Geplaatst op: 08-09-2023
Auteur: Marc Gerlings

Inflatie lager maar niet weg bij de consument

Analyse inflatie

Inflatie lager maar niet weg bij de consument
Verloop inflatie en raming. Figuur: ING.
De inflatie beperkt de koopkracht van je gasten. De daling van de inflatie is ingezet en economisch gezien lijkt het de goede kant op te gaan. Maar de beleving van hoge inflatie zit nog in de hoofden van de consument en dat kan toch leiden tot het beperken van de uitgave in een attractie- of vakantiepark.

Op dit moment is de inflatie zo’n 3%. Dat is bescheiden als we het vergelijken met de torenhoge inflatie van een jaar geleden. Die piekte een jaar geleden op 14,5% (september 2022). Belangrijkste reden voor de afname zijn de fors gedaalde energieprijzen. Vooruitkijkend verwacht ING Research dat de inflatie nog een beetje verder zal afnemen. Richting 2024 gaan wij uit van een inflatie die iets boven de 2% uit zal komen. Dat komt sterk in de richting van een redelijk ‘normaal’ niveau voor een gemiddelde prijsstijging. Lees verder >>>
Dit artikel is exclusief voor leden van het NRIT Media Vrijetijdsplatform.
Het complete artikel lezen? Log dan in of word lid.
E-mailadres:
Wachtwoord:

Wachtwoord vergeten? - Lid of abonnee en nog niet geregistreerd?

Geen lid van het NRIT Media Vrijetijdsplatform? Word hier lid

 Proeflidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform
Jaarlidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform
Bedrijfslidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform

Stopt automatisch
Compleet individueel
lidmaatschap
Compleet bedrijfs-lidmaatschap
Lidmaatschap NRIT Media Vrijetijdsplatform90 dagen365 dagen365 dagen
Onbeperkt digitaal toegang tot alle content Kennisbank
Nieuwsbrief NRIT Actueel
Recreatie & Toerisme
Vrijetijdstudies
Toegang zonder inloggen
€ 45,-
€ 165,75 per jaarVanaf € 331,50 per jaar
Probeer nu
Bestel nu
Bestel nu
Trefwoorden: economie, inflatie, uitgaven

CELTH





Trendrapport

||| Nieuws |||

28/11/23
Exclusief voor leden
3x reistrend winter 2023
Geen verregende kerst, maar zon, zee en strand willen we en daarvoor vliegen we naar verre bestemmingen. Van Barcelona tot Dubai en Kaapstad: uit data van wereldwijde reiswebsite Skyscanner blijkt dat de meeste Nederlanders toe zijn aan zachte temperaturen.
24/11/23
Exclusief voor leden
Internationaal sterke groei van reismarkt
Expedia ziet bij reizigers wereldwijd een sterke reisbehoefte bij de consument. Op het noordelijk halfrond wordt volop gezicht naar vakanties in de lente en de zomer van 2024. Europa, het Midden-Oosten en Afrika (EMEA) lieten opnieuw de sterkste groei in zoekvolume zien.
17/11/23
Exclusief voor leden
Trend feestdagen anders vieren en daarom gaan we met vakantie
Feestdagen met familie vieren? Welnee, we gaan met vakantie. Dat is een van de uitkomsten van onderzoek hoe de Nederlanders omgaan met de tradities rondom de feestdagen. Vrije tijd staat hoog op de verlanglijst.
13/11/23
Perspectief 2030: Iedere Nederlander moet profijt hebben van toerisme. Hoe dan!?
In Perspectief 2030, de visie voor toeristisch Nederland, staat dat in 2030 iedere Nederlander profijt moet hebben van toerisme. Een hele ambitieuze doelstelling. Grote vraag is hoe we dat precies kunnen realiseren.
03/11/23
Exclusief voor leden
150.000 inwoners Drenthe zetten zich in voor hun leefomgeving
Zijn mensen actief bezig met hun eigen leefomgeving, voor groen en recreatie? Dat is groter dan je denkt. In Drenthe gaat het om 150.000 mensen, blijkt uit onderzoek in opdracht van Katalys.
23/10/23
Exclusief voor leden
Ruim 28% van fietstijd wordt besteed aan toeren
Nederlanders stappen het vaakst op de fiets om boodschappen te doen of te winkelen (23,4%), voor ui...
19/10/23
Versnelling duurzaamheid in bedrijfsleven
Het merendeel van de bedrijven (82 procent) heeft dit jaar maatregelen genomen om hun bedrijfsvoering duurzamer te maken. Vorig jaar was dit 79 procent van de bedrijven.
16/10/23
Exclusief voor leden
Online boekingsplatforms in EU boven niveau van voor de pandemie
Hoe hebben de online boekingsplatforms als Airbnb, Booking, Expedia Group of TripAdvisor het in de eerste jaarhelft van 2023 gedaan? Eurostat, het statistisch bureau van de Europese Unie, doet met medewerking van deze bedrijven onderzoek en komt met resultaten.