Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 31-05-2023
Auteur: Marc Gerlings

Toscane meest genoemde destinatie van Italië

Toscane meest genoemde destinatie van Italië
Toscane.

Toscane is nog altijd favoriet als bestemming. Zo blijkt uit een online onderzoek dat Italiëmagazine ‘Dit is Italië’ deze maand uitvoerde en dat door 853 respondenten uit Nederland en Vlaanderen werd ingevuld.

 

Op de vraag 'Ga je deze zomer naar Italië?' antwoordde 31% dat ze al geboekt hebben. 23% is het wel van plan, maar heeft nog niet geboekt. Een kleine 20% antwoordt dat ze deze zomer niet naar Italië gaan en bijna 27% weet het nog niet.


Op de vraag 'Hoe reis je deze zomer naar Italië?' gaf ruim 66% de reactie 'met de eigen auto'. Het vliegtuig staat met ruim 18% van de stemmen op de tweede plek. De bus wist met 4% van de stemmen een derde plek onder de vervoermiddelen in te nemen. Eén respondent noemde de fiets.


Langere meivakantie kortere zomervakantie?

In het onderzoek vroegen we ook naar de meivakantie. Bezoekers van Dit is Italië gaven met ruim 37% aan naar Italië te gaan in de meivakantie. Bijna 37% gaf aan dit jaar niet op meivakantie te gaan. Een minderheid van 8% ging wel met vakantie in mei, maar niet naar Italië. 18% liet weten nooit met meivakantie te gaan. In april was in het nieuws dat veel Nederlanders graag een langere meivakantie zouden willen. Vanzelfsprekend vroegen we hier ook naar. 14% ziet wel wat in de optie voor een langere meivakantie in combinatie met een kortere zomervakantie. 13% wil ook wel een langere meivakantie, maar niet ten koste van de zomervakantie, terwijl bijna 12% juist een langere zomervakantie wil en de meivakantie niet belangrijk vindt.

Verreweg de meerderheid van 61% geeft aan het niet belangrijk te vinden of niet afhankelijk te zijn van schoolvakanties.


Toscane onverminderd populair

We maakten bij Dit is Italië ook maar even van de gelegenheid gebruik om te vragen naar de precieze bestemming van degenen die aangaven naar Italië te gaan. 314 respondenten gaven antwoord op deze vraag. Toscane is onverminderd populair. Opvallend is wel de grote stijging in populariteit van de zuidelijke regio Apulië (Puglia).


De volgende regio's en plaatsen werden het vaakst genoemd:


Toscane: 45 keer genoemd

De Marken: 25 keer genoemd

Gardameer: 22 keer genoemd

Apulië: 21 keer genoemd

Umbrië: 20 keer genoemd

Trefwoorden: reizen, Italië, destinatie

CELTH



||| Nieuws |||

16/07/25
Eerste podhotel van Nederland opent in hartje Den Haag
In het centrum van Den Haag is De Lola Podshotel officieel geopend, het eerste volwaardige podhotel van Nederland. Gevestigd in de voormalige Foodhallen aan de Haagsche Bluf, introduceert het hotel een innovatief slaapconcept met 80 compacte slaapunits.
10/07/25
Exclusief voor leden
Vrije consumptie stagneert, grote verschillen in vrijetijdssector
Nederlandse consumenten maken een pas op de plaats. Uit transactiedata van ING blijkt dat consumenten iets minder goederen en iets meer diensten kochten. Uit de vrijetijdssector komen wisselende resultaten naar voren.
09/07/25
CELTH Industry Day brengt wetenschap en praktijk samen tijdens World Leisure Congress
Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.
08/07/25
Rustwat opnieuw verkozen tot leukste waterrasterras
Voor het tweede jaar op rij is Rustwat aan de Linge uitgeroepen tot ‘Het leukste terras aan het water’ in het Rivierengebied. Het terras wist opnieuw de meeste stemmen te verzamelen tijdens de jaarlijkse verkiezing van Stichting Bureau Toerisme.
08/07/25
Exclusief voor leden
Minor Hotels sleutelt aan B2B platformen
Minor Hotels (560 hotels wereldwijd) zet een stap binnen de B2B-strategie met de lancering van Minor...
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.