Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 16-05-2023
Auteur: Peter Bekkering

Gemeenten Schiedam en Tilburg winnen Nationale Citymarketing Trofee 2023

Gemeenten Schiedam en Tilburg winnen Nationale Citymarketing Trofee 2023
Trotse winnaar Tilburg Marketing in het midden tussen de andere genomineerde steden. Foto: Peter van Geest.

De gemeente Schiedam heeft de Nationale Citymarketing Trofee gewonnen in de categorie steden tot 100.000 inwoners. Schiedam versloeg de andere genomineerde, Den Helder. Tilburg won de Nationale Citymarketing Trofee in de categorie vanaf 100.000 inwoners. Tilburg liet Almere, Den Haag en Deventer achter zich. De trofee werd op maandag 15 mei uitgereikt tijdens het Nationaal Congres Citymarketing in Kampen. Het thema was dit jaar ‘De Stad en Het Water’.


Winnaar in de categorie tot 100.000 inwoners: gemeente Schiedam

De citymarketing van Schiedam moet bijdragen aan het doel om Schiedam duurzaam te profileren als een levendige woon-, werk- en verblijfstad. De basis van de Schiedamse citymarketing is het DNA van de stad: "het distilleercluster met zowel wereldberoemde jenever als gin, de maritieme sector en de veelzijdige creatieve maakindustrie.” Vanaf 2016 gebruikt Schiedam een toekomstgerichte merkstrategie gebaseerd op dit DNA.


In de strategie is er ook een merknaam gecreëerd - S’DAM - die wordt gebruikt bij alle citymarketingactiviteiten in de stad (binnen- en/of buiten evenementen). Een recent fenomeen is dat het DNA ook wordt gebruikt in projecten waar citymarketing en placemaking samengaan zoals in het Dutch Distillers District.


De citymarketingorganisatie die de merkstrategie uitvoert is Schiedam Partners. Schiedam Partners werkt goed samen met de ‘grote broer’ Rotterdam Partners, vanuit het idee dat Schiedam complementair is aan Rotterdam. De jury waardeert dat Schiedam vasthoudt aan de merkstrategie en dat citymarketing en placemaking meer naar elkaar toe groeien.


Tilburg winnaar in de categorie met 100.000+ inwoners

Het doel van citymarketing in Tilburg is meer bekendheid en waardering voor Tilburg bij bewoners, bezoekers, bedrijven en studenten. Voor elke doelgroep is een platform opgezet: Ticket to Tilburg voor bezoekers, Center of Tilburg voor bewoners, Make it in Tilburg voor bedrijven, Student in Tilburg voor studenten. De laatste twee doelgroepen hebben prioriteit in de Tilburgse citymarketing. Deze doelgroepen wilt Tilburg meer binden aan de stad. De citymarketingstrategie van Tilburg heeft twee pijlers: ‘kennisstad vol innovatie met maatschappelijke impact’ en ‘beleef Tilburg’. De stad geeft daarom ruimte voor makers, culturele vernieuwers en zinnenprikkelende niches in de stad. Marketing Tilburg heeft het DNA van de stad uitgedrukt als een formule: sociaal x experimenteel = creatie.


Marketing Tilburg waakt sinds kort als merkregisseur over de stad en stelt overal de vraag: "wat is hier nu Tilburgs aan?”. Inmiddels zit Marketing Tilburg aan tafel bij de visieontwikkeling voor de binnenstad, en bij belangrijke Tilburgse projecten zoals de ontwikkeling van de Spoorzone, het Museumkwartier en het Stadsforum. De jury waardeert dat de Tilburgse citymarketing wordt gecombineerd met placemaking. Ook ziet de jury dat Marketing Tilburg is uitgegroeid tot dé merkregisseur van Tilburg.


Beoordeling

Bij de beoordeling zijn vakinhoudelijke elementen als beleidsmatige aanpak, organisatie, mediaprofilering, monitoring en aantoonbare effecten van citymarketing meegewogen. Ook is gevraagd naar een kosten-batenanalyse en de ontwikkelingen ten opzichte van vorig jaar. Tenslotte is er gekeken naar vernieuwing en bijdrage aan het vakgebied. Deze elementen werden tijdens jurypresentaties verder uitgediept, waarna een winnaar in beide categorieën werd gekozen.

