Geplaatst op: 07-06-2023
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Datalandschap Wegwijzer gepresenteerd

Datalandschap Wegwijzer gepresenteerd
Gisteren is op de LDA Kennisdag de ‘Datalandschap Wegwijzer’ gepresenteerd. In deze publicatie van de Landelijke Data Alliantie zijn rond drie thema’s de belangrijkste databronnen opgenomen. De publicatie geeft antwoord op vragen als: voor welke (beleids)vraag heb ik welke bron nodig? Is die bron gratis of niet? En op welk regionaal niveau is de data beschikbaar?

Volgens Marlotte Jansen van NBTC is het belangrijk om meer datagedreven beleidskeuzes te maken. Kennis is het fundament voor een kwalitatief goede beleidsvorming. Daaraan ten grondslag ligt actuele data op verschillende niveaus. De publicatie ‘Datalandschap Wegwijzer’ is een handig hulpmiddel omdat niet alle databronnen bij alle gebruikers direct op het netvlies liggen en deze zo via één ingang worden ontsloten. Ook worden nieuwe big databronnen ontsloten.

Drie niveau’s

De ‘Datalandschap Wegwijzer’ is in drie niveaus opgedeeld. Allereerst komen de basis databronnen aan de orde over vraag, aanbod, leefbaarheid en arbeidsmarkt. Vervolgens is er aandacht voor verdiepende data rond gedrag, leefstijlen, interesses, sentimenten en doelgroepen. In het laatste onderdeel een overzicht van big databronnen.  

Van elke bron is aangeven op welk geografisch niveau gegevens beschikbaar zijn, of er kosten aan zijn verbonden en de link naar de data. De online pdf wordt steeds aangevuld met nieuwe data.

Figuur 1: Voorbeeld van een pagina in de wegwijzer

WegwijzerDatalandschap

Link: https://www.landelijkedataalliantie.nl/nl/home/kennisbank/databronnen-definities/datalandschap-wegwijzer.htm
Trefwoorden: onderzoek, data, toerisme, recreatie, Ida,

CELTH



||| Nieuws |||

03/12/25
Adam Butler merkregisseur Twente
Nieuwe Merkregisseur Twente is Adam Butler (34). Butler kwam op 27 oktober in dienst bij Twente Marketing. Met zijn achtergrond in merkstrategie en storytelling gaat hij aan de slag om het merk Twente verder te versterken en samen met partners het regionale verhaal nóg herkenbaarder en krachtiger neer te zetten.
28/11/25
Nieuwe Video Apeldoorn congresstad
Apeldoorn Partners bouwt aan een sterker congresklimaat. Daarom is een nieuwe video opgenomen die 15 congreslocaties in beeld brengt.
27/11/25
Digitale winterspecial Veluwe gelanceerd
Van kerstmarkten tot culinaire tips, Veluwe lanceert een gloednieuwe digitale winterspecial: ‘Ontdek, proef, beleef – winter op de Veluwe’. Een online magazine boordevol tips voor een sfeervolle en smaakvolle winter op de Veluwe. De dmo meldt aan NRIT dat het in de toekomst méér digitale magazines wil uitgeven.
24/11/25
Breda voegt curlingbanen toe aan winterprogrammering
Nederlandse steden bieden steeds meer winterprogrammering aan. Breda gaat verder dan een ijsbaan. De silent disco staat weer op het programma en nieuw zijn de curlingbanen.
18/11/25
Aanlichting Domtoren mogelijk door cheque van 1,2 miljoen euro
Tijdens een bijeenkomst op 17 november in de Michaëlskapel van de Domtoren heeft wethouder Dennis de Vries een cheque ter waarde van 1,2 miljoen euro in ontvangst genomen. Het bedrag is de opbrengst van diverse acties en initiatieven die Stichting Utrechts eigenDom en Utrecht Marketing de afgelopen zeven jaar organiseerden om de nieuwe aanlichting van de Domtoren mogelijk te maken.
14/11/25
Noordwijk presenteert magazine over herbronnen
Op 13 november presenteerde Noordwijk Marketing het nieuwe magazine MOMENT – Herbronnen in Noordwijk: een inspirerend tijdschrift voor mensen die hier wonen en komen over gezond genieten, rust, natuur, cultuur en actief buiten zijn aan de kust. Het is meteen ook de start van de campagne van deze destinatie.
28/10/25
Maarten meet-up in Utrecht
Op zaterdag 8 november viert de Domtoren het feest van Sint Maarten met een bijzondere bijeenkomst voor alle Utrechters die Maarten heten – of een naam dragen die daarvan is afgeleid, meldt Utrecht Marketing. Tijdens de zogeheten Grote Maarten Meet-up opent de toren zijn deuren voor een feestelijke viering in het teken van de Utrechtse beschermheilige.
08/10/25
Najaarscampagne Friesland 'Opfriesen'
We gaan weer Opfriesen! Opladen zoals dat alleen in Friesland kan. Merk Fryslân zet de provincie neer als bestemming om actief op uit te gaan en daarmee je batterij op te laden. Ook al is het najaar en kouder, je wordt er warm van.