Geplaatst op: 03-04-2023
Auteur: Marc Gerlings

Trendcongres 2023: koppelen opleidingen en toeristisch bedrijfsleven hoe doe je dat succesvol?

Trendcongres 2023 – Tourism Futures donderdag 20 april 2023

Trendcongres 2023: koppelen opleidingen en toeristisch bedrijfsleven hoe doe je dat succesvol?
Meer Duitse gasten aantrekken voor een Friese camping?

Multidisciplinair koppelen, dat is een krachtig instrument in een sector waarin vervoer, vermaak en verblijf zorgen voor de optimale keten in toerisme. Toerisme Collectief Friesland en Jorinda Ballering (NHL Stenden) leggen in hun break-out van het Trendcongres 2023 uit hoe ze dat voor elkaar krijgen. Soms gaat het niet altijd goed …


Samenwerken is strategisch slim, het levert rendement op maar het is niet altijd makkelijk. Daarom zijn we als bedenker van het programma extra blij dat ook de minder goed lopende punten worden benoemd. Niet alles kan tenslotte vlekkeloos naar succes leiden. Van die wrijving komt ook energie.

Jorinda Ballering (NHL Stenden) en Toerisme Collectief Friesland (TCF) bespreken het koppelen van mbo, hbo en het bedrijfsleven in multidisciplinaire industrie projecten. Als congresbezoeker mag je zeker kritische vragen stellen over hoe het koppelen het beste gaat. TCF heeft veel ervaring. Het collectief werkte onder meer samen met een Friese groepsaccommodatie, met hostelketen STAYOKAY en met een camping om meer Duitse gasten aan te trekken. Praktische projecten vaak met een duidelijke toegevoegde waarde van alle partijen.

Of je nu in het bedrijfsleven actief bent en samenwerkt met opleidingen om talenten te spotten. Of je bent beleidsmaker en je wilt beter onderwijs en toerisme laten samenwerken. Ga naar deze break-out en leer van elkaar.

Workshops Trendcongres 9x

Kom naar het Trendcongres 2023 en bepaal interactief de toerisme scenario’s Tourism Futures samen onder leiding van Albert Postma (ETFI).

Crash course design thinking en toerisme als onderdeel van de workshop over ENSUT (Expertise Netwerk Sustainable Urban Tourism) onder leiding van Iris Kerst (ENSUT / Inholland).

Erik van Gerwen (Eindhoven 365) en de aanlokkelijke positionering New Dutch voor destinaties.

Peter Steenhuis (Saxion) en Shelly van Winden (MarketingOost) over datadriven toerisme en de bijdrage aan Waardevol Toerisme. Met paneldiscussie.

Envisioning Tourism met Professor Paul Peeters (BUas) model en interactie over wat er onder de motorkap gebeurt. Doel: on target to net zero in 2030.

Agenda Bewuste Bestemmingen, bouw mee aan de bestemming van de toekomst. Met onder andere Jeroen Klijs (BUas / CELTH) en Jasper Heslinga (NHL Stenden / ETFI).

Martin Cnossen (Merk Fryslân) hoe van marketingorganisatie naar destinatieorganisatie met sterke mandatering en veranderd politiek landschap.

Jorinda Ballering (NHL Stenden) en Toerisme Collectief Friesland (TCF) over het koppelen van mbo, hbo en het bedrijfsleven in multidisciplinaire industrie projecten.

Tessa van Stiphout (Booking.com) internationale onderzoeksdata accommodaties en visie op toerisme.

Zien we je ook op donderdag 20 april?

Trefwoorden: Trendcongres, samenwerken, koppeling, mbo, hbo, bedrijfsleven, stenden, LOTM, opleiding, beleid

CELTH



||| Nieuws |||

03/07/25
Zomervakantie start met bijna 8% meer nieuwe caravans en campers
Aan de vooravond van de zomervakantie is de kampeerbranche in Nederland flink gegroeid. In de eerste helft van 2025 zijn er 6.256 nieuwe caravans en campers afgeleverd, een stijging van 7,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2024.
03/07/25
Exclusief voor leden
Minder spanning op arbeidsmarkt gastvrijheidssector
De Landelijke Data Alliantie heeft de nieuwste kwartaalupdate van de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector online gezet. Zien we daar de eerste tekenen van een trendbreuk naar een minder overspannen arbeidsmarkt in de gastvrijheidssector?
03/07/25
Steeds meer reizigers kiezen voor budgetmaatschappijen
Het aantal passagiers dat via Nederlandse luchthavens met een budgetmaatschappij vliegt, is in twintig jaar tijd verdrievoudigd. In 2024 maakten 27,8 miljoen reizigers gebruik van een prijsvechter, tegenover 9,3 miljoen in 2004.
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Minder Nederlanders deze zomer op vakantie
Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk in ontwikkeling
De bestaande fietsroute vanuit Westland naar het centrum van Delft wordt ontwikkeld tot metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk.