Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 19-04-2023
Auteur: Marc Gerlings

Nederlanders nog niet duurzaam in boeken vakanties

Nederlanders nog niet duurzaam in boeken vakanties
Vergeleken met de rest van de wereld kiest de Nederlander maar weinig voor duurzaam toerisme.

Morgen is het Trendcongres Toerisme 2023 – Tourism Futures. Daarbij zijn de onderwerpen duurzaamheid en bewuste bestemmingen onderdelen in de breakouts. Het debat over duurzame ontwikkeling wordt steeds scherper in het vakgebied. De jongste cijfers van vandaag van Booking.com laten zien dat de Nederlander nog niet zo snel duurzame reizen boekt.

Bijna driekwart van Nederland wil duurzamere keuzes maken op reisgebied, maar minder dan een derde wil daar ook meer voor betalen. Het blijkt uit onderzoek van Booking.com onder meer dan 33.000 reizigers uit 35 landen. In vergelijking komen we er wat bekaaid vanaf. Slechts 30% van de Nederlanders vindt de huidige klimaatcrisis reden om duurzamer te leven, wereldwijd gaat het om 53%. En waar 76% van de reizigers wereldwijd zegt dit jaar duurzamere keuzes te maken op reisgebied, geldt hetzelfde voor slechts 48% van ons land. De energiecrisis en stijgende prijzen hebben impact op ieders uitgavenpatroon, maar vooral wij zien het somber in – driekwart van de Nederlanders verwacht dat alles nog duurder wordt. Ook voorziet 61% een verdere verslechtering van het klimaat in het komende half jaar tegen 49% wereldwijd.

Kies ik voor een lage prijs of voor de gezonde planeet?

Het jaarlijkse onderzoek van Booking.com legt in 2023 het dilemma tussen prijs en planeet bloot. Mensen worstelen hiermee bij het boeken van reizen. Het economisch klimaat is met de oplopende inflatie en stijgende kosten radicaal anders dan een jaar geleden. Met 53% vindt meer dan de helft van Nederland duurzamere reisopties simpelweg te prijzig – vorig jaar was dat nog 41%. Mensen maken zich zorgen over het kunnen betalen van de rekeningen, waardoor het verduurzamen van hun reisgedrag van ondergeschikt belang is. Op reis zijn we ons overigens wel steeds bewuster van ons gedrag. Met 62% (vorig jaar 35%) zegt de meerderheid van de Nederlanders de airconditioning uit te zetten wanneer ze niet in de accommodatie zijn en 67% (vorig jaar 40%) geeft aan handdoeken te hergebruiken.


Reiziger vindt planeet wél belangrijk

Van alle ondervraagden geeft 80% aan meer duurzaam reizen belangrijk te vinden. Mensen zeggen in actie te komen – in eerste instantie thuis, maar nu ook op reis – met een meer duurzame toekomst voor ogen. Met 62% is het sentiment in Nederland een stuk minder overtuigend. En waar 66% van de reizigers wereldwijd de plekken die ze bezoeken beter achter wil laten dan toen ze er aankwamen, geldt hetzelfde voor slechts 41% van de Nederlanders. Verder geeft 41% van ons land (tegen 39% wereldwijd) aan niet te vertrouwen dat de duurzame reisopties die ze kunnen boeken ook daadwerkelijk duurzamer zijn. Wat Booking.com betreft zijn er door de reisindustrie op dit gebied nog zeker stappen te zetten.

Het is overigens niet alleen de prijs en het vertrouwen dat Nederlanders tegenhoudt om duurzamer te reizen. Meer dan een derde (35%) van de ondervraagden uit ons land vindt dat er onvoldoende duurzame reisalternatieven zijn. Met 60% vindt een nog veel grotere groep dat reisorganisaties te weinig duurzame opties aanbieden – in 2022 was dit met 50% ook al aanzienlijk. Nederlanders kunnen wel goed zoeken: terwijl 44% van alle ondervraagden aangeeft niet te weten waar de meer duurzame reizen te vinden zijn, geldt hetzelfde voor 31% van de Nederlanders. Betreurenswaardig is natuurlijk wel dat van de 62% vakantiegangers in ons land op zoek naar een authentieke reiservaring, de helft niet weet hoe en waar ze tours of activiteiten kunnen vinden die ervoor zorgen dat ze iets terugdoen voor de lokale gemeenschap.