De vakjury bestond uit Martijn Bulthuis (winnaar 2019), Martin Boisen, Erik Braun, Nina Nomden, Karoline Wiegerink, Anneke Jongerius en Robert Govers.


Eerdere winnaars

Bij de vorige editie, in 2019, ging de Nationale Citymarketing Trofee naar respectievelijk Bergen Op Zoom (tot 100.000 inwoners) en Leiden (vanaf 100.000 inwoners).

Trefwoorden: citymarketing, dmo, placemaking, visie, beleid

CELTH



||| Nieuws |||

23/05/25
Gemeenteraad Zaanstad stemt in met entree voor toeristen Zaanse Schans, toegang blijft gratis voor Zaankanters
De gemeenteraad van Zaanstad heeft ingestemd met het voorstel van het college van B&W om vanaf toeristenseizoen 2026 een verplichte entree in te voeren voor toeristen die de Zaanse Schans bezoeken. De maatregel is bedoeld om broodnodige investeringen in het erfgoed, de veiligheid en de leefbaarheid van het gebied mogelijk te maken.
23/05/25
Exclusief voor leden
Toeristische sector heeft grote impact op Nederlandse economie, werkgelegenheid en leefomgeving
De reis- en toerismesector van Nederland bevindt zich op een opmerkelijk groeipad en zal dit jaar naar verwachting volledig herstellen van de pandemie. Dat voorspelt de World Travel & Tourism Council (WTTC). Positief is dat veel inkomsten vanuit binnenlands toerisme komen en de sector veel banen creëert. Negatief is de hoge uitstoot en het gebruik van veel fossiele brandstoffen. Ook draagt de sector veel bij aan de overheidsfinanciën.
22/05/25
Geerte Udo nieuwe voorzitter Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme
Geerte Udo is per 1 augustus benoemd tot onafhankelijk voorzitter van de Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme (LRRT). Udo brengt ruime ervaring mee uit het publiek-private domein, onder meer als voormalig directeur-bestuurder van amsterdam&partners.
21/05/25
Boele wordt salesmanager Retail bij Corendon
Tineke Boele start op 1 juli 2025 als Salesmanager Retail bij reisbedrijf Corendon. In deze rol is zij verantwoordelijk voor de verkoop van reisproducten via retailpartners.
21/05/25
Werkveldkandidaten gezocht voor Professional Doctorate in Leisure, Tourism & Hospitality
CELTH zoekt voor de professional doctorate kandidaten uit het werkveld. De PD biedt organisaties de kans om voorop te lopen in innovatie binnen de LTH-sector. Het traject, dat vier tot zes jaar duurt, combineert praktijkgericht onderzoek met concrete interventies.
20/05/25
Open Watersport Weken 2025 trekken meer dan 25.000 bezoekers
De derde editie van de Open Watersport Weken, die plaatsvonden van 5 april tot en met 18 mei in Frie...
20/05/25
Exclusief voor leden
Waarom we landgenoten tijdens vakantie vermijden
Hard praten, zeuren over het eten en alleen maar bezig zijn met geld. Maar liefst 69 procent van alle Nederlanders ergert zich tijdens de vakantie aan het gedrag van landgenoten.
16/05/25
Exclusief voor leden
Taiwan opent toeristisch informatiecentrum in Amsterdam
Met de officiële opening van het Taiwan Tourism Information Center (TTIC) in Amsterdam op 15 mei 2025 zet de Taiwan Tourism Administration (TTA) een grote stap om haar positie op de Nederlandse toeristische markt te versterken.

||| Agenda |||

26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
27/05/25
27/05/25 t/m 27-05-25: HZ Changemaker Event
Op dinsdag 27 mei vindt het HZ Changemaker Event plaats. Dan wordt voor de tweede keer de HZ Changem...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...