Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 20-04-2023
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

Europa investeert in het spreiden van recreatiedruk in Brabantse natuurgebieden

VisitBrabant zoekt met partners naar juiste balans tussen bezoek en natuur

Europa investeert in het spreiden van recreatiedruk in Brabantse natuurgebieden

Het Europese subsidieprogramma Interreg investeert €3,6 miljoen euro om de recreatiedruk in natuurgebieden in Noordwest-Europa te spreiden. VisitBrabant is leadpartner in het project waar Nationale Parken, kennisinstellingen en regio’s uit vier landen samenwerken. Met een gezamenlijke investering van €2.4 miljoen van alle partners wordt in totaal €6 miljoen geïnvesteerd in het spreiden van de recreatiedruk in natuurgebieden. In Noord-Brabant worden de komende vijf jaar diverse, meerjarige projecten opgestart om bezoekers beter te verspreiden over de natuurgebieden om zo de kwetsbare natuur beter te beschermen. Al deze projecten zijn onderdeel van het Europese project MONA, dat duurzaam toerisme in en rondom natuur- gebieden in Noordwest-Europa stimuleert en bezoekersgedrag onderzoekt.

 

Natuurgebieden hebben te maken met een toenemend aantal en verschillende type recreanten en bezoekers. Dit is versterkt door de Coronapandemie, waarin veel mensen de natuur dichtbij huis hebben herontdekt. Deze groei in drukte brengt schade aan de natuur, een verminderde beleving voor de bezoeker en overlast voor lokale bewoners. Onder regie van VisitBrabant Routebureau werken Nationale parken, kennisinstellingen en regio’s uit Nederland, België, Frankrijk en Duitsland samen om de recreatiedruk beter te spreiden. 

 

Duurzame koers voor toerisme

Van de totale investering gaat circa 1 miljoen naar Brabantse projecten. Samen met terrein-beherende organisaties, gemeenten en Van Gogh National Park werkt VisitBrabant aan diverse projecten die gericht zijn op duurzaam toerisme op de lange termijn. Zo wordt gekeken of wandelen over boerenerven voor de boer financieel mogelijk kan worden gemaakt. En omdat bezoekers hun wandelroute door de natuur vaak vanaf hetzelfde vertrekpunt beginnen, met volle parkeerterreinen en veel zwerfafval als gevolg, worden alle startpunten met bijbehorende voorzieningen in kaart gebracht. Ook wordt gemeten of genomen maatregelen effect hebben. VisitBrabant zet daarvoor een monitoring op naar het gebruik van routes en de drukte in specifieke natuurgebieden, op bepaalde momenten. Deze informatie kan van pas komen in de afweging routes te verleggen of op te waarderen. Met oog op een gezonde leefomgeving en een kwalitatief hoogwaardig landschap, zet VisitBrabant tevens in op een gezamenlijke promotie. Want als marketing op een goede manier wordt uitgevoerd, draagt dit bij aan welk type toerist een bestemming bezoekt en wat die bezoekers onderneemt tijdens zijn verblijf. 

 

Heleen Huisjes, directeur VisitBrabant: "De noodzaak om juist nu te investeren in een duurzaam en toekomstbestendig vrijetijdsaanbod is groot. Van Gogh National Park zet niet voor niets in op het duurzaam beleven van de natuur, het landgoed en het erfgoed, waarbij kwetsbare gebieden worden ontzien. Een goed voorbeeld van duurzaam toerisme in Brabant, waarbij ook het groen tussen natuurgebieden wordt ontwikkeld tot aantrekkelijke bestemming voor duurzame recreatie.”

 

Duurzame toerisme

Bezoekers en inwoners hebben belangstelling voor kleinschaliger en lokaal aanbod. Brabant heeft

juist op die punten ook veel te bieden, samen met de grotere iconen die relevant zijn voor het aantrekken van bezoek. Door in te zetten op spreiding van bezoekers met jaarrond vrijetijdsaanbod en routes, met de proeftuin Van Gogh Nationaal Park, het stimuleren van fietsen, toegankelijkheid en duurzaam aanbod en de focus op dichtbij markten België en Duitsland, zet VisitBrabant in op duurzaam toerisme.

