Geplaatst op: 29-06-2023
Auteur: Marc Gerlings

Nederlandse start-up levert AI chatbot Tour de France

Nederlandse start-up levert AI chatbot Tour de France

Na het AI nieuws van gister over Bookings eerste Trip Planner is er vanaf vandaag ook een groot sportevenement met een AI chatbot. AI heeft nu definitief de wind mee in toepassingen voor sport, toerisme en vrije tijd. Het is ook nog een Nederlandse start-up die zorgt voor de interactie over de Tour de France.

De chatbot met de naam Velo, blijft op de hoogte van alle actuele updates tijdens het wielerevent. Het systeem is op basis van ChatGPT (GPT4) en de bot is ontwikkeld door Watermelon, een Nederlandse startup gespecialiseerd in AI-chatbotoplossingen. Via een WhatsApp-bericht kan er Tour de France informatie worden ontvangen over onder meer:

  • Voorspellingen
  • Actuele verloop van de Tour
  • De teams
  • Individuele wielrenners
  • De etappes
  • Feiten en weetjes over alle Tour de France edities
  • Informatie over het klassement
  • Huidige wereldranking van landen, ploegen en wielrenners

 

Whatsapp-chatbot op basis van ChatGPT

Chatbot Velo maakt gebruik van AI-technologie, aangedreven door GPT-4. Door koppelingen met betrouwbare nieuwsbronnen en blogs, voorziet Velo een berg aan informatie en statistieken over de Tour de France 2023.

 

"Met Velo willen we de passie van wielrenfans en Tour de France-kijkers vergroten door ze directe toegang te bieden tot de meest recente en betrouwbare informatie," aldus Alexander Wijninga, CEO van Watermelon. "Deze chatbot is ontworpen met het oog op gebruiksgemak en biedt een uitgebreid scala aan informatie om de ervaring van de gebruikers te verrijken. Ook voor de beginnende kijker is het nu mogelijk om snel op de hoogte te zijn van alle regels en tactieken."

 

Sportcommentator met een vleugje Frans

De ‘persoonlijkheid’ van de chatbot is ingesteld als sportcommentator. Dit zorgt voor een extra sportervaring tijdens de WhatsApp-gesprekken. Om het gesprek een Frans tintje te geven, gebruikt de chatbot Franse woorden tussendoor. De naam van de chatbot is ook een afgeleide uit het Frans.

 

Het antwoord vanuit de chatbot waarom hij Velo heet: "Eh bien, ‘Velo’ is afgeleid van het Franse woord 'vélo', wat fiets betekent. Het past perfect bij mijn persoonlijkheid als enthousiaste kenner van de Tour de France en wielersport in het algemeen. Aarzel niet om meer vragen te stellen over de Tour of wielrennen, ik ben hier om te helpen!”

 

Chatbot Velo is vanaf vandaag gratis beschikbaar op WhatsApp via het nummer +31 85 40 10 633. Iedereen kan de chatbot toevoegen aan de contactenlijst en direct beginnen met het stellen van vragen via WhatsApp. Velo is over de hele wereld beschikbaar en spreekt alle talen.

 

De maker van de chatbot is Watermelon, een Nederlandse (Utrecht) AI-startup opgericht door twee jonge ondernemers, Alexander Wijninga (28) en Charl Haas (30). Samen richten zij zich op het maken van chatbot management software voor bedrijven, waardoor bedrijven een kunstmatig intelligente chatbot kunnen maken zonder te hoeven programmeren. Watermelon heeft een aantal prijzen gewonnen waaronder Beste jonge ondernemers van Nederland, beste startup van Nederland en werd tweede in beste Startup van Europa op SaaStr in Dublin. Op dit moment biedt Watermelon chatbots aan voor diensten zoals WhatsApp, Facebook chat, Instagram of een website. Later wil Watermelon daar nog meer kanalen aan toe voegen waaronder Microsoft Teams en Slack voor interne bedrijfscommunicatie.


Trefwoorden: AI, sport, evenement

CELTH
 
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   


||| Nieuws |||

19/09/24
Exclusief voor leden
Eurostar ziet 5% groei door sportzomer
Treinbedrijf Eurostar vervoerde 1,9 miljoen klanten naar en van de Olympische en Paralympische Spelen werden gebracht. Dit is een stijging van 5% ten opzichte van vorige zomer.
11/09/24
Hoger beroep over mountainbikeroute Sallandse Heuvelrug
Routenetwerken Twente is het niet eens met de gerechtelijke uitspraak over de langere sluiting van de mountainbikeroute op de Sallandse Heuvelrug en gaat in hoger beroep. De beheerorganisatie zet nu ook eigen onderzoek naar flora en fauna in.
29/08/24
Sportevenementen zorgen voor stijging camperreserveringen bij Goboony
De unieke combinatie van het EK-voetbal, de Tour de France en de Olympische Spelen heeft deze zomer geleid tot een stijging van ongeveer 9% in reserveringen bij Goboony, het grootste deelplatform voor campers in Europa.
27/08/24
Exclusief voor leden
Oplopende arbeidskosten en verliezen in gastvrijheidssector
Bedrijven in de gastvrijheidssector zijn minder positief over de bedrijfsresultaten van het afgelopen halfjaar dan de gemiddelde Nederlandse ondernemer. Ze zijn wel positiever over de arbeidsmarkt en ervaren als gevolg van het tekort aan personeel minder vaak een hoge werkdruk.
16/08/24
Weinig draagvlak voor btw-verhoging betaalde sport
Onder Nederlanders is weinig draagvlak voor de verhoging van de btw op sport. Een deel gaat minder sporten of stopt met betaalde sport. Dat blijkt uit onderzoek van Ipsos I&O in opdracht van het Platform Ondernemende Sportaanbieders (POS).
05/07/24
Ook na coronajaren blijven we wandelen
In 2023 liepen Nederlanders in totaal 6,9 miljard kilometer buitenshuis. Dat is 5 procent minder dan in 2022, maar bijna een derde meer dan in pre-coronajaar 2019. Dat blijkt uit cijfers van het CBS.
05/07/24
Exclusief voor leden
Jaarbeurs legt zes dubbel court padelbanen aan
Wat als er weinig evenementen zijn en je hebt heel veel indoor vierkante meters over. En je wilt daar toch graag rendement uithalen? De Jaarbeurs ziet een gat in de markt voor padelbanen.
01/07/24
Olympische Spelen drukken vraag naar vliegverkeer op Parijs
Air France en Transavia France hebben momenteel te kampen met druk op de verwachte inkomsten voor het zomerseizoen. Oorzaak zijn de komende Olympische Spelen in Parijs, waarbij het verkeer van en naar de Franse hoofdstad achterblijft bij andere grote Europese steden.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.