Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 16-08-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Forse groei toerisme in tweede kwartaal

Forse groei toerisme in tweede kwartaal
Foto: Molecaten

Het Nederlands toerisme is de klap van de pandemie weer helemaal te boven. Van een reset van toerisme op lagere niveaus is geen sprake. Integendeel, de aantallen gasten en overnachtingen liggen ruim boven het niveau van 2019.

In het tweede kwartaal van 2023 hebben 14,5 miljoen gasten 41,7 miljoen nachten in Nederlandse logiesaccommodaties doorgebracht. Ten opzichte van dezelfde periode in 2019 groeide het aantal gasten met 8,3%, het aantal overnachtingen nog sterker met 17,6%.

Inkomend groeit; binnenland houdt hoge niveau vast

Na de coronajaren heeft het inkomend toerisme zich meer dan hersteld terwijl de forse groei van het aantal Nederlandse gasten nauwelijks verloren ging. Het aantal buitenlandse gasten groeide ten opzichte van 2019 met 4,6%, zij brachten maar liefst 19,0% meer nachten in Nederland door. Het aantal binnenlandse gasten daalde ten opzichte van dezelfde periode in 2022 weliswaar met 2,2% maar ten opzichte van 2019 waren het er 11,3% meer. Het aantal binnenlandse overnachtingen groeide met 16,5% naar 23,6 miljoen. De verhouding binnenland-buitenland bleef in overnachtingen ongewijzigd op 57% - 43%.

Figuur 1: Overnachtingen van gasten in Nederlandse logiesaccommodaties, tweede kwartaal 2019-2023

GrafiekOvernachtingen
Bron: CBS

Duitsland dominant op inkomende markt

De meeste buitenlandse toeristen kwamen uit Duitsland. Zij brachten in Nederland in het tweede kwartaal van 2023 maar liefst 9,0 miljoen nachten door, 31,2% meer dan in hetzelfde kwartaal van 2019. Duitsland heeft daarmee een aandeel van 49% in alle buitenlandse overnachtingen in Nederland. Op grote afstand gevolgd door België met een aandeel van 9%. Vanuit onze zuiderburen herstelde het toerisme zich tot op het niveau van 2019 met 1,7 miljoen overnachtingen. Het toerisme uit Groot-Brittannië loopt nog 2,7% achter en kwam in aantallen overnachtingen uit op een aandeel van 7%. Opvallende toenames in overnachtingen van buitenlandse toeristen zien we vanuit Spanje (+84,8%), Zwitserland en Lichtenstein (+26,6%) en Australië en Oceanië (+37,0%). Minder overnachtingen van toeristen ten opzichte van 2019 zien we vanuit Italië (-6,5%) en Afrika (-3,0%).

Figuur 2: Overnachtingen van gasten in Nederlandse logiesaccommodaties naar land van herkomst, tweede kwartaal 2023

GrafiekOvernachtingenBron: CBS

Sterke groei voor kampeerterreinen

Van alle typen logiesaccommodaties zien we in aantallen overnachtingen de sterkste groei bij kampeerterreinen (+35,9% ten opzichte van 2019). De groei zit op de campings zowel vanuit het binnen- als het buitenland. De meeste overnachtingen (7,0 miljoen) komen van Nederlanders. Buitenlanders realiseerden in het tweede kwartaal 2,9 miljoen overnachtingen op kampeerterreinen. Ook hotels hebben zich meer dan hersteld van de pandemie met 24,6 miljoen overnachtingen, een groei van 19,1% ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2019. Hier weer een forse groei vanuit het buitenland (+25,9% in overnachtingen) maar ook nog steeds meer overnachtingen van Nederlanders (+15,8%). Het aantal overnachtingen op huisjesterreinen groeide in het tweede kwartaal van 2023 met 11,2% naar 12,2 miljoen, een groei van 11,2%. Hier groeide vooral het aantal overnachtingen van buitenlanders (+20,8%) en die van Nederlanders (+5,2%) in iets mindere mate. Groepsaccommodaties zijn nog steeds niet hersteld van de pandemie en lopen nog 2,1% achter.

