Geplaatst op: 05-05-2023
Auteur: Marc Gerlings

Den Haag toont herstel en groei in jaarresultaten 2022

Na corona erop en erover

Den Haag toont herstel en groei in jaarresultaten 2022
Den Haag noteerde 2,2 miljoen overnachtingen in 2022.

Den Haag liet in 2022 herstel én records zien na de coronaperiode. The Hague & Partners ziet dit terug in de resultaten in het jaarverslag van 2022. Het aantal hotelovernachtingen verbrak het recordcijfer van 2018.

 

De destinatieorganisatie die in opdracht van de gemeente Den Haag verantwoordelijk is voor de marketing en acquisitie van de stad, gericht op bewoners, bezoekers, congressen, en buitenlandse bedrijven en instellingen meldt positieve resultaten over het afgelopen jaar. Het aantal geworven meerdaagse internationale congressen nam weer toe en met het sterke internationale profiel van de stad bleef Den Haag in 2022 ook aantrekkelijk voor internationale bedrijven en instellingen.

In de bezoekerseconomie was zelfs sprake van een record. Ondanks de lockdown in de eerste twee maanden van het jaar werden nog nooit zoveel overnachtingen geboekt in de Hofstad, maar liefst 2,2 miljoen.


Congressen met impact

Vanaf half februari 2022 werden de coronamaatregelen steeds meer losgelaten. Dat is terug te zien in de cijfers: in 2022 vonden er in totaal 85 meerdaagse internationale zakelijke bijeenkomsten en congressen plaats in Den Haag. In 2021 waren dit er slechts 17. Ook de komende jaren zien er goed uit. In 2022 zijn potentiële congressen geworven met een economische waarde van 106 miljoen euro. Hiervan is inmiddels 28,7 miljoen euro definitief bevestigd.

 

Marco Esser, directeur The Hague & Partners: "Een voorbeeld is de Micronutrient Forum 6th Global Conference, een congres over het recht op goede voeding, dat in 2023 circa 1.000 bezoekers voor zeven dagen naar de stad brengt. Een congres dat perfect past bij de profilering van Den Haag als Impact City waar gewerkt wordt aan innovaties voor een betere wereld.”

 

Event Design Canvas trainingen

Afgelopen jaar is The Hague & Partners gestart met het faciliteren van Event Design Canvas trainingen. Dit is een methode voor het ontwikkelen van evenementen. Internationale congresorganisaties die ervoor kiezen om hun conferentie te organiseren in Den Haag krijgen dit aangeboden. Marco Esser: "Dit aanbod heeft veel internationale media-aandacht getrokken en daarmee extra interesse in Den Haag als locatie voor congressen.’’


Nieuwe energiesector  

In Den Haag wordt gewerkt aan innovaties voor een betere, veilige, en rechtvaardige wereld. Dat wordt  weerspiegeld door de internationale bedrijven en instellingen die in 2022 zijn geworven. Ruim 70% van de bedrijven die in Den Haag zijn geland, hebben een link met de profielclusters: Impact City, Security Delta, en Legal & Policy. In 2022 zijn in een tripartite samenwerking met de gemeente Den Haag, InnovationQuarter en The Hague & Partners in totaal 38 internationale bedrijven en NGOs in Den Haag geland. Deze bedrijven zijn de komende drie jaar goed voor 732 nieuwe arbeidsplaatsen en zij investeren voor zo’n 54 miljoen euro in de stad.

 

In de nieuwe energiesector gaat het om bedrijven als Chiyoda, CC7 en Goldwind. Esser: "Deze bedrijven versterken niet alleen het bestaande energiecluster in Den Haag, maar brengen bovendien de gewenste energietransitie dichterbij.”

 

Recordaantal overnachtingen

In 2022 was sprake van een relatief warme zomer met een groot aantal stranddagen. Dat zorgde voor een natuurlijke spreiding van bezoekers. Met verschillende campagnes is bovendien ingezet op spreiding over de seizoenen. Dat is goed gelukt, want zelfs ondanks de lockdown in de eerste twee maanden van het jaar, was in 2022 sprake van een recordaantal overnachtingen. Met 2,2 miljoen overnachtingen is sprake van een stijging van 26% ten opzichte van het oude recordjaar 2018.

  

Esser: "Met een goede spreiding over het jaar en over de stad is groei mogelijk zonder dat het negatieve effecten heeft op de leefbaarheid in de stad. Met onze marketinginspanningen kunnen we hieraan een bijdrage leveren. Dat is een positief signaal naar de toekomst toe.”

Trefwoorden: Den Haag, DMO, hotel, overnachtingen, onderzoek

CELTH



||| Nieuws |||

18/12/25
Alumni get-together opleidingen tourism management op vakdag
Het is inmiddels een mooie traditie geworden om de vakdag van de Vakantiebeurs te starten met een le...
17/12/25
Exclusief voor leden
Actie om business class passagiers meer te laten betalen tegen vervuiling
Passagiers in first- en business class zijn verantwoordelijk voor 36% van alle CO2-uitstoot op langeafstandsvluchten vanuit Europa. Dat terwijl ze maar een klein gedeelte (14%) uitmaken van de passagiers. Dit blijkt uit een nieuwe Europese analyse van T3 Transportation Think Tank in opdracht van Greenpeace Centraal- en Oost-Europa.
16/12/25
Utrecht Marketing gaat over naar Utrecht & Partners
Utrecht Marketing presenteerde onlangs haar Meerjarenplan 2026–2029 en ondertekende samen met wethouder Susanne Schilderman de meerjarenopdracht van de gemeente Utrecht. Tijdens dezelfde bijeenkomst maakte de organisatie bekend dat zij per 1 januari 2026 verdergaat onder een nieuwe naam: Utrecht & Partners.
15/12/25
Exclusief voor leden
Erfgoed Zwarte Molen wordt vakantieverblijf
Stichting Kempens Landschap opent in januari 2026 een erfgoedlogies in de Zwarte Molen in Lille. Deze 19e-eeuwse molen, die sinds 2016 eigendom is van de landschapsorganisatie, werd grondig gerenoveerd en ingericht als vakantiewoning voor vier personen. Met de herbestemming wil de Stichting het karakteristieke gebouw opnieuw actief deel laten uitmaken van de gemeenschap.
12/12/25
Overnachten in All you need is love caravan
De originele caravan waarmee Robert ten Brink jarenlang geliefden verraste in het populaire tv-programma All You Need Is Love is vanaf vandaag te boeken voor een bijzondere overnachtingplek. De caravan wordt exclusief aangeboden via Vipio, het boekingsplatform voor bijzondere accommodaties.
11/12/25
Exclusief voor leden
Landal: grote gezelschappen boeken tijdens kertstvakantie
Landal ziet een duidelijke groei in boekingen rondom de kerstdagen, vooral onder grotere gezelschappen en multigeneratiefamilies met de hond.
10/12/25
Exclusief voor leden
Tweederde Nederlanders zet AI in als hulplijn en voor inspiratie
Gisteren berichtte NRIT over het groeiend aantal vroege boekingen voor reizen in 2026. Een van de ondersteunende trends is het gebruik van AI voor inspiratie en reisplanning. marktonderzoeksbureau MSI-ACI Europe komt vandaag met een onderbouwing van de AI-trend.
09/12/25
Activatie Vakantiebeurs op Utrecht CS
Van vandaag tot en met 13 december brengt Koninklijke Jaarbeurs, organisator van Vakantiebeurs, een unieke activatie naar Utrecht Centraal Station: het Vakantiebeurs Café.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...