Geplaatst op: 07-06-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Nieuw onderzoek naar inkomend dag- en verblijfsbezoek

Nieuw onderzoek naar inkomend dag- en verblijfsbezoek

Op de Kennisdag 2023 van de Landelijke Data Alliantie is onder grote belangstelling het 'Onderzoek inkomend dag- en verblijfsbezoek" gepresenteerd. Agnes Holtjer van de provincie Gelderland mocht namens de provincies het eerste exemplaar in ontvangst nemen uit handen van onderzoeker Anke ten Velde van NBTC.

Het is voor het eerst sinds 2014 dat er weer actuele achtergrondinformatie beschikbaar is over buitenlandse bezoekers aan Nederland. Alhoewel het eerste exemplaar op de Kennisdag van de LDA werd gepresenteerd en in een presentatie de belangrijkste resultaten al met vrienden van de LDA werden gedeeld moet de rest van Nederland nog even geduld hebben voordat ze in de data kunnen duiken. Op 27 juni worden de resultaten pas openbaar.

Zowel dag als verblijfsbezoek

Voor het onderzoek zijn verblijfstoeristen uit de 11 belangrijkste herkomstlanden voor het Nederlands toerisme ondervraagd. Om inzicht te krijgen in het recreatief dagbezoek is op dat aspect aanvullend onderzoek uitgezet in delen van België en Duitsland. We krijgen daarmee inzicht in de omvang van het dag- en verblijfsbezoek, in de customer journey, het profiel van de bezoekers, de ondernomen activiteiten in Nederland, de waardering en de impact van het bezoek.

Nieuwe onderzoeksopzet

Ten opzichte van eerdere onderzoeken naar het inkomend toerisme zijn er grote verschillen. In eerdere onderzoeken werden respondenten bij toeristische hotspots en logiesaccommodaties geworven. In dit onderzoek is gebruik gemaakt van panels in de landen van herkomst. Daardoor is ook het aandeel van niet-commerciële logiesaccommodaties in beeld gekomen, alsmede het bezoek aan familie, vrienden en bekenden. Andere vernieuwing is, geheel in lijn met het gedachtengoed van Perspectief 2030, een sectie over de sociaal-maatschappelijke impact van toerisme.

OnderzoekInkomendToerisme
Anke ten Velde (l) en Agnes Holtjer (r)
Trefwoorden: onderzoek, toerisme, inkomend toerisme, buitenlandse gasten, bezoek, dagrecreatie, marketing, dmo's, reisbranche, vakanties, zakelijk toerisme, watersport, logiesaccommodaties, horeca, hotels, vakantieparken, particuliere verhuur, impact

CELTH
 





||| Nieuws |||

27/03/24
Uitbreiding KLM-busdienst
Vanaf 31 maart wordt de KLM-busdienst Nijmegen – Arnhem - Schiphol uitgebreid met één extra dienst naar dagelijks twee omlopen.
27/03/24
Exclusief voor leden
Drie Van Goghs lang te zien in Rijksmuseum Amsterdam
Het Rijksmuseum krijgt drie extra troeven in handen, drie Van Goghs. Het museum is vaak een onderdeel voor de vele toeristen die naar Nederland komen. Zij willen vast ook graag die langdurige bruiklenen zien.
26/03/24
Booking.com stopt duurzaam reisprogramma na gesprek met ACM
Reiswebsite Booking.com heeft na gesprekken met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten het zogenoemde Travel Sustainable (voorheen: Duurzaam Reizen) programma offline te halen per 25 maart.
25/03/24
Exclusief voor leden
Hotel Noordsee sluit zich aan bij Fletcher
Hotelketen ziet een wens in vervulling gaan met een hotel op Waddeneiland Ameland. Per 1 april zal bij Hotel Noordsee de vlag van Fletcher Hotels in top gaan.
25/03/24
Toerisme Award voor GeoFort
Ondernemer Willemijn Simon van Leeuwen heeft de Toerisme Award gewonnen. Ze kreeg de award uitgereikt op de opening van het toeristisch seizoen in Rivierenland. De DMO vierde een extra feestje vanwege het 20-jarig bestaan.
25/03/24
Exclusief voor leden
Goed toeristisch jaar voor Royal Delft
Dat het inkomend toerisme in 2023 weer volop draaide zagen ze ook bij Royal Delft. De bezoekersaantallen en omzet groeiden fors. Het bedrijf richt zich met een unieke propositie op de toeristische markt.
22/03/24
Exclusief voor leden
Wereldreistrends
Een interessant onderzoek van Skyscanner die het recente boekgedrag van reizigers wereldwijd in kaart heeft gebracht. Ze rapporteren over reisplannen voor de periode juni-augustus 2024 en spiltsen die uit naar regio.
22/03/24
Drenthe lanceert campagne: Dit is de kracht van Oer
Marketing Drenthe heeft de multimediale campagne 'Dit is de kracht van Oer' gelanceerd. De campagne richt zich op het Drentse landschap als perfecte plek om te ontsnappen aan de drukte van alledag en de wereld even op pauze te zetten. Doelgroep zijn stellen van 35 jaar en ouder met een interesse in natuur en cultuur.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...