Geplaatst op: 05-05-2023
Auteur: Marc Gerlings

Den Haag toont herstel en groei in jaarresultaten 2022

Na corona erop en erover

Den Haag toont herstel en groei in jaarresultaten 2022
Den Haag noteerde 2,2 miljoen overnachtingen in 2022.

Den Haag liet in 2022 herstel én records zien na de coronaperiode. The Hague & Partners ziet dit terug in de resultaten in het jaarverslag van 2022. Het aantal hotelovernachtingen verbrak het recordcijfer van 2018.

 

De destinatieorganisatie die in opdracht van de gemeente Den Haag verantwoordelijk is voor de marketing en acquisitie van de stad, gericht op bewoners, bezoekers, congressen, en buitenlandse bedrijven en instellingen meldt positieve resultaten over het afgelopen jaar. Het aantal geworven meerdaagse internationale congressen nam weer toe en met het sterke internationale profiel van de stad bleef Den Haag in 2022 ook aantrekkelijk voor internationale bedrijven en instellingen.

In de bezoekerseconomie was zelfs sprake van een record. Ondanks de lockdown in de eerste twee maanden van het jaar werden nog nooit zoveel overnachtingen geboekt in de Hofstad, maar liefst 2,2 miljoen.


Congressen met impact

Vanaf half februari 2022 werden de coronamaatregelen steeds meer losgelaten. Dat is terug te zien in de cijfers: in 2022 vonden er in totaal 85 meerdaagse internationale zakelijke bijeenkomsten en congressen plaats in Den Haag. In 2021 waren dit er slechts 17. Ook de komende jaren zien er goed uit. In 2022 zijn potentiële congressen geworven met een economische waarde van 106 miljoen euro. Hiervan is inmiddels 28,7 miljoen euro definitief bevestigd.

 

Marco Esser, directeur The Hague & Partners: "Een voorbeeld is de Micronutrient Forum 6th Global Conference, een congres over het recht op goede voeding, dat in 2023 circa 1.000 bezoekers voor zeven dagen naar de stad brengt. Een congres dat perfect past bij de profilering van Den Haag als Impact City waar gewerkt wordt aan innovaties voor een betere wereld.”

 

Event Design Canvas trainingen

Afgelopen jaar is The Hague & Partners gestart met het faciliteren van Event Design Canvas trainingen. Dit is een methode voor het ontwikkelen van evenementen. Internationale congresorganisaties die ervoor kiezen om hun conferentie te organiseren in Den Haag krijgen dit aangeboden. Marco Esser: "Dit aanbod heeft veel internationale media-aandacht getrokken en daarmee extra interesse in Den Haag als locatie voor congressen.’’


Nieuwe energiesector  

In Den Haag wordt gewerkt aan innovaties voor een betere, veilige, en rechtvaardige wereld. Dat wordt  weerspiegeld door de internationale bedrijven en instellingen die in 2022 zijn geworven. Ruim 70% van de bedrijven die in Den Haag zijn geland, hebben een link met de profielclusters: Impact City, Security Delta, en Legal & Policy. In 2022 zijn in een tripartite samenwerking met de gemeente Den Haag, InnovationQuarter en The Hague & Partners in totaal 38 internationale bedrijven en NGOs in Den Haag geland. Deze bedrijven zijn de komende drie jaar goed voor 732 nieuwe arbeidsplaatsen en zij investeren voor zo’n 54 miljoen euro in de stad.

 

In de nieuwe energiesector gaat het om bedrijven als Chiyoda, CC7 en Goldwind. Esser: "Deze bedrijven versterken niet alleen het bestaande energiecluster in Den Haag, maar brengen bovendien de gewenste energietransitie dichterbij.”

 

Recordaantal overnachtingen

In 2022 was sprake van een relatief warme zomer met een groot aantal stranddagen. Dat zorgde voor een natuurlijke spreiding van bezoekers. Met verschillende campagnes is bovendien ingezet op spreiding over de seizoenen. Dat is goed gelukt, want zelfs ondanks de lockdown in de eerste twee maanden van het jaar, was in 2022 sprake van een recordaantal overnachtingen. Met 2,2 miljoen overnachtingen is sprake van een stijging van 26% ten opzichte van het oude recordjaar 2018.

  

Esser: "Met een goede spreiding over het jaar en over de stad is groei mogelijk zonder dat het negatieve effecten heeft op de leefbaarheid in de stad. Met onze marketinginspanningen kunnen we hieraan een bijdrage leveren. Dat is een positief signaal naar de toekomst toe.”

Trefwoorden: Den Haag, DMO, hotel, overnachtingen, onderzoek

CELTH
 





||| Nieuws |||

27/03/24
Uitbreiding KLM-busdienst
Vanaf 31 maart wordt de KLM-busdienst Nijmegen – Arnhem - Schiphol uitgebreid met één extra dienst naar dagelijks twee omlopen.
27/03/24
Exclusief voor leden
Drie Van Goghs lang te zien in Rijksmuseum Amsterdam
Het Rijksmuseum krijgt drie extra troeven in handen, drie Van Goghs. Het museum is vaak een onderdeel voor de vele toeristen die naar Nederland komen. Zij willen vast ook graag die langdurige bruiklenen zien.
26/03/24
Booking.com stopt duurzaam reisprogramma na gesprek met ACM
Reiswebsite Booking.com heeft na gesprekken met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten het zogenoemde Travel Sustainable (voorheen: Duurzaam Reizen) programma offline te halen per 25 maart.
25/03/24
Exclusief voor leden
Hotel Noordsee sluit zich aan bij Fletcher
Hotelketen ziet een wens in vervulling gaan met een hotel op Waddeneiland Ameland. Per 1 april zal bij Hotel Noordsee de vlag van Fletcher Hotels in top gaan.
25/03/24
Toerisme Award voor GeoFort
Ondernemer Willemijn Simon van Leeuwen heeft de Toerisme Award gewonnen. Ze kreeg de award uitgereikt op de opening van het toeristisch seizoen in Rivierenland. De DMO vierde een extra feestje vanwege het 20-jarig bestaan.
25/03/24
Exclusief voor leden
Goed toeristisch jaar voor Royal Delft
Dat het inkomend toerisme in 2023 weer volop draaide zagen ze ook bij Royal Delft. De bezoekersaantallen en omzet groeiden fors. Het bedrijf richt zich met een unieke propositie op de toeristische markt.
22/03/24
Exclusief voor leden
Wereldreistrends
Een interessant onderzoek van Skyscanner die het recente boekgedrag van reizigers wereldwijd in kaart heeft gebracht. Ze rapporteren over reisplannen voor de periode juni-augustus 2024 en spiltsen die uit naar regio.
22/03/24
Drenthe lanceert campagne: Dit is de kracht van Oer
Marketing Drenthe heeft de multimediale campagne 'Dit is de kracht van Oer' gelanceerd. De campagne richt zich op het Drentse landschap als perfecte plek om te ontsnappen aan de drukte van alledag en de wereld even op pauze te zetten. Doelgroep zijn stellen van 35 jaar en ouder met een interesse in natuur en cultuur.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...