Commotie om onderzoek naar verplicht vaarbewijs
Dit weekend in de publiekspers heel wat commotie rond de mogelijke invoering van een verplicht vaarbewijs voor de recreatievaart. Waar komt dat idee ineens weer vandaan en wat vinden betrokken partijen? We zoeken het uit.
Het verhaal start met de scheepsongevallenregistratie van Rijkswaterstaat die onlangs de jaarcijfers over 2022 bekend maakte. Dit zijn de feiten: In 2022 zijn 1.319 ongevallen op binnenwateren geregistreerd, 94 meer dan in 2021. Het aantal ernstige ongevallen lag met 188 fors hoger dan een jaar eerder toen dat er nog maar 148 waren. Er vielen 21 dodelijke slachtoffers waarvan 9 in de recreatievaart. Aanzienlijk meer dan in andere jaren. Bij drie ongevallen met drie dodelijke slachtoffers waren snelvarende vaartuigen betrokken en bij twee andere ongevallen sloeg het vaartuig om met 4 slachtoffers. Het aantal ernstige ongevallen in de recreatievaart steeg van 75 naar 80. Ook het aantal ernstige scheepsongevallen tussen beroeps- en recreatievaart groeide van 5 naar 9 maar langjarig is er een dalende trend zichtbaar. Bij de recreatieve beroepsvaart vielen twee slachtoffers door een afbrekende giek.
Vanwege een stijgende trend van met name het aantal eenzijdige ongevallen met recreatievaart, worden diverse risico-reducerende maatregelen verkend. Zo wordt gekeken naar snelvaren & snelvaargebieden en onderzocht in hoeverre nieuwe vormen van recreatievaart een effect hebben op de nautische veiligheid. Verder wordt een onderzoek in gang gezet naar de invoering van een verplicht vaarbewijs voor de recreatievaart. En dat laatste voornemen kwam dit weekend uitvoerig in de pers.
In de reacties toonde alleen de politie zich een voorstander van de uitbreiding van het vaarbewijs. Zij zien ook veel bijna-ongelukken. Nu is een vaarbewijs alleen verplicht voor snelvarende pleziervaart en jachten langer dan 15 meter. Van de politie mag die lengtemaat wel stapje voor stapje naar 10 meter. Dat zou de nautische kennis op het water vooruithelpen.
Directeur Geert Dijks van HISWA-RECRON ziet niets in dergelijke plannen. "De discussie over het vaarbewijs keert elke zomer terug, als er weer nieuwe cijfers over incidenten op het water zijn. Elke dode is er één te veel, maar feitelijk gezien is het heel veilig op het Nederlandse water", zegt hij bij de NOS. Dijks maakt zich zorgen om de drempel die een verplicht vaarbewijs zal opwerpen voor toetreding tot de watersport. Ook de verhuurmarkt zal een grote klap te verwerken krijgen als het vaarbewijs breder wordt ingevoerd.
Feit is, dat er door minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat onderzoeken worden ingesteld naar een brede waaier aan maatregelen waaronder een verdere verplichting van een vaarbewijs. En het nog lang niet zover is.