Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 02-05-2023
Auteur: Peter Bekkering
NRIT

ANVR: “Wrang dat vliegtuigmaatschappijen na gewonnen rechtszaak vluchten moeten schrappen”

ANVR: “Wrang dat vliegtuigmaatschappijen na gewonnen rechtszaak vluchten moeten schrappen”
Afbeelding van Dylan Agbagni via Pixabay

"Het is wrang dat een maand nadat de rechter bepaalde dat Schiphol dit jaar niet hoeft te krimpen vliegtuigmaatschappijen als Transavia en Ryannair aangeven dat ze vluchten moeten schrappen.” Dat zegt Hanita van der Meer, hoofd communicatie van reisbrancheorganisatie ANVR.

Volgens Van der Meer zijn de ANVR-reisbedrijven druk bezig met omboeken. "We zijn teleurgesteld omdat het vaak kort voor vertrek pas duidelijk wordt dat vluchten geannuleerd worden.” ANVR is in overleg met haar partner Transavia om te komen tot een oplossing. "Als consumenten hun pakketreis via een bij ons aangesloten reisorganisatie hebben geboekt, moeten vliegmaatschappijen aan de regels en voorwaarden voldoen en met alternatieven komen wanneer een vlucht geannuleerd wordt.”

Dat Transavia vluchten moest annuleren, kwam voor ANVR onverwacht. Van der Meer vindt dat dit slechts ten dele aan Transavia is te wijten omdat ook zij vaak op het laatste moment te maken kregen. "Ik neem aan dat ze het wel eerder hadden aangegeven naar ons als ze deze problemen eerder hadden voorzien.”

Buffer onvoldoende

Transavia geeft aan dat ze weliswaar met een grotere buffer aan reservevliegtuigen deze zomer zijn ingegaan maar dat in de praktijk blijkt dat op dit moment niet voldoende is. Transavia verwacht dat deze tekorten naar verwachting de komende twee maanden nog niet zijn opgelost. Vliegtuigen die worden ingefaseerd, komen te laat binnen en daarnaast wordt Transavia geconfronteerd met uitloop van onderhoudswerkzaamheden en lange doorlooptijd om schades te repareren omdat de levering van verschillende vliegtuigonderdelen vertraagd is. Ook is er beperkte reparatiebeschikbaarheid in de markt.

Netwerk aanpassen

Transavia heeft aangegeven dat ze het netwerk in mei en juni gaan aanpassen zodat ze passagiers en partners eerder duidelijkheid kunnen bieden. "Passagiers die bij ons boeken, moeten er zeker van kunnen zijn dat ze op ons kunnen rekenen. Dat we moeten ingrijpen is teleurstellend en is natuurlijk niet de dienstverlening die je van Transavia mag verwachten.” Aldus Transavia in een persbericht van 28 april. Passagiers van wie de vlucht wordt gewijzigd ontvangen van Transavia zo snel mogelijk bericht met ook een link naar een speciale website met meer informatie.

EUClaim meldt op 1 mei in het AD dat er in de meivakantie al 80 vluchten door Transavia zijn geannuleerd. Dit betekent volgens de claimorganisatie 15.000 gedupeerde passagiers met een gemiddelde schadeclaim van 1000 euro.

Trefwoorden: luchtvaart, luchtvaartmaatschappijen, vertragingen, claims

CELTH




||| Nieuws |||

25/07/25
Exclusief voor leden
Bestedingen bij fastservicerestaurants onder druk
Consumenten geven structureel minder geld uit bij zogenaamde fastservicerestaurants omdat ze die te duur vinden. Een trendbreuk.
16/07/25
Eerste podhotel van Nederland opent in hartje Den Haag
In het centrum van Den Haag is De Lola Podshotel officieel geopend, het eerste volwaardige podhotel van Nederland. Gevestigd in de voormalige Foodhallen aan de Haagsche Bluf, introduceert het hotel een innovatief slaapconcept met 80 compacte slaapunits.
10/07/25
Exclusief voor leden
Vrije consumptie stagneert, grote verschillen in vrijetijdssector
Nederlandse consumenten maken een pas op de plaats. Uit transactiedata van ING blijkt dat consumenten iets minder goederen en iets meer diensten kochten. Uit de vrijetijdssector komen wisselende resultaten naar voren.
09/07/25
CELTH Industry Day brengt wetenschap en praktijk samen tijdens World Leisure Congress
Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.
08/07/25
Rustwat opnieuw verkozen tot leukste waterrasterras
Voor het tweede jaar op rij is Rustwat aan de Linge uitgeroepen tot ‘Het leukste terras aan het water’ in het Rivierengebied. Het terras wist opnieuw de meeste stemmen te verzamelen tijdens de jaarlijkse verkiezing van Stichting Bureau Toerisme.
08/07/25
Exclusief voor leden
Minor Hotels sleutelt aan B2B platformen
Minor Hotels (560 hotels wereldwijd) zet een stap binnen de B2B-strategie met de lancering van Minor...
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
11/11/25 t/m 13-11-25
11/11/25 t/m 13-11-25: Recreatie Vakbeurs
Recreatie Vakbeurs is dé jaarlijkse vakbeurs voor professionals in de recreatiebranche in de ...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...