Geplaatst op: 25-04-2023
Auteur: Peter Bekkering
NRIT

Nieuwe inzichten over toekomst toerisme op drukbezocht Trendcongres

Nieuwe inzichten over toekomst toerisme op drukbezocht Trendcongres

Wat zijn de trends en scenario’s bij de toekomst van het toerisme? Welke rol spelen onderwerpen als duurzaam toerisme, bewuste bestemmingen en data daarbij? Wat zijn de kansen en uitdagingen? Dat en nog veel meer kwam aan de orde tijdens het drukbezochte Trendcongres Toerisme en Vrije Tijd ‘Tourism Futures’ op 20 april bij NHL Stenden in Leeuwarden.

In zijn openingswoord memoreerde dagvoorzitter Stefan Hartman, directeur van het European Tourism Futures Institute (ETFI) het heuglijke feit dat dit na 2019 de eerste fysieke editie was. In de tussenliggende jaren vond het congres wel doorgang, maar door corona noodgedwongen digitaal. Ook wees hij erop dat veel aanwezigen de ochtend al nuttig hadden besteed aan verschillende andere overleggen, lezingen en presentaties. En hij kondigde aan dat de volgende editie van het Trendcongres in 2024 in Zeeland zal plaatsvinden.

Veranderend landschap vereist een adaptieve sector

Volgens Hartman is het thema van dit jaar, ‘Tourism Futures’, belangrijk omdat dat de sector te maken hebben met een veranderend landschap, waarin thema’s als corona, stikstof, klimaatneutraliteit en biodiversiteit een rol spelen evenals de human capital agenda. En met DMO’s die veranderen van marketing- naar managementorganisatie. En met overheden die zich bij toerisme niet alleen bezighouden met marketingdiscussies maar ook met ruimtelijke discussies zoals de inrichting van landelijk gebied. Het betekent dat de sector adaptief moet zijn en op al deze ontwikkelingen moet inspelen. Daarvoor moet de sector wel weten hoe de nieuwe ontwikkelingen de sector ontwrichten en of er nog routines zijn waar de sector op kan terugvallen of dat de sector zich moet doorontwikkelen.

De vakantie-ervaring blijft om mensen draaien

De eerste plenaire spreker, Ian Yeoman, professor of disruption, new phenomena and innovation, ging in zijn bijdrage ‘The Future of Global Tourism: scenarios, trends and issues’ hierop in. Hij begon met de geruststellende mededeling dat sommige zaken nooit zullen veranderen zoals het feit dat mensen zullen blijven vliegen, dat vakantie een favoriet gespreksonderwerp zal blijven en dat de vakantie-ervaring altijd zal blijven draaien om mensen, connectie en ontspanning. Vervolgens behandelde hij enkele grote structurele factoren die altijd invloed zullen hebben zoals transport & mobiliteit, demografie, menselijk gedrag, klimaatverandering en schaarste aan grondstoffen. Binnen elk van die megatrends zijn vervolgens allerlei microtrends te onderscheiden. Om naar de toekomst te kijken zijn er vervolgens vier verschillende scenario’s: science fiction, prediction, dystopia-utopia en prognosis.

Transitie in goede banen leiden

De tweede plenaire spreker, Perry Hobson, directeur Academy for Tourism Breda University of Applied Sciences, ging in zijn bijdrage ‘Future of Tourism – International Perspectives: Trends, Transition, Technology and Tensions’. Hobson zette het belang van Nederland in een internationaal perspectief door erop te wijzen dat Nederland in de VS tussen Harrisburg, Richmond en Washington DC past en als stad de vierde stad qua inwoners in China zou zijn. Ook wees hij op de opkomst van megacities. Daarna zette hij het beperken van de groei van Schiphol af tegen de mondiale groei van het aantal vliegvelden en wees hij op het geringe aantal hogesnelheidstreinkilometers in Nederland, in vergelijking met andere (Europese) landen. Daarna wees hij erop dat toerisme post-COVID aan een forse comeback bezig is. Vervolgens benoemde hij tien megatrends, vijf aan de vraagzijde en vijf aan de aanbodzijde. Om de transitie in toerisme in de toekomst in goede banen te leiden zijn er twee centrale kwesties aldus Hobson: de uitdaging van de klimaatverandering en de uitdaging van digitale technologie. Uiteindelijk draait het erom dat de sector het antwoord op beide uitdagingen combineert. Dit kan alleen volgens hem wanneer de sector actief plannen maakt en als de toerismeindustrie en de toerismeopleidingen actief samenwerken.

