend. Nu kunnen recreanten en inwoners uit de omgeving weer de benen strekken op een populaire wandelroute midden in de uiterwaarden, want de Vlonderbrug vervangt de oude trekpont die enkele jaren geleden werd verwijderd.

||| Agenda |||

05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
10/06/25
10/06/25 t/m 10-06-25: Online sessie: Handreiking ‘Gedragsstrategie honden aanlijnen’?
Een nieuwe handreiking biedt terreinbeheerders en andere partijen nieuwe inzichten en strategieën o...
19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...