Europa investeert in het spreiden van recreatiedruk in Brabantse natuurgebieden
VisitBrabant zoekt met partners naar juiste balans tussen bezoek en natuur
Het Europese subsidieprogramma Interreg investeert €3,6 miljoen euro om de recreatiedruk in natuurgebieden in Noordwest-Europa te spreiden. VisitBrabant is leadpartner in het project waar Nationale Parken, kennisinstellingen en regio’s uit vier landen samenwerken. Met een gezamenlijke investering van €2.4 miljoen van alle partners wordt in totaal €6 miljoen geïnvesteerd in het spreiden van de recreatiedruk in natuurgebieden. In Noord-Brabant worden de komende vijf jaar diverse, meerjarige projecten opgestart om bezoekers beter te verspreiden over de natuurgebieden om zo de kwetsbare natuur beter te beschermen. Al deze projecten zijn onderdeel van het Europese project MONA, dat duurzaam toerisme in en rondom natuur- gebieden in Noordwest-Europa stimuleert en bezoekersgedrag onderzoekt.
Natuurgebieden hebben te maken met een toenemend aantal en verschillende type recreanten en bezoekers. Dit is versterkt door de Coronapandemie, waarin veel mensen de natuur dichtbij huis hebben herontdekt. Deze groei in drukte brengt schade aan de natuur, een verminderde beleving voor de bezoeker en overlast voor lokale bewoners. Onder regie van VisitBrabant Routebureau werken Nationale parken, kennisinstellingen en regio’s uit Nederland, België, Frankrijk en Duitsland samen om de recreatiedruk beter te spreiden.
Duurzame koers voor toerisme
Van de totale investering gaat circa 1 miljoen naar Brabantse projecten. Samen met terrein-beherende organisaties, gemeenten en Van Gogh National Park werkt VisitBrabant aan diverse projecten die gericht zijn op duurzaam toerisme op de lange termijn. Zo wordt gekeken of wandelen over boerenerven voor de boer financieel mogelijk kan worden gemaakt. En omdat bezoekers hun wandelroute door de natuur vaak vanaf hetzelfde vertrekpunt beginnen, met volle parkeerterreinen en veel zwerfafval als gevolg, worden alle startpunten met bijbehorende voorzieningen in kaart gebracht. Ook wordt gemeten of genomen maatregelen effect hebben. VisitBrabant zet daarvoor een monitoring op naar het gebruik van routes en de drukte in specifieke natuurgebieden, op bepaalde momenten. Deze informatie kan van pas komen in de afweging routes te verleggen of op te waarderen. Met oog op een gezonde leefomgeving en een kwalitatief hoogwaardig landschap, zet VisitBrabant tevens in op een gezamenlijke promotie. Want als marketing op een goede manier wordt uitgevoerd, draagt dit bij aan welk type toerist een bestemming bezoekt en wat die bezoekers onderneemt tijdens zijn verblijf.
Heleen Huisjes, directeur VisitBrabant: "De noodzaak om juist nu te investeren in een duurzaam en toekomstbestendig vrijetijdsaanbod is groot. Van Gogh National Park zet niet voor niets in op het duurzaam beleven van de natuur, het landgoed en het erfgoed, waarbij kwetsbare gebieden worden ontzien. Een goed voorbeeld van duurzaam toerisme in Brabant, waarbij ook het groen tussen natuurgebieden wordt ontwikkeld tot aantrekkelijke bestemming voor duurzame recreatie.”
Duurzame toerisme
Bezoekers en inwoners hebben belangstelling voor kleinschaliger en lokaal aanbod. Brabant heeftjuist op die punten ook veel te bieden, samen met de grotere iconen die relevant zijn voor het aantrekken van bezoek. Door in te zetten op spreiding van bezoekers met jaarrond vrijetijdsaanbod en routes, met de proeftuin Van Gogh Nationaal Park, het stimuleren van fietsen, toegankelijkheid en duurzaam aanbod en de focus op dichtbij markten België en Duitsland, zet VisitBrabant in op duurzaam toerisme.