Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 20-07-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Greenpeace: trein kan in Europa niet met vliegtuig concurreren

Greenpeace: trein kan in Europa niet met vliegtuig concurreren
Afbeelding van Emil02050 via Pixabay

Dat het vliegtuig op veel routes goedkoper is als de trein is een veel gehoorde stelling. Maar is dat ook zo? Greenpeace nam de prijzen op ruim honderd Europese routes onder de loep en komt met de feiten. En die zijn ongemakkelijk.

Greenpeace vergeleek op 112 verschillende Europese routes de prijzen van het vliegtuig met die van de trein. Ze prikten voor elke route 9 verschillende data en boekten kort, middellang en lang van te voren. Op 79 routes was het vliegtuig goedkoper dan de trein. Reizen per trein is over het algemeen tweemaal zo duur als vliegen. "Waarom zou iemand de trein nemen van Londen naar Barcelona en tot €384 betalen als er vliegtickets beschikbaar zijn voor de belachelijk lage prijs van €12,99?”, schrijft Greenpeace verontwaardigd en tegelijkertijd aangeeft dat deze goedkope tickets ten koste gaan van de planeet.

Op de 112 onderzochte routes waren er slechts 23 waar de trein bijna altijd goedkoper was. Helaas was de trein op de helft daarvan een goed alternatief. Vaak kon de goedkopere treinreis vanwege de lange reistijd en slechte verbindingen niet echt met het vliegtuig concurreren.

Ook Nederland scoort slecht

Greenpeace noemt het opvallend dat op routes met hele effectieve treinverbindingen zoals Amsterdam-Londen nog steeds vliegtuigen pendelen tegen hele lage tarieven. Op de geanalyseerde routes van en naar Nederland bleek de trein nooit systematisch goedkoper dan het vliegtuig. Gemiddeld kost de trein voor alle 8 geanalyseerde routes 1,5 keer de prijs van een vlucht. Op 3 van de 8 geanalyseerde routes was de vlucht dominant goedkoper, namelijk van/naar Londen, Nice en Stockholm, waarbij Nice-Amsterdam de duurste treinroute voor Nederland was en een treinkaartje gemiddeld 3 keer zoveel kostte als de vervuilende vlucht. Op 4 andere routes, namelijk van/naar Kopenhagen, Praag, Ljubljana en Berlijn, was de trein op sommige dagen goedkoper, maar gemiddeld duurder. Slechts op één route bleek de trein het grootste deel van de tijd goedkoper: Amsterdam-Warschau, en ook tegen een lagere gemiddelde prijs.

Voordelen voor luchtvaart afschaffen

Voor Greenpeace staat het als een paal boven water dat de belastingvoordelen en subsidies voor de luchtvaart moeten worden afgeschaft. Tegelijkertijd moeten treinreizen makkelijker en goedkoper worden gemaakt. Volgens de milieuorganisatie verdienen burgers toegang tot een schoon, milieuvriendelijk en betaalbaar transportsysteem dat niet schadelijk is voor het klimaat, mensen en onze planeet.

Oplossingen

Concrete oplossingen heeft Greenpeace ook. Zo moeten er eenvoudige, betaalbare, nationale en grensoverschrijdende klimaatkaartjes komen voor het openbaar vervoer. Ook moet er een Europees ticket- en betalingssysteem komen voor internationale treinreizen. Tegelijkertijd moet de BTW-vrijstelling op vliegtickets worden afgeschaft en geleidelijk belasting op kerosine worden geheven. Voor de trein moet de BTW juist worden verlaagd of afgeschaft. Tot slot moet er fors worden geïnvesteerd in de spoorinfrastructuur en moeten er veel meer rechtstreekse verbindingen tussen landen komen. Op routes die goed met de trein zijn te bereizen moeten vluchten worden uitgebannen.

Link: https://greenpeace.at/uploads/2023/07/report-ticket-prices-of-planes-vs-trains-in-europe.pdf
Trefwoorden: luchtvaart, trein, reizen, kosten, tickets, duurzaam toerisme

CELTH



||| Nieuws |||

03/06/25
Herre Dijkema vertrekt als directeur toerisme veluwe arnhem nijmegen
Herre Dijkema stapt per 1 augustus 2025 over naar de rol van directeur van de Koninklijke NRVD.
03/06/25
Klimrijk Brabant verwelkomt 15.000ste bezoeker tijdens jubileumjaar
Het vijftienjarig jubileum van het park was een mooie aanleiding om de 15.000ste bezoeker extra in het zonnetje te zetten.
03/06/25
Recreatie Vakbeurs kiest Villa Pardoes als goede doel voor 2025-editie
Recreatie Vakbeurs heeft Villa Pardoes benoemd tot officieel goede doel voor de beurseditie die zal plaatsvinden op 11, 12 en 13 november 2025.
03/06/25
Van Hooff voorzitter Talent Alliantie
Jeroen van Hooff, CEO Koninklijke Jaarbeurs, is benoemd tot nieuwe voorzitter van de Utrecht Talent Alliantie (UTA). Van Hooff volgt bestuursvoorzitter Hogeschool Utrecht Wilma Scholte op Reimer op.
02/06/25
Exclusief voor leden
Vegan Food Tour zorgt voor verandering
In 2024 liepen 1.700 mensen mee met een Vegan Food Tour in drie steden: Utrecht, Amsterdam en Rotterdam. Ze bezochten in totaal 40 verschillende horecapartners van deze tourorgqanisatie, van comfort food tot fine dining. 66% van de deelnemers was geen veganist. Eten proeven leidt tot verandering.
26/05/25
Finalisten ‘Beste Bed & Breakfast van Nederland’ zijn bekend
De genomineerden voor de titel ‘Beste B&B van Nederland 2025’ zijn door Stichting Bed & Breakfast Nederland bekendgemaakt. De genomineerden bevinden zich in de hoogste kwaliteitsklasse van het officiële B&B-classificatiesysteem.
26/05/25
Primeur op 9 oktober: Eerste editie Dutch Travel Media Awards
Op donderdag 9 oktober 2025 worden nieuwe onderscheidingen voor de mooiste en meest inspirerende reisverhalen uitgereikt.
26/05/25
Wereldpremière tentoonstelling Bricks of Wonder opent met een feest der herkenning voor jong en oud
Op 22 mei vond de feestelijke wereldpremière van Bricks of Wonder plaats, een spectaculaire LEGO® tentoonstelling in Westfield Mall of The Netherlands.