Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 04-07-2023
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

Europese consumententoezichthouders dwingen websites die vliegtickets verkopen tot verbeteringen

Europese consumententoezichthouders dwingen websites die vliegtickets verkopen tot verbeteringen

Drie bedrijven met websites die online vliegtickets aanbieden betalen consumenten voortaan sneller hun geld terug als hun vlucht wordt geannuleerd. Nadat zij het geld van de geannuleerde vlucht hebben ontvangen van de luchtvaartmaatschappij, betalen zij consumenten binnen zeven dagen terug. Ook vermelden zij voortaan duidelijker hoe zij bereikbaar zijn. 


Dit is het resultaat van een gezamenlijke actie van de Europese consumententoezichthouders. Het betreft de volgende bedrijven en websites:

  • eDreams ODIGEO met de websites eDreams, Opodo, Go Voyages, Travellink en Liligo
  • Etraveli Group met websites als Mytrip, GotoGate, Flybillet, Flightnetwork, Supersavetravel, seat24 en Travelstart
  • Kiwi.com

Aanvankelijk was ook het Nederlandse bedrijf Otravo hierbij betrokken, maar dit bedrijf is eind 2022 failliet verklaard.

 

Terugbetaling bij annulering vlucht

De aanleiding voor deze actie waren de vele klachten over de terugbetaling van vliegtickets voor reizen die werden geannuleerd tijdens de coronapandemie en daarna. Luchtvaartmaatschappijen betalen bij annulering het geld terug aan de partij die hen betaald heeft. Meestal is dat de consument, maar soms ook de online bemiddelaar. In de praktijk kon het lang duren voordat consumenten die hun vlucht via een online bemiddelaar hadden geboekt, werden uitbetaald. Er is nu afgesproken dat het geld binnen zeven dagen wordt uitbetaald als de online bemiddelaar het geld van de luchtvaartmaatschappij heeft ontvangen.


Deze online bemiddelaars verkopen vliegtickets van verschillende vliegmaatschappijen aan consumenten. Dit maakt het voor consumenten mogelijk om vluchten te combineren. Dit maakt wel dat als een combivlucht wordt geannuleerd de rest van de route niet automatisch wordt aangepast. Consumenten kunnen daardoor hun aansluiting missen. De aangesproken aanbieders beloven consumenten voortaan duidelijker te informeren en sneller terug te betalen.


De Europese consumententoezichthouders werken samen in het CPC (Consumer Protection Cooperation). Dit netwerk kan partijen aanspreken die consumentenproblemen veroorzaken in verschillende EU-landen, bijvoorbeeld in een gezamenlijke actie.

Trefwoorden: Online vliegtickets, terugbetaling annulering vlucht

CELTH



||| Nieuws |||

24/04/25
KLM voegt Barbados weer toe aan winterbestemmingen
KLM start in het winterseizoen van 2025 met de heropening van de nieuwe tropische bestemming Bridget...
07/04/25
Libéma ontwikkelt Kasteel Steenenburg tot complete horeca
Het roze kasteel van voormalig attractiepark ‘Land van ooit’ wordt door Libéma verbouwd tot horecagelegenheid. Er wordt ook een hotel bijgebouwd. Libéma richt zich op zowel de zakelijke als de toeristische gast. In september gaat het kasteel open voor de gasten.
21/03/25
Exclusief voor leden
Jaarbeurs verlengt contracten frisdrank en horeca
Koninklijke Jaarbeurs en Coca-Cola Europacific Partners (CCEP) verlengen en versterken hun samenwerking voor de komende jaren.
11/03/25
Privium lounge open in Eindhoven Airport
Deze week is op Eindhoven Airport door de Schiphol Group de Privium ExpressLounge officieel geopend. De lounge bevindt zich op de eerste verdieping, naast de Starbucks.
10/03/25
Exclusief voor leden
Rotterdam The Hague Airport sorteert voor op grotere vliegtuigen
Na de modernisering van de vertrekhal en de security, gaat Rotterdam The Hague Airport (RTHA) aan de slag met de volgende fase in het toekomstbestendig maken van de luchthaven. Dit betekent dat de werkplekken van de operationele afdelingen in de terminal worden verbeterd en er aanpassingen worden gedaan in het passagiersproces.
28/02/25
Uber opstapplaats bij Eindhoven Airport
Vervoersservice Uber biedt vanaf nu ook zijn diensten aan vanaf de taxistrook van Eindhoven Airport.
12/02/25
Scandic versterkt positie in Duitsland
Scandic blijft uitbreiden op bestemmingen in Duitsland en zal een leegstaand hotel met 214 kamers overnemen in het westelijke district van het centrum van Berlijn.
11/02/25
Aviareps vertegenwoordig Visit Monaco in Nederland
Bureau AVIAREPS zal destinatie Monaco vertegenwoordigen op de DACH-markt (Duitsland, Oostenrijk en Z...

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.