Veel meer bestedingen in de horeca
Afbeelding van Mircea - All in collections via Pixabay Consumenten hebben vorig jaar 37,3 miljard euro uitgegeven in de Nederlandse horeca. Dat is fors meer dan in 2021 en ook meer dan in 2019. De sector is daarmee meer dan hersteld van de pandemie. Maar dat betekent niet dat de omzet per bedrijf steeg. Dat blijkt uit de nieuwste cijfers van het CBS. In 2022 hebben consumenten 37,3 miljard euro uitgegeven in de Nederlandse horeca. Dat is 60% meer dan in 2021 toen de sector nog beperkt was door coronamaatregelen. Ten opzichte van 2019 groeiden de horecabestedingen met 20%. In die...
Dit artikel is exclusief voor leden van het NRIT Media Vrijetijdsplatform. Het complete artikel lezen? Log dan in of word lid.
Trefwoorden: horeca, omzet, banen, arbeidsmarkt, toegevoegde waarde
|
|
25/07/25
Consumenten geven structureel minder geld uit bij zogenaamde fastservicerestaurants omdat ze die te duur vinden. Een trendbreuk.
|
16/07/25
In het centrum van Den Haag is De Lola Podshotel officieel geopend, het eerste volwaardige podhotel van Nederland. Gevestigd in de voormalige Foodhallen aan de Haagsche Bluf, introduceert het hotel een innovatief slaapconcept met 80 compacte slaapunits.
|
10/07/25
Nederlandse consumenten maken een pas op de plaats. Uit transactiedata van ING blijkt dat consumenten iets minder goederen en iets meer diensten kochten. Uit de vrijetijdssector komen wisselende resultaten naar voren.
|
09/07/25
Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.
|
08/07/25
Voor het tweede jaar op rij is Rustwat aan de Linge uitgeroepen tot ‘Het leukste terras aan het water’ in het Rivierengebied. Het terras wist opnieuw de meeste stemmen te verzamelen tijdens de jaarlijkse verkiezing van Stichting Bureau Toerisme.
|
08/07/25
Minor Hotels (560 hotels wereldwijd) zet een stap binnen de B2B-strategie met de lancering van Minor...
|
02/07/25
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
|
02/07/25
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
|
|
27/08/25
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
|
11/11/25 t/m 13-11-25
Recreatie Vakbeurs is dé jaarlijkse vakbeurs voor professionals in de recreatiebranche in de ...
|
02/04/26
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...
|
|