Geplaatst op: 13-06-2023
Auteur: Marc Gerlings

‘Vergeten natuur’ volop in de spotlight

‘Vergeten natuur’ volop in de spotlight
Excursie met boswachter Martijn Bergen op Park Vliegbasis Soesterberg. Foto: Utrechts Landschap.

De Utrechtse Natuurdagen die beheerorganisatie Utrechts Landschap vorige week organiseerde waren een groot succes. De landschapsorganisatie zette in op een drietal evenementen met ook veel vakpubliek en trok vele honderden bezoekers.

Met een symposium, een waarnemersdag en een grote publieksdag door de hele provincie, waar honderden Utrechtse inwoners deelnamen aan rondleidingen en activiteiten, stond afgelopen week volledig in het teken van de Utrechtse Natuurdagen.

Vergeten?

Het thema ‘Vergeten Natuur: hoe zag de natuur er vroeger uit en wat weten we nog van die natuur?’ stond tijdens de natuurdagen centraal. Als iets duidelijk werd tijdens de Utrechtse Natuurdagen was het dat er een hoop te leren is van de natuur. Het verlies van een collectief (Utrechts) natuurgeheugen kan een grote rol spelen bij natuurherstel.

 

Tijdens de natuurdagen gaf natuurhistoricus Marc Argeloo een lezing over hoe natuurkennis uit het verleden benut kan worden voor natuurherstel, ging em. hoogleraar evolutionaire ecologie Louise Vet dieper in op biodiversiteit en sloot boswachter van Utrechts Landschap Joris Hellevoort en tevens schrijver van het boek ‘De wortels van ons land’ af met wat we kunnen leren van de bomen.

Zaterdag trokken, ondanks de warmte, honderden mensen de natuur in om deel te nemen aan rondleidingen en natuuractiviteiten van boswachters en vrijwilligers van Utrechts Landschap. Van excursies op Park Vliegbasis Soesterberg en Over-Holland tot het Schapenscheerfeest op Heidestein.

 

De lezingen én een impressie van de Utrechtse Natuurdagen zijn terug te zien via www.utrechtsenatuurdagen.nl

Trefwoorden: natuur, natuurdagen, Utrecht

CELTH



||| Nieuws |||

16/12/25
VVV Hart van Limburg branding- en merkstrategie: een regio vol verhalen
Tijdens de jaarlijkse relatiedag van Stichting VVV Hart van Limburg is de nieuwe branding en merkstrategie van de regio Midden-Limburg gepresenteerd: 'Een regio vol verhalen'. Deze herpositionering markeert een belangrijk moment en biedt een toekomstbestendige basis voor de promotie, samenwerking en regionale ontwikkeling.
16/12/25
Utrecht Marketing gaat over naar Utrecht & Partners
Utrecht Marketing presenteerde onlangs haar Meerjarenplan 2026–2029 en ondertekende samen met wethouder Susanne Schilderman de meerjarenopdracht van de gemeente Utrecht. Tijdens dezelfde bijeenkomst maakte de organisatie bekend dat zij per 1 januari 2026 verdergaat onder een nieuwe naam: Utrecht & Partners.
03/12/25
Adam Butler merkregisseur Twente
Nieuwe Merkregisseur Twente is Adam Butler (34). Butler kwam op 27 oktober in dienst bij Twente Marketing. Met zijn achtergrond in merkstrategie en storytelling gaat hij aan de slag om het merk Twente verder te versterken en samen met partners het regionale verhaal nóg herkenbaarder en krachtiger neer te zetten.
28/11/25
Nieuwe Video Apeldoorn congresstad
Apeldoorn Partners bouwt aan een sterker congresklimaat. Daarom is een nieuwe video opgenomen die 15 congreslocaties in beeld brengt.
27/11/25
Digitale winterspecial Veluwe gelanceerd
Van kerstmarkten tot culinaire tips, Veluwe lanceert een gloednieuwe digitale winterspecial: ‘Ontdek, proef, beleef – winter op de Veluwe’. Een online magazine boordevol tips voor een sfeervolle en smaakvolle winter op de Veluwe. De dmo meldt aan NRIT dat het in de toekomst méér digitale magazines wil uitgeven.
24/11/25
Breda voegt curlingbanen toe aan winterprogrammering
Nederlandse steden bieden steeds meer winterprogrammering aan. Breda gaat verder dan een ijsbaan. De silent disco staat weer op het programma en nieuw zijn de curlingbanen.
18/11/25
Aanlichting Domtoren mogelijk door cheque van 1,2 miljoen euro
Tijdens een bijeenkomst op 17 november in de Michaëlskapel van de Domtoren heeft wethouder Dennis de Vries een cheque ter waarde van 1,2 miljoen euro in ontvangst genomen. Het bedrag is de opbrengst van diverse acties en initiatieven die Stichting Utrechts eigenDom en Utrecht Marketing de afgelopen zeven jaar organiseerden om de nieuwe aanlichting van de Domtoren mogelijk te maken.
14/11/25
Noordwijk presenteert magazine over herbronnen
Op 13 november presenteerde Noordwijk Marketing het nieuwe magazine MOMENT – Herbronnen in Noordwijk: een inspirerend tijdschrift voor mensen die hier wonen en komen over gezond genieten, rust, natuur, cultuur en actief buiten zijn aan de kust. Het is meteen ook de start van de campagne van deze destinatie.