Geplaatst op: 25-04-2023
Auteur: Peter Bekkering
NRIT

Nieuwe inzichten over toekomst toerisme op drukbezocht Trendcongres

Nieuwe inzichten over toekomst toerisme op drukbezocht Trendcongres

Wat zijn de trends en scenario’s bij de toekomst van het toerisme? Welke rol spelen onderwerpen als duurzaam toerisme, bewuste bestemmingen en data daarbij? Wat zijn de kansen en uitdagingen? Dat en nog veel meer kwam aan de orde tijdens het drukbezochte Trendcongres Toerisme en Vrije Tijd ‘Tourism Futures’ op 20 april bij NHL Stenden in Leeuwarden.

In zijn openingswoord memoreerde dagvoorzitter Stefan Hartman, directeur van het European Tourism Futures Institute (ETFI) het heuglijke feit dat dit na 2019 de eerste fysieke editie was. In de tussenliggende jaren vond het congres wel doorgang, maar door corona noodgedwongen digitaal. Ook wees hij erop dat veel aanwezigen de ochtend al nuttig hadden besteed aan verschillende andere overleggen, lezingen en presentaties. En hij kondigde aan dat de volgende editie van het Trendcongres in 2024 in Zeeland zal plaatsvinden.

Veranderend landschap vereist een adaptieve sector

Volgens Hartman is het thema van dit jaar, ‘Tourism Futures’, belangrijk omdat dat de sector te maken hebben met een veranderend landschap, waarin thema’s als corona, stikstof, klimaatneutraliteit en biodiversiteit een rol spelen evenals de human capital agenda. En met DMO’s die veranderen van marketing- naar managementorganisatie. En met overheden die zich bij toerisme niet alleen bezighouden met marketingdiscussies maar ook met ruimtelijke discussies zoals de inrichting van landelijk gebied. Het betekent dat de sector adaptief moet zijn en op al deze ontwikkelingen moet inspelen. Daarvoor moet de sector wel weten hoe de nieuwe ontwikkelingen de sector ontwrichten en of er nog routines zijn waar de sector op kan terugvallen of dat de sector zich moet doorontwikkelen.

De vakantie-ervaring blijft om mensen draaien

De eerste plenaire spreker, Ian Yeoman, professor of disruption, new phenomena and innovation, ging in zijn bijdrage ‘The Future of Global Tourism: scenarios, trends and issues’ hierop in. Hij begon met de geruststellende mededeling dat sommige zaken nooit zullen veranderen zoals het feit dat mensen zullen blijven vliegen, dat vakantie een favoriet gespreksonderwerp zal blijven en dat de vakantie-ervaring altijd zal blijven draaien om mensen, connectie en ontspanning. Vervolgens behandelde hij enkele grote structurele factoren die altijd invloed zullen hebben zoals transport & mobiliteit, demografie, menselijk gedrag, klimaatverandering en schaarste aan grondstoffen. Binnen elk van die megatrends zijn vervolgens allerlei microtrends te onderscheiden. Om naar de toekomst te kijken zijn er vervolgens vier verschillende scenario’s: science fiction, prediction, dystopia-utopia en prognosis.

Transitie in goede banen leiden

De tweede plenaire spreker, Perry Hobson, directeur Academy for Tourism Breda University of Applied Sciences, ging in zijn bijdrage ‘Future of Tourism – International Perspectives: Trends, Transition, Technology and Tensions’. Hobson zette het belang van Nederland in een internationaal perspectief door erop te wijzen dat Nederland in de VS tussen Harrisburg, Richmond en Washington DC past en als stad de vierde stad qua inwoners in China zou zijn. Ook wees hij op de opkomst van megacities. Daarna zette hij het beperken van de groei van Schiphol af tegen de mondiale groei van het aantal vliegvelden en wees hij op het geringe aantal hogesnelheidstreinkilometers in Nederland, in vergelijking met andere (Europese) landen. Daarna wees hij erop dat toerisme post-COVID aan een forse comeback bezig is. Vervolgens benoemde hij tien megatrends, vijf aan de vraagzijde en vijf aan de aanbodzijde. Om de transitie in toerisme in de toekomst in goede banen te leiden zijn er twee centrale kwesties aldus Hobson: de uitdaging van de klimaatverandering en de uitdaging van digitale technologie. Uiteindelijk draait het erom dat de sector het antwoord op beide uitdagingen combineert. Dit kan alleen volgens hem wanneer de sector actief plannen maakt en als de toerismeindustrie en de toerismeopleidingen actief samenwerken.

