Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 03-07-2023
Auteur: Marc Gerlings

Toeslag plastic verpakkingen raakt sector leisure

7 x de maatregelen in de praktijk

Toeslag plastic verpakkingen raakt sector leisure
Toeslag voor plastic bakjes en ondernemer moet herbruikbaar alternatief aanbieden.

Sinds 1 juli is er een toeslag op plastic verpakkingen voor afhaalmaaltijden. Voor bakjes en drinkbekers die plastic bevatten betaal je extra en de verkoper moet je een alternatief zonder plastic bieden. Dit raakt ook de horeca en bezorging in de sector leisure. Lastig voor ondernemers maar het is een Europese maatregel om de duurzaamheid te verbeteren.


Dit is een van de maatregelen die Europees en nationaal worden genomen om het aantal voedselverpakkingen dat we na een keer gebruiken weggooien – alleen in Nederland al 19 miljoen per dag – terug te dringen.


Bredere set maatregelen

De regels die afgelopen zaterdag ingingen zijn het gevolg van Europese afspraken uit 2019 die zijn gemaakt om de enorme berg plastic in de natuur, dat moeizaam afbreekt en giftig is, terug te dringen. Sommige onderdelen van de wetgeving, zoals het verbod op plastic rietjes en wegwerpbestek, zijn twee jaar later ingegaan. Voor andere onderdelen, zoals deze regels, zijn langere overgangstermijn afgesproken. Een andere maatregel, het verbod op het uitdelen van plastic tasjes in winkels, stamt al uit april 2015. Winkeliers hebben toen drieënhalf jaar de tijd gehad om zich voor te bereiden, voordat het verbod eind december 2018 echt in werking trad. En met succes, we gebruiken nu 70 procent minder van dit soort tasjes.


Meer maatregelen

Op dit moment wordt er onderhandeld door het Europees Parlement en de EU-landen over het nog verder terugdringen van de afvalberg. Kleine flesjes shampoo in hotels, cupjes koffiemelk en sauszakjes in de horeca moeten dan bijvoorbeeld vervangen worden door hervulbare flessen. Een akkoord hierover wordt op zijn vroegst eind 2023 bereikt en bedrijven hebben dan nog minimaal twee jaar de tijd voordat ze daadwerkelijk aan nieuwe regels moeten voldoen.

Ingelise de Boer, woordvoerder Europese Commissie in Nederland meldt over die komende maatregelen: "Voor sommige onderdelen zal nog een langere overgangstermijn gaan gelden. Als deze regels er dus komen, zal het waarschijnlijk nog een flink aantal jaar duren voordat wij het merken in een restaurant of hotel.”


Het statiegeld op blikjes dat in ons land sinds 1 april geldt, is overigens niet het gevolg van een eis uit Brussel. Nederland is hiermee dus een van de Europese voorlopers op het gebied van recycling.

Op een rij wat het betekent in de praktijk voor de consument:

  • Vanaf 1 juli betaal je extra voor wegwerpbekers, -bakjes met plastic als je eten of drinken afhaalt of laat bezorgen. Dit geldt bijvoorbeeld als je een koffie op het station haalt, een frietje meeneemt bij de snackbar, een maaltijdsalade in de supermarkt koopt of een broodje in plastic bij het tankstation.
  • De kosten die je maakt voor wegwerpbekers en -bakjes met plastic staan straks apart op de kassabon vermeld. Zo zie je meteen hoeveel extra je betaalt.
  • Ondernemers zijn vanaf 1 juli verplicht om een herbruikbare optie aan te bieden. Er zijn twee manieren:
  • Of ondernemers bieden herbruikbare bekers en bakjes aan waarvoor je borg moet betalen en die je terug kunt brengen.
  • Of ondernemers vullen de beker of het bakje dat jij hebt meegebracht.
  • De ondernemer kiest zelf welke vorm wordt aangeboden. Ze kunnen er ook voor kiezen om beide vormen aan te bieden.
  • Vanaf 1 januari 2024 wordt bij consumptie ter plaatse herbruikbaar servies het uitgangspunt. Denk aan de afwasbare mok op kantoor en herbruikbare of hoogwaardig recyclebare bekers en bakjes op festivals en evenementen.


Trefwoorden: plastic, horeca, leisure, bezorging

CELTH




||| Nieuws |||

13/08/25
Exclusief voor leden
Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in hert zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...