Figuur 3: Overnachtingen van gasten in Nederlandse logiesaccommodaties naar type accommodatie, tweede kwartaal 2019-2023

GrafiekOvernachtingen
Bron: CBS

Meeste overnachtingen in hotels

Van alle overnachtingen in het tweede kwartaal van 2023 werd 41% doorgebracht in een hotel, 1 procentpunt minder dan in 2019. Ook huisjesterreinen verloren een procentpunt marktaandeel en kwamen uit op 32%. Net als groepsaccommodaties die een marktaandeel van 3% behaalden. Grote winnaar waren de kampeerterreinen die in aantallen overnachtingen groeiden van 21% marktaandeel naar 24%.

Winst voor bijna alle provincies

Op Fryslân (-2,8%) na groeide in het tweede kwartaal van 2023 in alle provincies het aantal overnachtingen van gasten ten opzichte van dezelfde periode in 2019. Sterkste groei zien we in Flevoland (+50,7%), Utrecht (+34,5%) en Zeeland (+34,4%). Het populairst was Noord-Holland met 11,2 miljoen overnachtingen en een marktaandeel van 27%. De provincies Gelderland, Zuid-Holland, Zeeland, Noord-Brabant en Limburg hebben elk een aandeel van 9% tot 11%.

Figuur 4: Overnachtingen van gasten in Nederlandse logiesaccommodaties naar provincie, tweede kwartaal 2019-2023

GrafiekOvernachtingenBron: CBS
Trefwoorden: toerisme, inkomend toerisme, binnenlands toerisme, logiesaccommodaties, horeca, hotels, verblijfsrecreatie, kampeerterreinen, campings, bungalowparken, groepsaccommodaties, vakantieparken

CELTH



||| Nieuws |||

28/05/25
1 miljoen stekkerauto's
Aan het eind van het eerste kwartaal van 2025 telde Nederland voor het eerst iets meer dan 1 miljoen stekkerauto’s. Daarmee is nu ruim een op de tien personenauto’s een stekkerauto.
28/05/25
Exclusief voor leden
Fietsersbond wil overbodige paaltjes weg
Paaltjes op wegen en fietspaden zijn bedoeld om auto’s van het fietspad te houden, maar in de praktijk zorgen ze juist voor gevaar voor fietsers. Elk jaar raken duizenden fietsers gewond door een botsing met een paaltje. Daarom lanceert de Fietsersbond de Paaltjesmelder.
28/05/25
Exclusief voor leden
Méribel kiest bureau Hopscotch
Méribel, het hart van het Franse Les 3 Vallées, heeft Hopscotch Tourism Netherlands aa...
27/05/25
Dagattractie Top 50: Dierentuinen noteren sterkste groei
De grootste Nederlandse dagattracties hebben vorig jaar 2% meer bezoekers geteld. Dierentuinen deden het relatief beter dan attractieparken en musea. De Zaanse Schans is in 2024 gestegen naar de tweede plaats op de ranglijst van best bezochte dagattracties in Nederland.
27/05/25
Exclusief voor leden
Kamperen in Nederland in 2025: Prijzen stijgen licht, maar blijven betaalbaar
Kamperen blijft ook in de zomer van 2025 een relatief betaalbare vakantieoptie, al stijgen de prijzen licht. Volgens de jaarlijkse prijsanalyse van PiNCAMP, het kampeerplatform van onder andere de ANWB, betalen kampeerders in Nederland dit jaar gemiddeld €55 per nacht voor een gezin van drie personen. Dat is een stijging van ongeveer 6 procent ten opzichte van vorig jaar.
27/05/25
Exclusief voor leden
Maastricht populairste gemeente van Nederland in 2025
Voor het eerst in veertien jaar is niet Amsterdam, maar Maastricht de favoriete gemeente van Nederland. Ook Flevoland scoort heel verrassend sterk.
27/05/25
Exclusief voor leden
Instructieregel voor bewoning recreatiewoningen in consultatie
Minister Mona Keijzer van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening heeft de instructieregel voor bewoning recreatiewoningen in consultatie gedaan. De instructieregel heeft een looptijd van 10 jaar.
26/05/25
Exclusief voor leden
Moons wordt voorzitter Van Gogh Nationaal Park
Met ingang van 1 juni 2025 start Annemarie Moons als voorzitter van Van Gogh Nationaal Park.

||| Agenda |||

05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...