Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 21-06-2023
Auteur: Marc Gerlings

Hoogtepunt Zwolle in Hanzejaar met 360 graden experience

Heeft Zwolle de mooiste experience van het jaar?

Hoogtepunt Zwolle in Hanzejaar met 360 graden experience
In het verhaal over Zwolle zit natuurlijk ook de kogge. Foto: Quinn Broers

Onder luide klanken van het Peperbuscarillon en trompettisten die vanaf twee nabijgelegen Hanzelocaties in de binnenstad de 'Hanzetune' lieten horen - werd eind van de middag Panorama Hanze feestelijk geopend. Nog niet eerder werd een 360° experience - door het internationaal prijswinnende bureau Mr.Beam - gecombineerd met een klim naar het dak van een stadskerk. Een fysiek en symbolisch hoogtepunt in het Hanzejaar.

Daarmee is Zwolle de eerste Hanzestad waarbij deze ervaring op grote hoogte mogelijk is. De experience is een bijzondere. Panorama Hanze omvat een 360 graden audiovisuele en interactieve experience, waarbij moderne projectietechnieken een nieuw perspectief bieden op de Hanze: het Zwolse verhaal vanuit een internationale context.

Suella

Mo Assem, artistiek leider van Mr.Beam: "Door een multimediale beleving maak je een reis terug in de tijd naar de Hanzeperiode en zie je hoe 'Suella' zich ontwikkeld heeft."

Een beleving waarin op spectaculaire wijze verleden, heden en toekomst worden verbonden. De bezoeker staat midden in een 360 graden projectie en wordt volledig ondergedompeld in het verhaal van de Zwolse Hanze. Door de gebruikte technieken voelt een bezoeker als een indrukwekkende reis door de tijd, aan boord van een kogge die over de IJssel vaart. Het unieke hieraan is dat de locatie letterlijk verweven is met het verhaal: bovenop de kerk is zichtbaar hoe de stad zich heeft ontwikkeld. Hierop wordt tijdens de experience op diverse manieren (visueel en verhalend) ingespeeld.


Panoramisch terras van 400m2 met ‘beschermengel’ en 4 satellietlocaties

Bovenop de kerk staat de grootste overkapping voor publiek ooit: 400 vierkante meter panoramisch uitzicht. Bezoekers komen hier via een bijzondere routing door het Academiehuis: via het orgel naar de zolderverdieping en uiteindelijk op het dak van de Grote Kerk. Daar komen bezoekers oog in oog te staan met de beschermengel Michaël die normaal gesproken hoog boven het historische centrum van Zwolle uitsteekt. Academiehuis Grote Kerk is samen met 4 satellietlocaties in de binnenstad één van de drie hotspots in het programma van het Hanzejaar in Zwolle. Met een wijds uitzicht ziet men hoe Zwolle zich ring voor ring heeft ontpopt tot de Overijsselse provinciehoofdstad.

Panorama Hanze en Hanzejaar 2023

De Hanze: is het netwerk van handelssteden dat Zwolle voorgoed veranderde. Dit jaar staat Zwolle, samen met 8 andere Nederlandse Hanzesteden, in het teken van het Hanzejaar: 800 jaar gedachtegoed. Bezoekers en inwoners kunnen het hele jaar genieten van een uitgebreide programmering rondom de Hanze. Als letterlijk hoogtepunt van de programmering presenteert Zwolle met trots: Panorama Hanze. Andere activiteiten zijn terug te vinden via: www.hanzejaar2023.nl

 

Wil je als vakgenoot deze ervaring meemaken, dan moet je er snel bij zijn. Panorama Hanze is vanaf 23 juni 2023 tot en met 30 juni 2024.

Locatie, tijden en tickets

Grote Markt 18, Zwolle

Dinsdag t/m zondag 10.00 - 17.00 uur

Tickets regulier: € 12,50, Tickets kinderen (t/m 14 jr) € 7,50

www.academiehuis.nl/hanze


Trefwoorden: Zwolle, experience, Hanzejaar 2023

CELTH



||| Nieuws |||

09/07/25
CELTH Industry Day brengt wetenschap en praktijk samen tijdens World Leisure Congress
Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.
04/07/25
Toeristische bestedingen in Zuid-Limburg stijgen naar recordhoogte
Zuid-Limburg heeft in 2023 een indrukwekkende groei doorgemaakt als toeristische bestemming. Uit onderzoek in opdracht van Visit Zuid-Limburg blijkt dat toeristen en recreanten samen maar liefst €1,59 miljard uitgaven in de regio. Deze groei onderstreept het belang van toerisme als economische motor voor de regio.
26/06/25
Studenten Buas en WUR onderzoeken klimaatrisico’s in Montenegrijnse toerismesector
Toerismestudenten van Breda University of Applied Sciences (Buas) en Wageningen University & Research hebben onlangs drie weken lang veldonderzoek gedaan in Montenegro. Ze droegen bij aan het inzicht in hoe lokale gemeenschappen de toenemende klimaatrisico's in de toeristische sector ervaren. Dit onderzoek, onderdeel van het jaarlijkse International Field Practicum, richt zich op complexe duurzaamheidsvraagstukken.
20/06/25
Exclusief voor leden
Recreatief fietsen in de lift: ontspanning en gezondheid als belangrijkste drijfveren
Het recreatief fietsen in Nederland zit in de lift. Nederlanders maken jaarlijks in totaal 532 miljo...
18/06/25
Trend minder alcohol drinken
In de horeca is het al duidelijk zichtbaar, de non-alcoholische dranken worden vaker besteld. Die trend is nu ook zichtbaar in de CBS-cijfers. Het is een belangrijke trend die van invloed is op de horeca in toeristische bedrijven.
10/06/25
Exclusief voor leden
Maatregelen handbagage laat Nederlanders nadenken over vliegreis
Vliegmaatschappijen scherpen de handbagageregels verder aan, waardoor reizigers meer betalen voor ingecheckte bagage en minder kunnen meenemen. Als gevolg daarvan overweegt een grote groep Nederlanders (37%) met een ander vervoermiddel op vakantie te gaan in plaats van te vliegen.
04/06/25
Barbara Oomen bij afscheid: praktijkgericht onderzoek belangrijk voor de regio
Barbara Oomen nam op dinsdag 3 juni afscheid als voorzitter van het College van Bestuur van HZ University of Applied Sciences. Ze deed dat met studenten, collega’s en relaties uit het werkveld in het atrium van de HZ in Vlissingen.
04/06/25
Internationaal World Leisure Congress strijkt neer in Breda
Van 25 tot en met 28 augustus is Breda het toneel van het achttiende World Leisure Congress. Dit prestigieuze, tweejaarlijkse evenement brengt zo’n vijfhonderd academici en professionals uit de vrijetijdssector samen om te praten over het thema ‘Leisure for a Better Society’.