 

Partners in het project

Van Gogh NP (NL), Utrechtse Heuvelrug (NL), NP Veluwezoom (NL), Grenspark Kalmthoutse Heide (NL +BE), Parc Naturel Régional de la Montagne de Reims (FR), Parc naturel Régional Scarpe Escaut (FR), Katholieke Universiteit Leuven (BE), Breda University of Applied Sciences (NL), Polis (BE), Tourismus Zentrale Saarland (GE), VisitBrabant (NL), Toerisme Provincie Antwerpen (BE).

Trefwoorden: Bezoek en natuur

CELTH



||| Nieuws |||

09/07/25
CELTH Industry Day brengt wetenschap en praktijk samen tijdens World Leisure Congress
Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.
26/06/25
Studenten Buas en WUR onderzoeken klimaatrisico’s in Montenegrijnse toerismesector
Toerismestudenten van Breda University of Applied Sciences (Buas) en Wageningen University & Research hebben onlangs drie weken lang veldonderzoek gedaan in Montenegro. Ze droegen bij aan het inzicht in hoe lokale gemeenschappen de toenemende klimaatrisico's in de toeristische sector ervaren. Dit onderzoek, onderdeel van het jaarlijkse International Field Practicum, richt zich op complexe duurzaamheidsvraagstukken.
17/06/25
Binnenlandse vakantiegangers stoten meer CO2-uit, eco-efficiency wel omhoog
De CO2-uitstoot ten gevolge van binnenlandse vakanties groeide in 2023 harder dan het aantal vakanties. De zogenaamde eco-efficiency verbeterde wel, van 2,24 verdiende euro naar 2,33 euro per kilogram uitgestote CO2. Dat blijkt uit een studie van de Breda University of Applied Sciences en NBTC.
06/06/25
Exclusief voor leden
JetCamp maakt duurzaamheidslabels voor Europese campings inzichtelijk
Steeds meer vakantiegangers kiezen bewust voor duurzame vakanties, maar wat betekent het eigenlijk als een camping ‘duurzaam’ is? JetCamp, het grootste zoek- en boekingsplatform voor Europese campings, brengt daar nu helderheid in. Het platform vermeldt voortaan bij steeds meer campings welke internationale duurzaamheidslabels zij voeren, zoals Green Key, EcoCamping, EU Ecolabel en ISO 14001.
02/06/25
Bewuster reisgedrag: 39% kiest voor dichtbij, lange verre reizen nemen toe
Volgens onderzoek van Riksja Travel kiezen steeds meer mensen voor bestemmingen binnen 6000 km en wie verder reist, blijft langer weg.
02/06/25
FlixTrain bestelt 65 nieuwe hogesnelheidstreinen voor Europese uitbreiding
FlixTrain bestelt 65 nieuwe hogesnelheidstreinen. Met deze investering speelt FlixTrain in op de groeiende vraag naar snelle en betaalbare treinverbindingen.
02/06/25
APG investeert €250 miljoen in duurzame vliegtuigbrandstof SkyNRG
Pensioenuitvoerder APG investeert namens ABP tot €250 miljoen in SkyNRG, een Nederlandse pionier in duurzame vliegtuigbrandstof (Sustainable Aviation Fuel, SAF). De investering ondersteunt de uitbreiding van SkyNRG’s activiteiten en draagt bij aan de wereldwijde verduurzaming van de luchtvaart.
26/05/25
Nieuwe route in Nationaal Park De Alde Feanen verbindt natuur, gezondheid en toerisme
Op 23 mei is in Nationaal Park De Alde Feanen een bijzondere nieuwe wandelroute geopend die bezoekers uitnodigt om bewust te vertragen, tot rust te komen en zich te verbinden met de omgeving. De minfulness Route.