Jan Boonen: "Werk aan de winkel in Nederland”

"De Nederlandse resultaten van het onderzoek zijn best teleurstellend”, aldus Kees Jan Boonen, Global Head of Travel Sustainable Program bij Booking.com. "Het is jammer om te zien dat duurzame keuzes ten koste lijken te gaan van de stijgende prijzen en inflatie, al begrijpen wij dat natuurlijk wel. Nederland scoort wereldwijd erg laag op het gebied van duurzaam reizen, wat laat zien dat er nog veel werk aan de winkel is. De reizigers van vandaag zijn degenen die zorgen voor positieve veranderingen en daar willen wij hen bij helpen. Meer duurzaam reizen is een investering in de wereld en bij Booking.com willen we het voor iedereen makkelijker maken om op een meer verantwoorde manier van de vakantie te genieten. We nemen elk reisonderdeel onder de loep, van accommodatie tot attractie, zodat we het beste kunnen bieden voor reizigers, lokale bewoners en de omgeving.”

Boonen vervolgt: "Op basis van consumenteninzichten en in samenwerking met internationaal erkende organisaties zoals de GSTC en Travalyst hebben we onderzocht welke factoren de grootste invloed hebben op het bevorderen van duurzaamheid in de hotelsector. Op dit moment bestaat het Duurzaam reizen programma uit 29 actiepunten, dan moet je denken aan zaken als duurzame energie, watergebruik, afvalscheiding, voedselverspilling, geen gebruik van wegwerp-plastic of het aanbieden van lokale excursies en activiteiten. Met die actiepunten helpen we accommodaties op weg om stap voor stap te verduurzamen. Dit lijkt misschien weinig, maar als ieder hotel op ons platform geen wegwerp plastic gebruikt, is de impact enorm.”

Trefwoorden: reizen, duurzaam, visie, Nederland, Trendcongres

CELTH



||| Nieuws |||

21/05/25
Werkveldkandidaten gezocht voor Professional Doctorate in Leisure, Tourism & Hospitality
CELTH zoekt voor de professional doctorate kandidaten uit het werkveld. De PD biedt organisaties de kans om voorop te lopen in innovatie binnen de LTH-sector. Het traject, dat vier tot zes jaar duurt, combineert praktijkgericht onderzoek met concrete interventies.
20/05/25
Exclusief voor leden
Waarom we landgenoten tijdens vakantie vermijden
Hard praten, zeuren over het eten en alleen maar bezig zijn met geld. Maar liefst 69 procent van alle Nederlanders ergert zich tijdens de vakantie aan het gedrag van landgenoten.
15/05/25
Kun je voorspellen of het druk wordt in de natuur?
Welke factoren beïnvloeden het bezoek aan natuurgebieden? Is het de dag van de week, periode van het jaar, vakanties of feestdagen, zon, regen of wind of vrije dagen? Market Intelligence Analist van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, Pim Nouwens, dook in de data van de Visitor Data Monitor en kwam met interessante conclusies.
13/05/25
Klimaatrisico’s voor toeristische bestemmingen ontrafeld
CELTH onderzoekt samen met de Travel Foundation en Risklayer de klimaatrisico’s die bestemmingen lopen. Inmiddels doen wereldwijd zes bestemmingen mee aan de pilot die nog open staat voor meer deelnemers.
08/05/25
Prijsvergelijking en de populairste campings van Europa in 2025
Hoeveel betalen kampeerders voor een overnachting in Europa in 2025? Camping.info, een van Europa's beste campinggidsen, heeft de populairste campings voor meer dan 30 Europese landen geïdentificeerd.
22/04/25
Exclusief voor leden
Future Dikes krijgt steun van boekingsplatform
Natuurhuisje doneert 50.000 euro aan het project Future Dikes van Radboud Universiteit. Dijken vol natuur zijn niet alleen leuk voor recreanten maar het biedt dieren en insecten lange verbindingen met andere natuur.
17/04/25
Exclusief voor leden
Waar ga je naartoe op je eerste date?
Eerste dates brengen altijd onzekerheid met zich mee: het is niet makkelijk om overeenkomsten te vin...
10/04/25
Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt gepresenteerd
Vandaag is tijdens een LDA-Kennissessie de ‘Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt’ gepresenteerd. Deze wegwijzer biedt een overzicht van zowel voor de hand liggende als innovatieve methoden om bewonersprofijt te meten.

||| Agenda |||

26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
27/05/25
27/05/25 t/m 27-05-25: HZ Changemaker Event
Op dinsdag 27 mei vindt het HZ Changemaker Event plaats. Dan wordt voor de tweede keer de HZ Changem...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...