Geplaatst op: 12-04-2023
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

Nieuwe toeristische campagne voor Parkstad

Nieuwe toeristische campagne voor Parkstad

Op 6 april 2023 is de vernieuwde campagne ‘Dit is Parkstad’ gelanceerd tijdens een drukbezochte bijeenkomst op Kasteel Amstenrade in Gemeente Beekdaelen. Toeristische ondernemers, bestuurders, Stadsregio Parkstad Limburg en Visit Zuid-Limburg toonden zich enthousiast, om samen de campagne tot een succes te maken en Parkstad als toeristische bestemming nadrukkelijk op de kaart te zetten. 

 

De partijen werken samen vanuit de volgende filosofie: Parkstad heeft een bijzondere geschiedenis en een boeiend verhaal. Door dit verhaal als collectief te vertellen, wordt massa gemaakt en worden meer mensen bereikt dan wanneer ieder als eenling alleen zijn eigen verhaal vertelt. Gemeenschappelijk succes creëren door naar elkaar door te verwijzen is de overtuiging. De website ditisparkstad.nl en de toeristische plattegrond ‘Dit is Parkstad’ zijn hier de eerste communicatie-uitingen van.

 

Achtergrond

Na het winnen van de WTTC Tourism for Tomorrow Award door regio Parkstad in 2016 brak er een fase van bezinning aan. Eric Geurts, portefeuillehouder Toerisme van de Stadsregio Parkstad Limburg: "Er bleek vanuit de toeristische sector grote behoefte aan een toeristische marketingcampagne voor Parkstad. Samen hebben we hier de schouders onder gezet en dit resulteert nu in de meerjarige campagne ‘Dit is Parkstad’. Deze campagne en het effect op de regio wordt het grootst als alle ondernemers, bestuurders en andere belanghebbenden het samen uitdragen. We hebben goud in handen: laten we het verzilveren!”.

 

Er volgden stakeholders- en alliantiebijeenkomsten, waarna in de periode 2020-2022 een aantal uitgangspunten geformuleerd zijn. Het DNA van Parkstad komt tot uiting via vijf dominante tijdperken, die de regio tekenen en ook visueel tot uitdrukking brengen. Anya Niewierra, algemeen directeur Visit Zuid-Limburg: "Parkstad is veel meer dan een verzameling attracties. Het is een gebied met ruim 2000 jaar geschiedenis en dus met een serieus verhaal. In deze campagne haken we daarop in en vertellen we over de Romeinen, de ridders en rovers, de mijnen, de transitiejaren en het nieuwe elan van nu. Bijna elke attractie in Parkstad past wel in één van deze vijf tijdperken. Met dit verhaal kunnen we gasten boeien en daarmee dus aan het gebied binden”.


Positionering Dit is Parkstad

Parkstad wordt gepositioneerd via een uniform profiel dat in de beleving en de uitstraling wordt herkend als ‘typisch Parkstad’ en waar toeristische ondernemers en organisaties eenvoudig op kunnen inhaken. Het zwaartepunt van de communicatie ligt bij de toeristische ondernemers in Parkstad en bij Visit Zuid-Limburg. Via de quote ‘Dit is Parkstad’ tonen ze gezamenlijk naar hun gasten wat er in de regio te zien is. De woorden ‘Dit is Parkstad’ duiden op trots en zijn neutraal. Ze conflicteren niet met gemeentelijke en regionale campagnes. De toevoeging ‘Limburg’ wordt alleen gebruik indien dit relevant is voor de (inter-)nationale doelgroep.


Toekomst

In 2023 is de basis gelegd en wordt ingezet op regionale promotie. Ook zijn er voorbereidingen getroffen voor promotie over de grens, in Duitsland, Nordrhein-Westfalen met de Duitstalige website dasistparkstad.de. In de komende jaren wordt de campagne verder uitgebouwd.

Link: https://www.ditisparkstad.nl
Trefwoorden: Campagne

CELTH



     
Trendrapport

||| Nieuws |||

27/09/23
Podium- en evenementensector op een kantelpunt
De podium- en evenementensector staat op een kantelpunt op het gebied van duurzaamheid, personeel, innovaties, inclusie, techniek en maatschappelijke impact.
21/09/23
Exclusief voor leden
Zorgen om lager sportgedrag tijdens Nationale Sportweek
Meestal is de Nationale Sportweek het feest voor gemeenten om de sportinitiatieven te vieren maar nu zijn er zorgen over de terugval in het sportgedrag van de Nederlanders. Het lijkt een lastig te keren trend.
15/09/23
Waterschap De Dommel wil niet opdraaien voor zuiveren festivaldrugs
Het is een bekend probleem: na een festival blijven er vaak resten van drugs achter in het afvalwater. Deze stoffen kunnen schadelijk zijn voor het milieu en de waterkwaliteit. Waterschap De Dommel wil af van de festivaldrugs.
12/09/23
Exclusief voor leden
Haags evenement voelt invloed blokkade A12 door Extinction Rebellion
“Kwalijk”, noemt directeur van de Tong Tong Fair Siem Boon de houding van Extinction Rebellion (XR) die de A12 blokkeerde om te demonstreren voor klimaatverbetering. 40 tot 50% minder bezoekers kwamen naar het evenement in Indische sfeer.
07/09/23
Kasteel De Haar mooiste publieke gebouw
Van alle monumenten en andere publiekstoegankelijke gebouwen vindt de Nederlander Kasteel de Haar het mooist. Het kasteel bij Utrecht wint het hiermee van Kunstmuseum Den Haag en Paleis Het Loo in Apeldoorn.
04/09/23
Succesvolle 38e editie van Hiswa te Water
Wederom 30.000 bezoekers op de kades en steigers en ruim 430 boten in het water in de Bataviahaven Lelystad.
01/09/23
Waddencafé over agrotoerisme
Het Waddenfonds, de Waddenacademie en de Landschapstriënnale organiseren in september vier Waddencafés voor en door jongeren in Leeuwarden, Holwerd, Warffum en Den Helder. Het eerste Waddencafé over landbouw en agrotoerisme is op 7 september in Leeuwarden.
01/09/23
Voorproefje Culinaire Wadden Weken met 22 nieuwe foodroutes
Dit weekend is de lancering van een nieuwe reeks inspiratiekaarten en culinaire foodroutes in het Waddengebied. De locaties op de routes worden gerund door duurzame ondernemers met aandacht voor het UNESCO Werelderfgoed Waddenzee.

||| Agenda |||

12/10/23
12/10/23 t/m 12-10-23: Screw up morning: Leisure en toerisme in stedelijke ontwikkeling
Tijdens de Screw Up Morning op donderdag 12 oktober 2023 brengen Sweco, J2Leisure en Expertise Netw...
24/01/24 t/m 25-01-24
24/01/24 t/m 25-01-24: Recreatie Next Level 2024
Recreatie Vakbeurs organiseert op 24 en 25 januari 2024 een nieuw event voor de recreatiebranche: R...