Het plenaire deel werd afgesloten door Monica Viola (NHL Stenden) en Marieke van Meurs (Inholland) de ingingen op het nieuwe landelijke opleidingsprofiel van Tourism Management.

Interactieve workshops

Na de pauze waren negen breakouts in twee keuzerondes. Tijdens de workshops die vaak interactief waren kwamen deelnemers in aanraking met inspirerende praktijkvoorbeelden, toponderzoek en nieuwe invalshoeken, successtories en scenarioplanning. Het Trendcongres werd afgesloten met een gezellige netwerkborrel.

Het Trendcongres

Het Trendcongres Toerisme en Vrije Tijd 2023 is een initiatief van de opleidingen Management Tourism van NHL Stenden, Saxion Hogeschool, Inholland University of Applied Sciences, HZ University of Applied Sciences, Breda University of Applied Sciences en Hogeschool Tio met support van Destinatie Nederland en NRIT.

Trefwoorden: toerisme, vakanties, reizen, reisbranche,

CELTH



||| Nieuws |||

27/06/25
Exclusief voor leden
Wordt Groningen de AI-stad van Nederland?
Kunstmatige intelligentie (AI) is de technologie die onze economie, veiligheid en manier van leven de komende jaren gaat bepalen. Maar op dit moment komen de belangrijkste innovaties uit de Verenigde Staten en China. Dat maakt Europa, en dus ook Nederland, te afhankelijk van anderen. In Groningen moet een AI-fabriek komen die in 2027 operationeel wordt.
27/06/25
Exclusief voor leden
Gratis handbagage in aantocht
De Europese Unie wil nieuwe regels invoeren die luchtvaartmaatschappijen verplichten om passagiers gratis een handbagagekoffer toe te staan, naast een persoonlijk item zoals een handtas of laptoptas. Luchtvaartmaatschappijen zijn niet blij.
27/06/25
Nieuwe borden markeren Van Gogh Nationaal Park langs Brabantse snelwegen
Reizigers die begin juli over de A2, A58, A50 en N65 rijden, zullen het meteen merken: de bruine Groene Woud-borden maken plaats voor nieuwe exemplaren die het Van Gogh Nationaal Park markeren. De vervanging volgt op de toekenning van de status Nationaal Park in oktober 2024.
27/06/25
DierenPark Amersfoort lanceert zomers familie-evenement
Deze zomervakantie verandert DierenPark Amersfoort in een bruisend festivalbos. Van 23 tot en met 26 juli vindt de eerste editie van het ZOOmer Festival plaats. Bezoekers kunnen genieten van livemuziek, entertainment en zomerse lekkernijen.
27/06/25
Exclusief voor leden
Hoge prijzen zetten Nederlandse kusttoerisme onder druk
De Nederlandse kust dreigt binnen- en buitenlandse toeristen kwijt te raken door oplopende prijzen. Een dagje strand kost al snel 100 euro. Dat zet de concurrentiepositie van de Nederlandse kustregio’s onder druk. De kust kan aantrekkelijk blijven als horecaondernemers inzetten op een betere prijs-kwaliteitverhouding. Dat stelt sectorspecialist Services & Leisure Sjuk Akkerman van ING.
26/06/25
Rotterdam ontvangt internationale experts voor advies over cultuur
Van 2 tot en met 5 juli ontvangt Rotterdam tien internationale experts, vanuit alle windstreken, om mee te denken over de culturele toekomst van Rotterdam.
26/06/25
VVKR ontvangt 500ste lid
De Vereniging van Kleinschalige Reisorganisaties (VVKR) verwelkomt met trots haar 500ste lid: Tuktuk Reis Sri Lanka.
26/06/25
Exclusief voor leden
Wat zijn de best gewaardeerde Europese en Nederlandse stranden?
De zomer van 2025 staat voor de deur en strandliefhebbers kunnen hun hart ophalen. Maar waar kunnen ze het best hun handdoekje leggen? Vakantieplatform Holidu analyseerde de Google Maps-recensies. Beste Europese strand is Spiaggia dei Conigli op Lampedusa in Italië. Voor het beste Nederlandse strand moet je naar dat van Renesse in Zeeland.