Geplaatst op: 19-09-2023
Auteur: Marc Gerlings

Dure brandstof reden tot duurzaam zakelijk reizen?

Dure brandstof reden tot duurzaam zakelijk reizen?

De Coalitie Anders Reizen onderzocht hoe grote Nederlandse werkgevers het reizen van hun medewerkers vergoeden én beïnvloeden. Een omslag naar duurzaam reizen lijkt te lukken.

Directeur Coalitie Anders Reizen, Houppermans: "We zitten middenin de transitie van fossiel naar emissieloze mobiliteit. Bedrijven bereiden zich voor op een toekomst zonder brandstof en stimuleren vitaliteit door fiets, OV en elektrisch rijden. Den Haag kan leren van de ervaringen van deze bedrijven.” 

 

Verandert het zakelijk reizen? De helft (50%) van de respondenten (HR-directeuren) hanteert voor haar medewerkers extra hoge vergoedingen voor actieve en duurzame manieren van reizen. Dit is de zogenaamde gedifferentieerde kilometervergoeding. Daarmee krijgen medewerkers die de fiets, OV of elektrisch vervoer pakken, een hogere kilometervergoeding dan mensen met een auto die rijdt op benzine, diesel of gas. Zo krijgt vitaliteit meer aandacht en wordt meer bewegen beloond. Bedrijven die dit doen worden door Den Haag nog niet gestimuleerd, meent de Coalitie Anders Reizen. Bedrijven betalen nu nog maximale belasting over élke cent die ze meer aan medewerkers betalen. 

 

Hugo Houppermans, directeur Anders Reizen: "De vraag die in Den Haag ook centraal moet staan is hoe je de opbrengsten van de accijnzen kan gebruiken om het klimaat en een gezonde leefstijl te stimuleren. In het bijzonder voor mensen met een kleine portemonnee, want de prijs voor fossiele energie zal blijven stijgen. Wat gaat de Kamer en straks het nieuwe Kabinet doen om juist voor lage inkomens fiets, OV en elektrisch vervoer bereikbaar en betaalbaar te maken?”

 

Niet uit eigen beweging extra vergoeden 

Het overgrote deel van de werkgevers (85%) gaat niet uit eigen beweging extra vergoeden in het scenario dat de accijns zouden stijgen per 1 januari 2024. Maar, mocht de overheid de onbelaste reiskostenvergoeding bijvoorbeeld gaan verhogen, dan volgt ruim de helft van de bedrijven dat voorbeeld. 42 procent twijfelt in dat geval nog. Het gesprek in Den Haag gaat op dit moment nog vooral over het bevriezen van de accijnzen voor de korte termijn. 

 

Prikkel om over te stappen

Energieleverancier Vattenfall hoort bij de meerderheid van grote werkgevers die de fiscale regels volgt, maar niet méér vergoeden dan dat. En dat is niet alleen vanwege financiële motieven. HR Country Representative Kari Buchel: "Wij zouden graag zien dat medewerkers de overstap maken van (semi)fossiele naar elektrische voertuigen. Maar dat gaat niet zo snel als we zouden willen. Een accijnsverhoging kan medewerkers prikkelen om sneller de overstap te maken. We hebben nog geen besluit genomen over een wijziging in de kilometervergoeding als de accijns wordt verhoogd.”

 

Helen Richardson, CHRO van waste-to-product bedrijf Renewi: "Als je duurzaamheidsdoelstellingen wilt behalen en die perfect wil doorvoeren, dan heeft dat een prijs. Om van en naar de locaties te gaan, zijn medewerkers nu vooral aangewezen op de auto. Wij zijn bezig met een pakket aan maatregelen om andere vormen van vervoer te stimuleren, maar we moeten ons realiseren dat dit in stapjes zal moeten gaan.”

