Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 25-07-2023
Auteur: Marc Gerlings

Fletcher moet beter communiceren over de voorwaarden van vouchers

Fletcher moet beter communiceren over de voorwaarden van vouchers
De ACM zal de komende periode blijven volgen of Fletcher zich aan de regels houdt. Foto: Fletcher.

Fletcher Hotels gaat vanaf nu consumenten duidelijker informeren over de voorwaarden die gelden bij het gebruik van de vouchers die het bedrijf actiematig aanbiedt voor overnachtingen. Dit heeft Fletcher toegezegd aan de Autoriteit Consument & Markt (ACM) die het bedrijf hierop had aangesproken.

Zowel de ACM als de Consumentenbond ontvingen klachten van consumenten die moeite hadden om hun voucher te verzilveren. Naast de voucher werden extra kosten in rekening gebracht. Fletcher heeft toegezegd consumenten voortaan duidelijker te informeren over de voorwaarden die gelden bij het gebruik van de voucher. Ook wordt de prijs voortaan vermeld inclusief de onvermijdbare bijkomende kosten.


Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: "Het is belangrijk dat consumenten die een hotelvoucher kopen vooraf weten waarvoor ze deze wel en vooral ook niet kunnen gebruiken. Het aantal hotels, kamers en data waarvoor de voucher kan worden ingezet is beperkt. Dit moet voor de aankoop duidelijk zijn, zodat de consument weet wat hij koopt. Daarmee voorkom je teleurstellingen.”


Data beperkt en extra kosten

Consumenten kopen via derden online of in een winkel voor enkele tientjes een voucher voor een overnachting in een Fletcher hotel. Zij kopen hiermee het recht op een hotelovernachting bij Fletcher. Op een later moment boeken zij op een specifieke datum een hotel om de voucher te verzilveren. Consumenten klaagden dat het aantal data en hotels beperkt was en dat ze onverwacht nog moesten bijbetalen.


De ACM heeft nu afgedwongen dat Fletcher consumenten vooraf duidelijk meldt in welke hotels de voucher zonder extra kosten gebruikt kan worden. Dit is slechts een klein deel van het hotelaanbod. Fletcher geeft duidelijker aan dat bij viersterren hotels (80% van de Fletcher hotels) en op weekenddagen extra toeslagen verschuldigd zijn. Fletcher rekent geen boekingskosten meer. Wel moet de toeristenbelasting nog apart betaald worden omdat deze per gemeente verschilt en het hotel nog niet vaststaat bij de aanschaf van de voucher.


Bij een online gekochte voucher geldt een bedenktijd van 14 dagen als deze nog niet is verzilverd. Consumenten die zich daarop beroepen, ontvangen het volledige aankoopbedrag terug. Hierover wordt ook duidelijk geïnformeerd.

De ACM zal de komende periode blijven volgen of Fletcher zich aan de regels houdt. Consumenten kunnen signalen over hotelvouchers van Fletcher bij de ACM blijven melden.

Trefwoorden: hotel, voucher, marketing, Fletcher, ACM,

CELTH




||| Nieuws |||

14/08/25
Trend: Nederlanders zoeken vaker koelere destinaties op
Terwijl Nederland massaal op vakantie is, draait de ANWB Alarmcentrale op volle kracht. Halverwege het zomerseizoen heeft de ANWB Alarmcentrale al ruim 450.000 meldingen ontvangen van vakantiegangers in binnen- en buitenland. Op drukke dagen gaat het om zo’n 15.000 digitale meldingen en telefoontjes per dag. Opvallend is dat steeds meer pechhulpvragen komen uit Scandinavië, terwijl het aantal meldingen uit traditionele zonbestemmingen zoals Frankrijk en Italië achterblijft.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in het zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Tienduizend hotels starten massaclaim tegen Booking.com
Meer dan tienduizend hotels uit 25 Europese landen hebben zich verenigd in een massaclaim tegen hotelplatform Booking.com. De actie is geïnitieerd door Hotrec, de Europese koepelorganisatie voor de horeca, en wordt gesteund door onder andere Koninklijke Horeca Nederland (KHN).
25/07/25
Exclusief voor leden
Vakantieboekingen trekken aan
Na een wat teleurstellend voorjaar trekken de laatste twee maanden de vakantieboekingen aan. In mei met +6% en in juni met +5%. In juni viel vooral de populariteit van Denemarken en Griekenland op.
24/07/25
Steeds meer Nederlanders elektrisch op zomervakantie
Nederlanders kiezen deze zomer massaal voor de elektrische auto richting Zuid-Europa. Uit geanonimiseerde data van ruim 25.000 gebruikers van de Shuttel-mobiliteitspas blijkt dat laadstress plaatsmaakt voor vertrouwen in het Europese laadnetwerk.
18/07/25
OECD prijst Nederlandse Landelijke Data Alliantie als inspirerend voorbeeld
De Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OECD) noemt de Nederlandse Landelijke Data Alliantie een inspirerend voorbeeld in haar recente rapport 'Using alternative data sources and tools to measure and monitor tourism.' De LDA wordt geprezen om haar innovatieve aanpak in het verzamelen, standaardiseren en delen van toerismedata.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
11/11/25 t/m 13-11-25
11/11/25 t/m 13-11-25: Recreatie Vakbeurs
Recreatie Vakbeurs is dé jaarlijkse vakbeurs voor professionals in de recreatiebranche in de ...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...