Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 24-08-2023
Auteur: Marc Gerlings

Met nationale visie toerisme kunnen overheden en ondernemers aan de slag

Met nationale visie toerisme kunnen overheden en ondernemers aan de slag
Herre Dijkema: \

Deze week werd door brancheorganisatie Gastvrij Nederland het uitgangspunt en wensenlijst voor een nieuw kabinet afgegeven. De basis is artikel 22 van de Grondwet waarin staat dat de overheid voorwaarden schept voor de vrijetijdsbesteding. NRIT vroeg Herre Dijkema, voorzitter van Destinatie Nederland en directeur Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen om een reactie wat hij echt wil van een volgend kabinet.

Destinatie Nederland heeft meegewerkt aan de inbreng voor de verkiezingsprogramma’s dat is vertaald naar het document waarbij artikel 22 de basis is en 9 wensen zijn geformuleerd. Die wensen zijn niet eenvoudig te realiseren door de nationale politiek. Onder meer is de wens tot coördinatie tussen de departementen omdat de toeristische sector dat nodig heeft, blijkt in de praktijk lastig. Maar ambitie is altijd goed. Wat wil Herre Dijkema écht halen uit politiek Den Haag?

Aan de slag

"Waar het om gaat is dat de nationale overheid een visie ontwikkelt op de bestemming Nederland zodat andere, lagere overheden en ondernemers er ook mee aan de slag kunnen. Die visie ontbreekt terwijl met die visie overheden keuzes kunnen maken. Ons gevoel is dat ook ondernemers dan echt met die visie aan de slag gaan.”

Bied perspectief

"De focus ligt nu teveel op de negatieve effecten van toerisme. Denk aan de plannen die er zijn in Amsterdam, Zeeland en nog meer locaties. Er zijn politici die alleen maar minder toerisme willen. Toerisme zorgt voor heel veel goede ontwikkelingen, zoals het behoud van winkels, banen en culturele voorzieningen. Het zorgt voor leefbaarheid en welvaart. Omdat er géén perspectief is, worden er op veel niveaus geen plannen gemaakt voor de ontwikkeling van de destinatie Nederland. Dat perspectief moet er komen.”

Relevantie sector is duidelijk

Over de soms hoge ambities in de wensen gericht aan het komende kabinet, antwoordt Dijkema: "De dingen die we vragen, we zijn het aan onze sector verplicht hoog in te zetten. Het beeld over toerisme en recreatie is wel veranderd. Het positieve effect van corona is dat we meer op het netvlies staan als een relevante sector. Dan niet alleen als economische factor maar dat je veel goeds betekent voor de maatschappij. Je krijgt niet alles van de ene op de andere dag voor elkaar maar het verandert en er is een duidelijke voedingsbodem voor toerisme. Het belang wordt gezien en dat moeten we wel blijven aanjagen. Iedere keer zetten we stapjes en komen we dichterbij het ideaal wat we willen bereiken.”

Ongelijke verdeling

Herre wil toch terugkomen op dat negatieve beeld over toerisme. "Het gaat me aan het hart dat de negatieve uitwassen zo duidelijk naar voren komen. We leveren een positieve bijdrage aan welzijn en welvaart en bedenk daarbij dat er heel veel potentie is in Nederland om (zakelijke) bezoekers te ontvangen. Dat is ook een politieke discussie. Daar worden de keuzes gemaakt. Sommige partijen vinden dat er géén ruimte meer is voor toerisme. Neem dan in ogenschouw dat toerisme ongelijk verdeeld is in Nederland. Daarom is perspectief noodzakelijk en is actie om toerisme te spreiden nodig. Als de partijen en het nieuwe kabinet een toekomstperspectief maken, willen andere overheden en ondernemers daar zeker mee aan de slag.


Link naar Destinatie Nederland.

Trefwoorden: verkiezingen, destinatie, Nederland, toerisme, recreatie,

CELTH



||| Nieuws |||

17/06/25
Binnenlandse vakantiegangers stoten meer CO2-uit, eco-efficiency wel omhoog
De CO2-uitstoot ten gevolge van binnenlandse vakanties groeide in 2023 harder dan het aantal vakanties. De zogenaamde eco-efficiency verbeterde wel, van 2,24 verdiende euro naar 2,33 euro per kilogram uitgestote CO2. Dat blijkt uit een studie van de Breda University of Applied Sciences en NBTC.
06/06/25
Exclusief voor leden
JetCamp maakt duurzaamheidslabels voor Europese campings inzichtelijk
Steeds meer vakantiegangers kiezen bewust voor duurzame vakanties, maar wat betekent het eigenlijk als een camping ‘duurzaam’ is? JetCamp, het grootste zoek- en boekingsplatform voor Europese campings, brengt daar nu helderheid in. Het platform vermeldt voortaan bij steeds meer campings welke internationale duurzaamheidslabels zij voeren, zoals Green Key, EcoCamping, EU Ecolabel en ISO 14001.
02/06/25
Bewuster reisgedrag: 39% kiest voor dichtbij, lange verre reizen nemen toe
Volgens onderzoek van Riksja Travel kiezen steeds meer mensen voor bestemmingen binnen 6000 km en wie verder reist, blijft langer weg.
02/06/25
FlixTrain bestelt 65 nieuwe hogesnelheidstreinen voor Europese uitbreiding
FlixTrain bestelt 65 nieuwe hogesnelheidstreinen. Met deze investering speelt FlixTrain in op de groeiende vraag naar snelle en betaalbare treinverbindingen.
02/06/25
APG investeert €250 miljoen in duurzame vliegtuigbrandstof SkyNRG
Pensioenuitvoerder APG investeert namens ABP tot €250 miljoen in SkyNRG, een Nederlandse pionier in duurzame vliegtuigbrandstof (Sustainable Aviation Fuel, SAF). De investering ondersteunt de uitbreiding van SkyNRG’s activiteiten en draagt bij aan de wereldwijde verduurzaming van de luchtvaart.
26/05/25
Nieuwe route in Nationaal Park De Alde Feanen verbindt natuur, gezondheid en toerisme
Op 23 mei is in Nationaal Park De Alde Feanen een bijzondere nieuwe wandelroute geopend die bezoekers uitnodigt om bewust te vertragen, tot rust te komen en zich te verbinden met de omgeving. De minfulness Route.
21/05/25
Werkveldkandidaten gezocht voor Professional Doctorate in Leisure, Tourism & Hospitality
CELTH zoekt voor de professional doctorate kandidaten uit het werkveld. De PD biedt organisaties de kans om voorop te lopen in innovatie binnen de LTH-sector. Het traject, dat vier tot zes jaar duurt, combineert praktijkgericht onderzoek met concrete interventies.
13/05/25
Klimaatrisico’s voor toeristische bestemmingen ontrafeld
CELTH onderzoekt samen met de Travel Foundation en Risklayer de klimaatrisico’s die bestemmingen lopen. Inmiddels doen wereldwijd zes bestemmingen mee aan de pilot die nog open staat voor meer deelnemers.