Het plenaire deel werd afgesloten door Monica Viola (NHL Stenden) en Marieke van Meurs (Inholland) de ingingen op het nieuwe landelijke opleidingsprofiel van Tourism Management.

Interactieve workshops

Na de pauze waren negen breakouts in twee keuzerondes. Tijdens de workshops die vaak interactief waren kwamen deelnemers in aanraking met inspirerende praktijkvoorbeelden, toponderzoek en nieuwe invalshoeken, successtories en scenarioplanning. Het Trendcongres werd afgesloten met een gezellige netwerkborrel.

Het Trendcongres

Het Trendcongres Toerisme en Vrije Tijd 2023 is een initiatief van de opleidingen Management Tourism van NHL Stenden, Saxion Hogeschool, Inholland University of Applied Sciences, HZ University of Applied Sciences, Breda University of Applied Sciences en Hogeschool Tio met support van Destinatie Nederland en NRIT.

Trefwoorden: toerisme, vakanties, reizen, reisbranche,

CELTH
 





||| Nieuws |||

27/03/24
Uitbreiding KLM-busdienst
Vanaf 31 maart wordt de KLM-busdienst Nijmegen – Arnhem - Schiphol uitgebreid met één extra dienst naar dagelijks twee omlopen.
27/03/24
Exclusief voor leden
Drie Van Goghs lang te zien in Rijksmuseum Amsterdam
Het Rijksmuseum krijgt drie extra troeven in handen, drie Van Goghs. Het museum is vaak een onderdeel voor de vele toeristen die naar Nederland komen. Zij willen vast ook graag die langdurige bruiklenen zien.
26/03/24
Booking.com stopt duurzaam reisprogramma na gesprek met ACM
Reiswebsite Booking.com heeft na gesprekken met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten het zogenoemde Travel Sustainable (voorheen: Duurzaam Reizen) programma offline te halen per 25 maart.
25/03/24
Exclusief voor leden
Hotel Noordsee sluit zich aan bij Fletcher
Hotelketen ziet een wens in vervulling gaan met een hotel op Waddeneiland Ameland. Per 1 april zal bij Hotel Noordsee de vlag van Fletcher Hotels in top gaan.
25/03/24
Toerisme Award voor GeoFort
Ondernemer Willemijn Simon van Leeuwen heeft de Toerisme Award gewonnen. Ze kreeg de award uitgereikt op de opening van het toeristisch seizoen in Rivierenland. De DMO vierde een extra feestje vanwege het 20-jarig bestaan.
25/03/24
Exclusief voor leden
Goed toeristisch jaar voor Royal Delft
Dat het inkomend toerisme in 2023 weer volop draaide zagen ze ook bij Royal Delft. De bezoekersaantallen en omzet groeiden fors. Het bedrijf richt zich met een unieke propositie op de toeristische markt.
22/03/24
Exclusief voor leden
Wereldreistrends
Een interessant onderzoek van Skyscanner die het recente boekgedrag van reizigers wereldwijd in kaart heeft gebracht. Ze rapporteren over reisplannen voor de periode juni-augustus 2024 en spiltsen die uit naar regio.
22/03/24
Drenthe lanceert campagne: Dit is de kracht van Oer
Marketing Drenthe heeft de multimediale campagne 'Dit is de kracht van Oer' gelanceerd. De campagne richt zich op het Drentse landschap als perfecte plek om te ontsnappen aan de drukte van alledag en de wereld even op pauze te zetten. Doelgroep zijn stellen van 35 jaar en ouder met een interesse in natuur en cultuur.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...