Geplaatst op: 10-05-2023
Auteur: Peter Bekkering

Ryanair bestelt 300 Boeings

Megaorder

Ryanair bestelt 300 Boeings
150 737 MAX 10-vliegtuigen zijn besteld en optie voor nog 150 toestellen.

De Ierse luchtvaartmaatschappij Ryanair heeft 150 737 MAX 10-vliegtuigen bij Boeing besteld en een optie genomen op nog eens 150. Met de 300 vliegtuigen is in totaal een bedrag van 40 miljard US-dollar gemoeid.


Met de investering creëert Ryanair ongeveer 10.000 nieuwe banen. Het aantal passagiers zal met 80% groeien van 168 miljoen per jaar in 2023 naar 300 miljoen per jaar in 2034.


De 737 MAX 10 toestellen hebben een capaciteit van 228 zitplaatsen. Ryanair wil de helft van de bestelling gebruiken om oude Boeing 737 NG toestellen te vervangen. Deze hadden 21% minder zitplaatsen. De 737 MAX 10 toestellen worden geleverd in de periode 2027-2034. Ze gebruiken 20% minder brandstof en zijn 50% stiller dan de 737 NG toestellen.


O’Leary stuurt op kostenvoordeel

Michael O’Leary, CEO van Ryanair Group, verwacht dat deze nieuwe, grotere, efficiëntere, groenere vliegtuigen verdere besparingen op de kosten per eenheid zullen opleveren: "Deze besparingen zullen worden doorberekend aan passagiers tegen lagere vliegtarieven. De extra stoelen, het lagere brandstofverbruik en de concurrerendere vliegtuigprijzen, ondersteund door onze sterke balans, zullen de kostenkloof tussen Ryanair en concurrerende EU-luchtvaartmaatschappijen de komende jaren vergroten, waardoor de Boeing MAX-10 de ideale groeivliegtuigorder voor Ryanair wordt: voor onze passagiers, onze mensen en onze aandeelhouders.”

Trefwoorden: vliegen, vliegtuig, Ryanair, management

CELTH



     
Trendrapport

||| Nieuws |||

04/10/23
Exclusief voor leden
Toeslag voor werknemers Schiphol blijft
Vakbonden FNV en CNV hebben afspraken gemaakt over behoud van de medewerkerstoeslag op Schiphol. Die geldt onder meer voor beveiligers, schoonmakers en begeleiders van mensen met beperkte mobiliteit. En er is een doorbraak op ‘leefbaar loon’.
03/10/23
Exclusief voor leden
Rebranding Saudia in teken digitale transformatie
Saudia, de nationale luchtvaartmaatschappij van Saudi-Arabië, onthulde haar nieuwe merkidentiteit. Deze nieuwe identiteit is in lijn met een breder strategisch digitaal transformatieplan gericht op het versterken van de ondersteuning van de luchtvaartmaatschappij voor de nationale ambitie Vision 2030.
02/10/23
Fietsvakantie in eigen land steeds populairder
Fietsvakanties zijn de afgelopen jaren steeds populairder geworden. De voornaamste reden is dat veel mensen inzien dat ons eigen land tal van mooie plekken heeft, die je op de fiets natuurlijk goed kunt verkennen. Daarbij komt ook dat sinds de opkomst van de e-bike, het fietsen nog meer in trek is dan dat dit daarvoor het geval was.
02/10/23
40% minder ruimte voor prive jets op Schiphol
Er is minder ruimte voor privévliegtuigen op Schiphol vanaf 31 maart 2024. Dat staat in Schiphols capaciteitsdeclaratie, het officiële document met daarin de beschikbare capaciteit voor het zomerseizoen 2024.
29/09/23
Hurtigruten meert voor het eerst aan in Scheveningen
De Noorderlichtexpedities van rederij Hurtigruten gaan dit weekend van start. De MS Maud vertrekt binnenkort vanuit Londen om koers te zetten naar het noorden van Scandinavië en zal onderweg voor het eerst op 1 oktober ook aanmeren in de haven van Seaport The Hague-Scheveningen.
28/09/23
Exclusief voor leden
Sterke groei van intercontinentale reizen
Consumenten boeken weer volop intercontinentale reizen. Dat blijkt uit de ANVR-GfK boekingsstatistiek van augustus waarvoor ruim 40.000 Nederlanders zijn ondervraagd. Overall is er ten opzichte van augustus 2022 een groei van 13% in aantallen boekingen.
28/09/23
Travel Challenge levert banen op
Reiswerk, het arbeidsmarktfonds van de reisbranche, organiseerde in juni de Travel Challenge - een 5-daagse event van de reisbranche. Op het prachtige Fuerteventura kwamen 64 studenten, samen met experts van vooraanstaande reisbedrijven en het onderwijs, bijeen om innovatieve duurzame concepten te ontwikkelen voor bestaande kavels.
27/09/23
Better Places: Gezonde bedrijfsvoering en duurzaam opereren gaan hand in hand
Duurzame reisorganisatie Better Places lukt het om haar impact op het klimaat te verkleinen en tegelijkertijd een gezond bedrijf te zijn. Dat is veruit de belangrijkste conclusie uit haar eerste impact rapport Better Places bewijst daarmee dat je succesvol kunt zijn door anders te gaan reizen en minder (ver) te vliegen.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.