 

Stagnatie elektrisch rijden

Recent kwamen er voorbeelden in het nieuws die laten zien hoe hobbelig het pad naar actieve en duurzame mobiliteit is. Zo stagneert de omslag naar elektrisch rijden. Er blijkt weinig animo voor de subsidie die elektrisch rijden aantrekkelijk moet maken. Voor veel mensen is de aanschaf van een elektrische auto te duur. Ook is er onzekerheid er over de vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting. Zou die vrijstelling van de baan gaan, dan wordt elektrisch rijden duurder. En wie een fiets van de zaak wil, krijgt te maken met bijtelling. Veel werkgevers en werknemers zien op tegen de administratieve rompslomp. Het differentiëren van reiskostenvergoeding is een eerste stap in de transitie naar emissieloze mobiliteit. Het maakt mobiliteit toegankelijker en betaalbaarder.

 

Onderzoek

Het onderzoek werd uitgevoerd onder HR-directeuren van grote werkgevers met meer dan 1000 medewerkers, die zijn aangesloten bij de Coalitie Anders Reizen. 26 bedrijven vulden de digitale vragenlijst in. De Coalitie Anders Reizen is een beweging van werkgevers die toewerken naar 50% CO2 uitstoot op hun woon-werkverkeer en zakelijke mobiliteit, uiterlijk in 2030. De beweging is sinds 2016 actief. Het onderzoek vond plaats van woensdag 6 tot vrijdag 15 september 2023. 

Link: Anders Reizen


Trefwoorden: reizen, zakelijk reizen, duurzaam

CELTH





Trendrapport

||| Nieuws |||

28/11/23
Exclusief voor leden
3x reistrend winter 2023
Geen verregende kerst, maar zon, zee en strand willen we en daarvoor vliegen we naar verre bestemmingen. Van Barcelona tot Dubai en Kaapstad: uit data van wereldwijde reiswebsite Skyscanner blijkt dat de meeste Nederlanders toe zijn aan zachte temperaturen.
24/11/23
Exclusief voor leden
Internationaal sterke groei van reismarkt
Expedia ziet bij reizigers wereldwijd een sterke reisbehoefte bij de consument. Op het noordelijk halfrond wordt volop gezicht naar vakanties in de lente en de zomer van 2024. Europa, het Midden-Oosten en Afrika (EMEA) lieten opnieuw de sterkste groei in zoekvolume zien.
17/11/23
Exclusief voor leden
Trend feestdagen anders vieren en daarom gaan we met vakantie
Feestdagen met familie vieren? Welnee, we gaan met vakantie. Dat is een van de uitkomsten van onderzoek hoe de Nederlanders omgaan met de tradities rondom de feestdagen. Vrije tijd staat hoog op de verlanglijst.
13/11/23
Perspectief 2030: Iedere Nederlander moet profijt hebben van toerisme. Hoe dan!?
In Perspectief 2030, de visie voor toeristisch Nederland, staat dat in 2030 iedere Nederlander profijt moet hebben van toerisme. Een hele ambitieuze doelstelling. Grote vraag is hoe we dat precies kunnen realiseren.
03/11/23
Exclusief voor leden
150.000 inwoners Drenthe zetten zich in voor hun leefomgeving
Zijn mensen actief bezig met hun eigen leefomgeving, voor groen en recreatie? Dat is groter dan je denkt. In Drenthe gaat het om 150.000 mensen, blijkt uit onderzoek in opdracht van Katalys.
23/10/23
Exclusief voor leden
Ruim 28% van fietstijd wordt besteed aan toeren
Nederlanders stappen het vaakst op de fiets om boodschappen te doen of te winkelen (23,4%), voor ui...
19/10/23
Versnelling duurzaamheid in bedrijfsleven
Het merendeel van de bedrijven (82 procent) heeft dit jaar maatregelen genomen om hun bedrijfsvoering duurzamer te maken. Vorig jaar was dit 79 procent van de bedrijven.
16/10/23
Exclusief voor leden
Online boekingsplatforms in EU boven niveau van voor de pandemie
Hoe hebben de online boekingsplatforms als Airbnb, Booking, Expedia Group of TripAdvisor het in de eerste jaarhelft van 2023 gedaan? Eurostat, het statistisch bureau van de Europese Unie, doet met medewerking van deze bedrijven onderzoek en komt met resultaten.